بررسی دلایل کاهش قیمت مسکن/ آیا اقدامات دولت برای کنترل بازار تاثیرگذار بود؟

 کاهش نسبی قیمت مسکن و افزایش معاملات در این بازار در چند ماه گذشته باعث شده تا این بازار تا حدودی از حالت رکود خارج شود که دلایل زیادی توانسته اند این وضعیت مثبت را برای بازار مسکن به ارمغان آورند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، طی چند ماه گذشته شاهد کاهش قیمت و رونق نسبی در بازار مسکن بودیم که این موضوع باعث افزایش معاملات در این بازار شده است.


براساس این گزارش دلایل زیادی می‌تواند بر کاهش قیمت مسکن تاثیر گذار باشد که عده‌ای از کارشناسان بخش مسکن معتقدند تلاش برای افزایش معاملات مسکن مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت بوده و عده‌ای نیز اقدامات دولت را بر این امر تاثیرگذار می‌دانند.


از طرفی ثبات در بازار ارز، طلا و سکه باعث شده تا قیمت‌ها در بخش مسکن نیز به ثبات برسد و تقاضای سرمایه گذاری به حداقل برسد.


در همین راستا احمدرضا سرحدی به عنوان کارشناس بازار مسکن گفت: روند نزولی قیمت مسکن طی چند ماه گذشته آغاز و همچنان نیز این روند ادامه دارد، تاجایی که قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته افزایش نسبی پیدا کرده است.


وی در ادامه افزود: قیمت مسکن در تهران و کلان شهر‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته و باتوجه به پیش بینی فعالان این بخش، قیمت‌ها تا ۱۵ درصد نیز ارزان‌تر خواهد شد.


این کارشناس بازار مسکن گفت: با کاهش قیمت مسکن در بازار، خرید و فروش انواع ملک نیز بیشتر شده و باعث بازگشت تا رونق به بازار مسکن شده؛ همچنین افزایش خرید و فروش در بازار با ایجاد یک جو روانی بین صاحبان ملک، موجب کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود.


سرحدی گفت: کاهش نسبی قیمت مسکن و رونق در بازار خرید فروش باید تا حدی ادامه پیدا کند که تمام اقشار جامعه قدرت خرید ملک داشته باشند به علاوه بازار باید به طور کامل از رکود خارج شود.


وی ادامه داد: کاهش قیمت مسکن در تهران از آنجایی شروع که برخی صاحبان ملک در مناطقی که معاملات به حداقل رسیده بود، مجبور به کاهش قیمت ملک خود شدند که همین موضوع باعث افزایش معاملات و در نهایت کاهش نسبی قیمت‌ها شده است.


این کارشناس بازار مسکن گفت: افت قیمت‌ها در بازار‌های موازی مانند طلا، سکه و ارز از دیگر دلایلی است که موجب کاهش قیمت مسکن در کلان شهر‌های ایران شده است.


سرحدی در رابطه با تاثیر ساخت واحد‌های حمایتی بر قیمت مسکن گفت: واحد‌های حمایتی نمی‌توانند تاثیر چندانی بر کاهش قیمت و رونق در بازار مسکن داشته باشند چراکه عمده مشکلات این بازار در کلان شهر‌ها بوده، اما این واحد‌ها در شهر‌های کوچک و حومه شهر‌های بزرگ ساخته می‌شوند.


بر اساس این گزارش ساخت مسکن حمایتی تاثیر چندنی بر خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه ندارد و باید در این راستا دولت اقدامات ویژه‌ای برای افزایش ساخت وساز در شهر‌های بزرگ انجام دهد.

میزان
انتهای پیام/

کد خبر: 1031746

وب گردی

وب گردی