همایش ملی فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی دریای خزر برگزار شد

اولین همایش ملی فرصت ها و چالش های پیش روی دریای خزر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی واحد گرگان، اولین همایش ملی فرصت ها و چالش های پیش روی دریای خزر با حضور حق شناس استاندار گلستان، هاشمیان مدیر کل دادگستری، حجت الاسلام و المسلمین طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و همچمین جمعی از مسئولین استانی برگزار شد.

سیدعلی طاهری دراولین همایش ملی فرصت ها و چالش های پیش روی دریای خزر گفت: این همایش اولین همایش در این حوزه خاص محسوب می شود پ، خداوند به کشور ما عنایت خاصی کرده که از شمال و جنوب کشور به دریا متصل است.‌ این یک فرصت برای کشور ماست که اگر بتوانیم با کمک کشورهای همسایه و ساحلی دریای خزر فرصتها و چالشهایی که وجود دارد را شناسایی و بر چالشها غلبه کنیم.
وی اظهار کرد: در مجموع ۱۲۰ مقاله به همایش ارسال شد که ۱۱ مقاله جهت ارائه بصورت سخنرانی و همچنین ۵۴ مقاله بصورت پوستر انتخاب شده است.
طاهری گفت: بدلیل اینکه دریای خزر یک دریای بسته است یا به عبارتی به اقیانوس وصل نیست با چالشهایی از جمله، چالشهای زیست محیطی، استخراج نفت و گاز، پسماندهای کشاورزی، صنعتی، شهری و ... که به دریای خزر وارد می‌شود روبروست که باعث مشکلاتی برای آبزیان، موجوات زنده و جانوران دریایی می شود. حتی برخی از این موجودات مثل فک ها ارزشهای زیستی دارند. نکته دوم این است که چه قوانینی برای این غلبه بر این معضلات و چالشها وضع شده و چه ضمانت اجرایی وجود دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان خاطر نشان کرد: این همایش در ۴ محور شیلات و محیط زیست، مباحث حقوقی، مباحث مدیریتی و امنیتی و مباحث اقتصادی انجام خواهد شد.

در ادامه این همایش هاشمیان رییس کل دادگستری استان گلستان گفت: با وجود خلیج گرگان و ذخیره گاههای زیستی در استان و میانکاله با ارزشهای بسیار زیاد، خشک شدن تدریجی خلیج گرگان به علت ورود کانالهای ورودی نیاز به خیزش عمومی دارد. رسانه ها، ثمن ها و تشکلها بدلیل تاثیر گذاری زیاد باید این حساسیت را بالا ببرند و حتی می توانند طرح شکایت کنند. همچنین می توانند در امور مربوطه به خلیج گرگان و دریای خزر در جهت احیای خلیج گرگان نزد سه قوه، مطالباتی انجام دهند.
وی اظهار داشت: متاسفانه از موارد غیر قانونی در این حوزه میتوان به تصرف اراضی ساحلی و همچنین صید غیر مجاز بعنوان چالش های پیش رو اشاره کرد.
هاشمیان در ادامه گفت: نکته دیگر اینکه حفاظت از محیط زیست نباید با توسعه تضاد داشته باشد. این تضاد باعث می شود که افراد نتوانند از محیط زیست بهره کافی را ببرند. از نکات دیگری که باید به آنها اهمیت داده شود توسعه گردشگری تصرفات ساحلی و توسعه صنعتی استانهای شمالی است چون توسعه و منابع محیط زیست از حقوق بنیادین مردم است.
در ادامه مراسم حق شناس استاندار گلستان نیز طی سخنانی گفت: هیچ کشور قدرتمندی وجود ندارد که به دریا دسترسی نداشته باشد. همه شهرهای بزرگ و توسعه یافته در کنار دریا ساحلی هستند. دریا میتواند هم منشا توسعه شهری و هم کشوری باشد. بیش از ۸۰ درصد بار جابجا شده از طریق دریا و کشتیرانی بوده و در وضعیت حمل و نقل بیش از ۹۰ درصد از طریق دریاست و بیش از ۸۰ درصد واردات از طریق دریا صورت میگیرد.
او تصریح کرد: خود دریا بعنوان یک ظرفیت توسعه است و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. یکی از ظرفیتهای ایجاد شده پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیاست، که طبق آن ۸۶۲ قلم کالا بین ۶ کشور این اتحادیه قابلیت تجارت دارد. ۳۶۰ قلم کالا از ایران و ۵۰۲ قلم از بقیه کشورها به ایران که میتواند بدون تعرفه صورت پذیرد.
وی افزود: در بخش درآمدهای غیر نفتی با محدودیتهای شدید مواجه ایم و امید آن داریم در صادرات غیر نفتی وضعیت بهتری داشته باشیم. چون چیزی که برای مصرف کننده حائز اهمیت است آن است که کالا با چه قیمتی و چه زمانی به دستش می رسد.
حق شناس در ادامه گفت: نگاه ها باید به آن سمت باشد که به دریای خزر بعنوان یک جایگاه ترانزیتی و جایگاه مبادله تجاری نگاه شود. متاسفانه ما از ظرفیت های موجود استفاده نمی کنیم. مگر کسی تا بحال جلوی ما را به لحاظ مسائل تجاری در دریای خزر گرفته است؟ به عنوان مثال چقدر توانسته ایم صنعت کشتی سازی در دریای خزر را ایجاد و پیش ببریم و این نشان دهنده عدم استفاده از ظرفیت هاست.

وی افزود: واقعیت این است که وقتی از سمت دریا به سمت شمال یعنی از مسیر آستارا به سمت باکو حرکت می کنیم با یک لایه ضخیم نفتی بر روی آب مواجه ایم چون بیش از ۹۵ درصد آلودگی از نوع نفتی در دریای خزر از کشورهای دیگر ساحلی ست.
استاندار گلستان تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که در هر صورت باید به خلیج گرگان آب بیاید قطعا اگر این امر محقق نشود به محیط زیست استان آسیب خواهد ‌رسید. این مسئله از منظر تجاری حائز اهمیت است که بتوانیم بندر ایجاد کنیم که این موضوع با تخصیص اعتبار از بخش خصوصی انجام خواهد شد.

حق شناس در پایان گفت: باید بتوانیم سازه های دریایی ایجاد کنیم که بتوانیم برای صادرات غیر نفتی استفاده کنیم. بنابراین باید از ظرفیت های فوق مخصوصا پیوستن به اتحادیه اوراسیا استفاده شود.

گفتنی است این همایش اولین همایش ملی فرصت‌ها و چالش های پیش روی دریای خزر در استان و از حمایت علمی و معنوی ۲۰ دستگاه و نهاد اجرایی برخوردار بود امروز در دو نوبت صبح و بعداز ظهر با برگزاری پانل های تخصصی با حضور حق شناس استاندار گلستان و هادی هاشمیان رییس کل دادگستری استان گلستان و اساتید اعضای هیات علمی از دانشگاههای استان برگزار و در پایان از مقالات، پوستر و سخنران برتر با اهدای لوح تقدیر و جوایز تجلیل و قدردانی شد.

کد خبر: 1031665

وب گردی

وب گردی