تقویت تولید داخلی به سبک دانشگاه آزاد اسلامی / ورود واحد ملایر به صنعت مبل و منبت کشور

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با توجه به قابلیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در این شهر وجود دارد در عرصه تولید مبل و منبت وارد شده تا ضمن تربیت دانشجویان بامهارت و کارآفرین، نقشی تعیین کننده در اشتغالزایی و درآمدزایی برای کشور در این عرصه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ندا فراهانی_ صنایع چوب از جمله صنایعی است که از گستردگی زیادی به صورت صنف و صنعت در سطح کشور برخوردار بوده و دارای امکانات بالفعل و بالقوه فراوانی است. گستردگی این صنعت از منابع طبیعی و جنگل‌‌‌داری آغاز و از کارخانجات بزرگی نظیر تخته خرده چوب‌‌، تخته فیبر، تخته لایه و روکش شروع شده که در نهایت به صنایع چوب و مبلمان ختم می‌‌شود. این طیف وسیع به همراه نیاز روزافزون به محصولات آنها نشانگر اهمیت بالای این صنعت است.

گسترش صنعت چوب منجر به تقویت تولید کالای ایرانی و اشتغالزایی در کشور شده است

گسترش صنعت چوب، مبلمان و منبت با توجه به شرایط اعمال تحریم‌‌‌‌ها نسبت به ایران، منجر به تقویت تولید کالای ایرانی در این عرصه شده که علاوه بر اشتغالزایی، ایجاد درآمد و خودکفایی در این عرصه، مانع خروج ارز از کشور می‌‌شود. برای توسعه صنعت چوب، مبلمان و منبت جای یک مرکز آموزشی در سطح آموزش عالی جهت آموزش صحیح این هنر و صنعت خالی بود. در حقیقت نحوه استخراج صحیح چوب از منابع طبیعی، چگونگی تبدیل استفاده در صنایع چوبی و مبلمان، شیوه صحیح و تخصصی بازاریابی محصولات مختلف در عرصه مبل و منبت، نیازمند آموزش به شیوه علمی و تخصصی است.

دانشگاه آزاد اسلامی هم به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور که برای حل مسائل و چالش‌‌‌های موجود گام‌‌‌‌‌‌های استواری را برداشته، قدم در عرصه مبل و منبت گذاشته است.

مبل و منبت ماموریت واحد ملایر در طرح پایش

به گفته محمد عظیم خدایاری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، با توجه به طرح پایش و واگذاری ماموریت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف به واحدهای گوناگون براساس آمایش سرزمین و با توجه به توانمندی موجود دانشگاه آزاد استان همدان، ماموریت واحد ملایر در این استان در صنعت مبل و منبت تعیین شده است.

40 دانشجو در رشته صنایع چوب واحد ملایر تحصیل می‌‌‌کنند

خدایاری در خصوص تعداد دانشجویان رشته صنایع چوب این واحد دانشگاهی گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، رشته مدیریت صنایع مبلمان و دکوراسیون، مهندسی صنایع مبلمان، طراحی مبلمان، طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی، کارشناسی حرفه‌ای طراحی مبلمان، سرپرستی کارگاه‌های مبلمان، طراحی و تولید مبلمان و دکوراسیون داخلی در این صنعت راه‌اندازی می‌شود. درحال حاضر نیز حدود 40 دانشجو در رشته صنایع چوب در این واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

تاسیس سرای مبل و منبت در واحد ملایر

ملایر پایتخت مبل و منبت ایران است. صنعت مبل‌سازی در خون اهالی این شهر آنچنان ریشه دوانده که ملایر را به شهر ملی مبل و منبت در ایران مشهور کرده است. فعالیت دانشگاه آزاد در این صنعت نیز از اردیبهشت‌ماه آغاز و نشست‌هایی با حضور فعالان مبل و منبت در شهرستان برگزار شد. در این زمینه 300 موضوعی که مرتبط با صنعت مبل است برای بحث نیاز‌سنجی آن در واحد ملایر مشخص شد. بر همین اساس قرار است سرای نوآوری با همکاری ترکیبی صنعتگران و دانشگاه طراحی، مدیریت و اجرایی شود.

شکل‌‌‌گیری استارت آپ بازاریابی در سرای مبل و منبت واحد ملایر

سرای نوآوری مبل و منبت سومین سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در کشور است که در این صنعت راه‌اندازی خواهد شد. در سرای نوآوری یک استارت آپ شکل می‌گیرد که تیم است و بر فروش محصول مبل و منبت در بازار عراق تمرکز دارد، این استارت آپ صنعت مبل را می‌شناسد، با برندینگ و استانداردسازی آشناست، بازار خارجی و حقوق تجارت آن را می‌داند و به صفر تا صد صادرات اشراف دارد. این تیم، مبل تولید نمی‌کند، اما می‌تواند به بازاریابی و فروش محصولات کمک فراوانی کند. چنین مدلی تاکنون در کشور وجود نداشته است.

بر اساس آماری که وجود دارد ایران از ابتدای دهه ۹۰ تا امروز ۱۴۲میلیون دلار صادرات در حوزه صنعت مبل داشته و قرار است دانشگاه آزاد اسلامی با ورود جدی به این حوزه این ظرفیت را افزایش دهد. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند این ظرفیت را در اختیار بگیرد و تا میزان قابل‌توجهی به درآمدزایی دانشگاه کمک کند. موضوعی که می‌تواند به شهریه دانشجویان نیز کمک کند.

آنچه مسلم است، در شرایط اقتصادی امروز که تحریم‌‌‌‌‌‌‌ها موجب شده تا اقتصاد تک محصولی که بر پایه فروش نفت قرار دارد، دچار ضعف و درآمد ارزی کم شود، ایجاد راه‌‌های جایگزین می‌‌تواند دردهای اقتصاد را تا حدودی التیام بخشد. تولید مبل و منبت خود یک جایگزین است که تا حدودی توانسته موجب درآمد برای کشور شود.

تولید مبلمان ظرفیت مناسبی برای صادرات و ارزآوری کشور است

تولید مبلمان ملایر ظرفیت بالایی دارد و می‌‌‌‌‌تواند کمک مناسبی برای صادرات و ارزآوری داشته باشد. این صنعت نیاز به حمایت و فراهم شدن زیرساخت‌‌‌ها برای صادرات به اروپا و همه کشورهای جهان را می‌‌طلبد که باید این اتفاق بیفتد. در حال حاضر، مبلمان ملایر به کشورهای گرجستان، ارمنستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کردستان عراق و بغداد صادر می شود. مبل ملایر در صورت فراهم شدن زیرساخت‌‌‌‌های حمایتی و بسترهای لازم برای حضور در بازارهای جهانی این ظرفیت را دارد که میزان تولید، صادرات و اشتغالزایی خود را افزایش دهد.

ورود دانشگاه آزاد به تولید مبل و منبت، علاوه بر کمک به تولید داخلی در شهر ملایر و ایجاد اشتغالزایی، سبب تحولات دیگری چون بررسی صحیح بازاریابی این محصول با استفاده از تکنولوژی روز همچنین بهره‌‌‌‌‌‌مندی از روش‌‌‌‌های روز دنیا در جهت توسعه این صنعت خواهد شد. به این ترتیب، دانشگاه آزاد با ورود به این عرصه، علاوه بر حرکت در جهت تحقق رونق تولید، نقش موثری را در اشتغالزایی و تربیت فارغ‌‌التحصیلان کارآفرین و با مهارت و جلوگیری خروج ارز از کشور دارد که این امر یک دستاورد بزرگ ملی برای این دانشگاه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031696

وب گردی

وب گردی