سند دانشگاه اسلامی بهترین نقشه راه در حوزه آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگ برای این دانشگاه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سند دانشگاه اسلامی، بهترین سند و نقشه راه در حوزه آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگ برای دانشگاه آزاد اسلامی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، سومین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی عصر امروز به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد اراک برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این جلسه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در مقطعی یکی از دانشگاه‌های بسیار خوب دانشگاه آزاد اسلامی بود، بسیاری از واحدهای این استان پیش از دهه 70 تأسیس شدند و بیش از دو دهه سابقه فعالیت و بدنه هیأت علمی خوبی دارند، اما متأسفانه در سال‌های اخیر وضعیت این دانشگاه از شرایط مطلوب خارج شد که باید تلاش کنیم این دانشگاه با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان، به جایگاه شایسته خود برسد.

وی با تأکید بر اسلامی بودن دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: این دانشگاه تنها دانشگاه کشور است که پسوند اسلامی دارد، به همین دلیل باید نسبت به این نام در محضر حق پاسخگو باشیم و بگوییم که اسلامیت در کدام بخش ما نمایان بوده و آیا تقید به اسلامی و شعائر اسلامی در این دانشگاه رعایت شده یا خیر. ما ادعا داریم متصدی دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، بنابراین همانطور که جمهوری اسلامی دارای چارچوب خاص خود است، پسوند اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی نیز یک سری تعلقات به همراه دارد که نباید از آن غفلت کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سند دانشگاه اسلامی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، بهترین سند و نقشه راه در حوزه آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگ برای دانشگاه آزاد اسلامی است که می‌توانیم به آن استناد کنیم.

دکتر طهرانچی با تأکید بر لزوم تربیت‌محور بودن دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: آموزش، پژوهش، فناوری، فرهنگ و هر فعل دیگری درون تربیت قرار دارد، پس موضوع تربیت باید محور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد. در این راستا لازم است در کلاس‌های درس «استاد مربی» داشته باشیم که علاوه بر تخصص و مهارت، دارای تخلق به موازین شرعی و اخلاقی باشد و بتواند برای دانشجویان نقش مربی و مشاور نیز ایفا کند.

وی با تأکید بر لزوم توجه دانشگاه به ساحت‌های ششگانه تربیتی، گفت: دانشگاه باید در کنار تربیت آموزشی، به تربیت اعتقادی، رفتاری و اخلاقی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت اقتصادی معیشتی و علمی، تربیت زیباشناختی و هنری توجه داشته باشد و اساتید باید برای دانشجویان حکم مشاور امین بوده و بتوانند در سه محور تربیت جنسی مبتنی بر درس دانش خانواده، تربیت اندیشه در حوزه موضوعات اعتقادی و دروس معارف، تربیت سیاسی در حوزه دروس وصایای امام خمینی (ره)، دفاع مقدس و... نقش‌آفرینی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این راستا یک شبکه از مربیان ذیل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در حال شکل‌گیری است که به ساحت‌های تربیت اعتقادی، اخلاقی و رفتاری دانشجویان توجه ویژه دارد و اساتیدی در این شبکه جذب می‌شوند که خود را وقف دانشجویان کرده و استادمربی و مشاور باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: غرب تلاش دارد از طریق آموزش عالی یا انقلاب آموزشی که پس از انقلاب صنعتی به عنوان سومین انقلاب شناخته می‌شود، مفاهیم شهروندی و شهروند الکترونیکی را در جامعه بسط دهد و نظامات شغلی را جایگزین نظام خانواده و اعتقادی جوانان کند. بنابراین لازم است در دانشگاه آزاد اسلامی پایبند به لوازم نام این دانشگاه بوده و بتوانیم حرکت‌های جدی در راستای تربیت اسلامی و اعتقادی دانشجویان داشته باشیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به ابلاغ بودجه سال مالی 99-98 دانشگاه آزاد اسلامی به واحدها و مراکز آموزشی این دانشگاه، گفت: در بودجه جدید علاوه بر جداول، یک مجموعه مواد وجود دارد که راه‌حل و بستر پیشرفت واحدها را فراهم کرده است. بنابراین دست واحدهای دانشگاهی را برای درآمدزایی باز گذاشته‌ایم، چرا که این دانشگاه اقتصاد خاص خود را دارد و با درآمد خود اداره می‌شود و لازم است مدل‌های درآمدی خاص دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم تا بتوانیم معیشت کارکنان و اعضای هیأت علمی را بهبود بخشیم. معتقدیم حقوق کارمندان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی باید از بخش‌های دولتی نیز بیشتر باشد، اما برای تحقق این هدف، لازم است درآمدهای دانشگاه نیز افزایش یابد.

در ابتدای این نشست، کلانتری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی به ارائه گزارشی از وضعیت این دانشگاه پرداخت و طرح‌های توسعه‌ای واحد اراک برای ایجاد بازار نوآوری و سراها را تشریح کرد.

کلانتری، تنوع‌بخشی درآمدهای دانشگاه، تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین و توجه به اقتصاد دانش بنیان، تقویت پژوهش‌های تقاضامحور و ارائه خدمات مشاوره‌ای به صنایع، ایجاد مجتمع آزمایشگاهی، سرمایه‌گذاری و حمایت از شرکت‌های نوپا، ایجاد پارک فن‌آموز، حمایت و سرمایه‌گذاری در تجاری سازی دانش و فناوری، ایجاد پانسیون مطالعاتی و... را از برنامه‌های آتی این دانشگاه در راستای فعالیت‌های درآمدزا و فناورانه عنوان کرد.

در ادامه این نشست نیز اعضای جلسه به بیان نظرات، پیشنهادات و دغدغه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031700

وب گردی

وب گردی