افزایش بی‌رویه تعداد شرکت‌های تولیدی تخریب بازار را به دنبال دارد/ وجود 620 کالا و تجهیزات مبتنی بر فناوری نانو در بازار

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری گفت: تعداد شرکت‌ها را در یک حوزه یا یک محصول باید متناسب با کشش بازار ایجاد کنیم؛ بازار 80 میلیونی داخل کشور بازار بزرگ برای محصولات های‌تک نیست؛ اگر این شرکت‌ها تعدادشان بی رویه زیاد شود وارد یک رقابت تخریبی و منفی خواهیم شد و هیچ کدام موفق نخواهند شد.

سعید سرکار دبیرستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه یکی از مراحل کاربرد فناوری نانو رسوخ این فناوری در صنایع موجود است، اظهار کرد: ارتقای کیفیت محصول به طور یقین رقابت‌پذیری در بازار را افزایش می‌دهد، بنابراین یکی از اولویت‌های ما رسوخ فناوی نانو در حوزه صنعت است و خوشبختانه الان بیش از 15 حوزه صنعتی به فناوری نانو ورود کرده و کاربردی شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر فناوری نانو در بخش‌های دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی، ساختمان، نفت، پتروشیمی، خودرو، نساجی، کشاورزی، ورزش، آب و محیط زیست و لوازم خانگی کاربردی شده است تا جایی که با استفاده از این فناوری علاوه برارتقای کیفیت محصول عمر محصولات تولید نیز افزایش یافته و تحولات بسیار چشمگیری را در صنایع کشور ایجاد کرده است. می‌توان گفت که خود این امر موجب می‌شود که محصولات ما در عرصه بینالمللی هم قابلیت رقابت‌پذیری خوبی با محصولات مشابه خودشان پیدا کنند.

سرکار ادامه داد: هم اکنون انواع نانوکاتالیست‌ها برای صنایع پتروشیمی در کشور تولید میشود و این محصول برای صنایع پتروشمی بسیار استراتژیک بوده است. متاسفانه با شروع تحریم های ظالمانه این کاتالیست‌ها به ایران وارد نمی‌شد و این موضوع می‌توانست موجب به تعطیلی کشاندن صنایع پتروشیمی کشور منجر شود. در همین راستا خوشبختانه فعالیت‌های گسترده‌ای را ما از قبل شروع کرده بودیم و توانستیم با استفاده از توانمندی داخلی این کاتالیست‌ها را تولید و روانه بازار کرده و جایگزین کاتالیست‌های وارداتی کنیم.

دبیرستاد توسعه فناوری نانو افزود: در حوزه پوشش‌های سخت نیز کارهای ارزشمند و فوق العاده‌ای در کشور انجام شده است. همچنین در رابطه با بحث خوردگی نیز اقداماتی صورت گرفته است با توجه به این که صنایع نفت و گاز کشور در مناطق آب و هوای مرطوب مستقر هستند این صنایع بیشتر در معرض خورندگی و آسیب هستند. بنابراین رنگ‌های ضدخوردگی همین طور پوشش‌های سخت که می‌تواند تاثیرگذار باشد را در کشور تولید کردیم. هم اکنون فیلترهای نانو در حوزه نفت،گاز و پتروشیمی بسیار توانسته ضمن بهره وری بالا و کارکرد نیروگاه‌ها را نیز ارتقا بخشد.

سرکار با تأکید براینکه هم اکنون 620 نوع کالا و تجهیزات مبتنی بر فناوری نانو در بازار وجود دارد که دارای گواهینامه نانو مقیاس است، افزود: از این تعداد سهم کالاهای نانویی 406 و سهم تجهیزات نانویی 204 مورد است. همچنین در حوزه دارو 70 قلم کالا و ساختمان 90 مورد است که طیف وسیعی از محصولات نانویی در بازار موجود است. در طول سال‌های اخیر میزان رشد حجم اقتصاد نانو نسبت به سال قبل از خود بین 80 تا 100 درصد بوده است.

وی تأکید کرد: خوشبختانه نه تنها تامین بازار داخل بلکه به 45 کشور دنیا محصولات خود را صادر می کنیم. آینده خیلی فوق العاده و چشمگیری را برای عرصه صادرات محصولات نانویی پیش بینی می‌کنیم.

سرکار افزود: ستاد توسعه فناوری نانو در حال حاضر تمرکز اصلی خود را به صنعتی سازی فناوری گذاشته است تا بتواند این فناوری را در طیف وسیعی از صنایع کشور کاربردی کند. بحث بعدی تجاری‌سازی محصولات مبتنی برفناوری نانو و ارزآوری برای کشور است و دلیل این امر آن است که بتوانیم جغرافیای صادرات را در کنار حجم صادرات افزایش دهیم.

وی در خصوص حجم فعلی صادرات محصولات نانو نیز اظهارکرد: در حال حاضر حجم صادرات نانو 80 میلیون دلار سالانه است، اما می‌دانید ما با تحریم‌های ظالمانه مواجه هستیم و خودمان به طور حتم می‌توانیم در خنثی سازی این تحریم‌ها اثر گذار باشیم و در آینده شاهد رشد خوبی در این عرصه باشیم.

سرکار تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری نانو فعال هستند. اینها در رابطه با بحث تولید فوق العاده خوب عمل کردند به گونه ای که ما سال گذشته هر سه روز یک محصول جدید را به بازار معرفی می‌کردیم. در وجه دوم نیز با استفاده از فناوری نانو در طیف وسیعی از صنایع، کیفیت محصولات را ارتقا دادیم که خود این موضوع رونق تولید را به همراه دارد. به طوری که محصولی که در بازار آنچنان نمی‌توانست رقابت کند و کشش بازاری برای آن نبوده با استفاده از فناوری نانو و ارتقای کیفیت و کارآرایی محصول توانستیم بازار این محصولات را توسعه دهیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اظهار کرد: بازار موتور کشش تولید است ما زمانی می‌توانیم در بحث تولید موفق باشیم که رونق بازار در آن باشد، بنابراین وقتی محصول با کیفیت تولید شود به طور یقین بازار کشش پیدا می‌کند و این خود باعث رونق تولید و صادرات خواهد شد.

سرکار تأکید کرد: تعداد شرکت‌ها را در یک حوزه یا یک محصول باید متناسب با کشش بازار ایجاد کنیم؛ بازار 80 میلیونی داخل کشور بازار بزرگ برای محصولات های‌تک نیست. بنابراین باید تولید و شرکت‌هایی که در یک حوزه فعالیت می‌کنند با حجم بازار در نظر بگیریم. اگر این شرکت‌ها تعدادشان بی رویه زیاد شود وارد یک رقابت تخریبی و منفی خواهیم شد و هیچ کدام موفق نخواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع این گلوگاه باید مراقب باشیم که شرکت‌ها بیش از حد کشش بازار نباشند. مرحله دوم محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت رقابتی خوب به بازار عرضه کنیم تا بتوانیم بازارهای بین المللی این محصولات را توسعه دهیم. وقتی وارد عرصه بین المللی شدیم وکشش بازار بین المللی بالا رفت در کشور می توانیم این شرکت‌های تولیدی را تولیدات را بیشتر کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031681

وب گردی

وب گردی