حذف تنوع مدارس باعث تضعیف عدالت آموزشی می‌شود

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خطاب به  دبیر شورای نگهبان اعلام کرد: فلسفه ظهور مدارس دولتی همچون مدارس عشایری، نمونه دولتی، مدارس شبانه روزی، مدارس بزرگسالان و مدارس از راه دور، ایجاد عدالت آموزشی و از بین بردن تفاوت در برخورداری‌های اجتماعی و نابرابری هاست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خطاب به آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان پیرامون مصوبه اخیر مجلس مبنی بر حذف تنوع مدارس نامه‌ای نوشتند.

حذف طیف وسیعی از مدارس دولتی مطلوب

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: حذف غیر کارشناسانه طیف گسترده‌ای از مدارسی که زیر مدارس دولتی قرار دارد، اعم از مدارسی همچون نموله دولتی،استعداد های درخشان، شاهد، ایثارگر، وابسته به دستگاه‌ها، عشایری، تطبیقی، معارف اسلامی، هیئت امنایی، قرآنی، از راه دور و ماندگار که این خود ضربه مهلکی بر کیفیت و مزیت مدارس دولتی است. همچنین فلسفه ظهور مدارس دولتی همچون مدارس عشایری، نمونه دولتی، مدارس شبانه روزی، مدارس بزرگسالان و مدارس از راه دور، ایجاد عدالت آموزشی و از بین بردن تفاوت در برخورداری‌های اجتماعی و نابرابری‌هاست. برای مثال مدارس شبانه روزی با هدف توسعه امکانات آموزشی و پرورشی و ایجاد فرصت تحصیلی برای دانش آموزان روستاهای پراکنده و کم جمعیت تاسیس شده‌اند.

در بخش دوم این نامه آمده است: عموما مدارس عادی دولتی نسبت به مدارس دولتی وابسته، شاهدو ایثارگر، تیز هوشان از کیفیت نامطلوب و پایین‌تری برخوردارند و به دنبال حذف مدارس مطلوب دولتی، دانش آموزان مستعد و متقاضی ادامه تحصیل در مدارس با کیفیت بالاتر به اجبار باید به سمت مدارس غیر دولتی مد نظر روی آورند که این خود مسبب رشد فزاینده مدارس غیر‌دولتی خواهد بود و نظام تعلیم و تربیت را به سمت و سوی خصوصی‌سازی سوق خواهد داد و پایه ریز بروز مشکلات اساسی در این زمینه خواهد بود و عدالت آموزشی را خدشه دار خواهد کرد.

دانشجویان در این نامه عنوان کردند: مقام معظم رهبری بارها بر حمایت از جریان نخبه پروری و تقویت مدارس استعدادهای درخشان تاکید نموده‌اند و تقویت این مدارس را مورد تاکید قرار داده‌اند که مصوبه در مغایرت با مطالبات ایشان و الویت‌های قانونگذار مقرر در بند(۱۵) سیاست‌های قانونگذاری است. در راهکار ۳-۵ سند تحول بنیادین که پیرامون تامین و بسط عدالت در برخورداری از تعلیم و تربیت مناسب و با کیفیت مطلوب، بیان می‌شود توانمند سازی دانش آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایر کوچ نشین و همچنین مناطق دوزبانه با نیاز های ویژه، با تاکید بر ایجاد فرصت‌های آموزشی متنوع و با کیفیت مطرح می‌شود که مصوبه مذکور در مغایرت با این سند چشم انداز و نقشه راه تعیین شده در آن است.

در نامه به دبیر شورای نگهبان بیان شده است: جلوگیری شورای عالی انقلاب فرهنگی از اجرای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۹۶ در خصوص حذف مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی دال بر سیاست و رویکرد مثبت این شورا نسبت به این مدارس است، طبق ماده(۲) اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، هدف از تاسیس سازمان مذکور تعیین رویکردها، برنامه‌ریزی، نظارت بر شناسایی و پشتیبانی،تربیت و هدایت استعداد های برتر کشور در دوره تربیت رسمی و عمومی مطرح می‌شود که مصوبه فوق الذکر در تضاد با سیاست‌های کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

در بخش پایانی این نامه آمده است: متن مصوبه در پیرامون تعریف‹‹مدارس خاص›› و« تنوع›› و تقسیم مدارس دولتی و غیر دولتی دارای ابهام است و بر همین اساس با بند (۹) سیاست های کلی نظام قانونگذاری مواجه خواهد بود. لذا شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از حضرتعالی تقاضا دارد حسب نکات فوق، شورای نگهبان با استرداد و ملغای مصوبه اخیر مجلس مبتنی بر حذف تنوع مدارس؛ از تضعیف و ضربه مهلک بر بدنه نظام تعلیم و تربیت و نقض صریح قوانین و سیاست‌های کلی و اسناد و مراجع بالادستی جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031762

وب گردی

وب گردی