200 دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد دزفول پذیرفته شدند

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: امسال حدود ۲۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی دزفول پذیرفته شدند و تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه های فیلیپین امضا شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، علی افروس سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: گردشگری یکی از منابع مهم و محل های کسب درآمد اقتصاد و توسعه پایدار است و دزفول نیز با داشتن آثار تاریخی متعدد و طبیعت بکر مانند رودخانه دز و آبشار شوی می تواند هر گردشگری را به سمت خود جذب کند.

افروس افزود: دنیای کنونی به گردشگری بوم گردی، آب و کشاورزی نیز پرداخته که دزفول می تواند در این حوزه نیز مقصد خوبی باشد.

وی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول پارسال مجوز مرکز تحقیقات باستان شناسی و توریسم را اخذ کرد و تاکنون گام های خوبی در این خصوص برداشته است که امیدواریم در توسعه این شهرستان موثر باشد.
افروس افزود: با توجه به اینکه دزفول یکی از پایلوت های شهر هوشمند شناخته شده می تواند به دنبال فعالیت های نرم افزاری و شهر هوشمند پیش رود.

وی از همکاری انجمن دزپارس برای برگزاری این سمینار تقدیر کرد و گفت: امسال حدود ۲۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی دزفول پذیرفته شدند و تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه های فیلیپین امضا شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول افزود: اقدامات لازم برای برقراری ارتباط با دانشگاه های آمریکای لاتین و حوزه خلیج فارس در حال انجام است و تلاش می شود از این ظرفیت ها و ارتباطات در توسعه گردشگری شهرستان دزفول استفاده شود.

سید جمشید افشانی معاون پارک علم و فناوری استان خوزستان نیز در این همایش با اشاره به اینکه انقلاب انرژی های نو پنجمین انقلاب صنعتی دنیا پیش بینی می شود، گفت: انقلاب انرژی های نو زنگ خطری برای اقتصاد ایران است.
افشانی وظیفه مراکز رشد را پیدا کردن ایده های افراد توانمند و مستعد در فعالیت های فناورانه دانست و افزود: اکنون انقلاب اینترنتی همه چیز دنیای فرهنگ، اقتصاد و کسب و کار را در دنیا عوض کرده و موجب تغییر در رویکرد زندگی، برنامه زمان بندی و سیاست های کلی دنیا شده است.

وی با بیان اینکه همه ابزارهای خانه در حال هوشمند شدن هستند، اظهار داشت: باتوجه به شکل گیری صنعت اینترنت باید سرعت خود را بالا ببریم در غیراین صورت این صنعت تیشه به ریشه اقتصاد ما خواهد زد.

معاون پارک علم و فناوری خوزستان با تاکید بر لزوم شناسایی افراد توانمند حوزه شهر هوشمند افزود: طرح های علمی درخصوص توسعه هوشمند استقبال می شوند.

وی ادامه داد: بخشی از این موضوع به معرفی فرهنگ سنتی، هنرها و بازارها بر می گردد که باید به سرعت در این حوزه گام برداریم.

در ادامه عبدالمهدی مستکین مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران در سومین همایش «دزفول شهر چهارفصل» در سالن شیخ انصاری دانشگاه آزاد اسلامی دزفول گفت: هرگونه تخریب اثر فرهنگی و تاریخی زنگ خطری برای هویت آن دیار است.

وی با بیان اینکه هر خشت بنای تاریخی معادل صدها چاه نفت درآمدزایی دارد، افزود: هر شهر پیشرفته دنیای کنونی، مرهون حفاظت از بافت تاریخی و ساختار میراث ملموس و ناملموس خود است.


مستکین با تاکید بر ضرورت حفظ میراث فرهنگی اظهار داشت: کودکان همزمان با ویران شدن میراث فرهنگی، گویش خود را فراموش می کنند که در این صورت هیچ ریسمان و هویت فرهنگی نخواهند داشت.

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود: برخی شهرها مانند یزد، کاشان، اصفهان و تبریز نسبت به حفظ میراث فرهنگی هوشیار بودند ولی برخی دیگر در خواب هزار ساله هستند.

مستکین اظهار داشت: شهر کاشان تا ۲۰ سال پیش هیچ پیشرفتی در زمینه گردشگری نداشت ولی اکنون ۷۰۰ خانه تاریخی آن برای مدت ۲ سال اجاره رفته اند و گردشگران به راحتی در این شهر قدم می زنند.
وی با بیان اینکه هر گردشگر بین هشت تا ۱۲ شغل ایجاد می کند، افزود: کاشان یک شهر مذهبی است که با توسعه گردشگری، زمینه کسب و کار را افزایش داده و مردم آن کالاهای سنتی خود را با توسعه گردشگری به فروش می رسانند.
مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: شهر کاشان نخستین شهر خشتی جهان در یونسکو شناخته شده و اجازه ساخت خانه های بلند در آن داده نمی شود.

وی افزود: زمانی می توانیم سخن از هوشمندی بزنیم که ظرفیت ها و زیرساخت های لازم را نیز فراهم کنیم؛ اکنون یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون گردشگر در دنیا وجود دارد و صنعت گردشگری به بزرگترین صنعت جهانی تبدیل شده است.

مستکین با بیان اینکه دزفول جزو ۱۰ شهر برجسته ایران در حوزه میراث فرهنگی است، بیان کرد: شهرها از نظر هستی شناسی میراث به دو بخش میراث محور و فقیر از عناصر میراث تقسیم می شوند، شهر دبی با وجود اینکه از نظر میراثی فقیر است با آغاز رویکردی از ۳۰ سال پیش تاکنون به یکی از مناطق گردشگری جهان تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه شهرهای میراث محور بهترین شرایط را برای جذب گردشگر دارند، افزود: این شهرها در سه محور میراث ملموس، ناملموس و طبیعی قرار دارند.

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه دزفول یک شهر میراث محور بالقوه محسوب می شود، اظهار داشت: این شهر با داشتن برجسته ترین آثار از نظر عمل گرایی فوق العاده ضعیف بوده است.

وی افزود: محوطه تاریخی جندی شاپور یک اثر بالقوه است که در سال های گذشته در چهار کمیته در یونسکو بررسی و به عنوان نخستین دانشگاه جهان معرفی شد که بعد از آن ۲ کنگره بین المللی در این دانشگاه برگزار شد.
مستکین با بیان اینکه فقط یک مخروبه از یعقوب لیث باقی مانده است، گفت: پارسال برای نخستین بار پس از تبلیغات انجام شده، پنج هزار گردشگر از جندی شاپور دیدن کردند.

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: پل ساسانی، آسیاب های آبی و چغامیش جزو آثار ملموس و تعزیه محرم، جشن ها، موسیقی سنتی و هنرهای نمایشی و تئاتر بومی از آثار ناملموس هستند که دزفول در بخش تئاتر رتبه نخست کشور را در جذب مخاطب به خود اختصاص داده است.


وی افزود: رودخانه دز، کوهستان های شمال دزفول، پوشش گیاهی، تنوع زیستی گونه های گیاهی و جانوری و آبزیان نیز جزو میراث معنوی دزفول هستند که به درستی از آنها استفاده نشده است. مستکین اظهار داشت: ناآگاهی مسئولان شهری نسبت به مقوله میراث فرهنگی و صنعت گردشگری، رویکرد سنتی، غیرحرفه ای و غیرعلمی به مفهوم صنایع فرهنگی و درآمدهای پایدار، شکاف بین نخبگان دانشگاهی و دست اندرکاران شهری، فقدان پیوست فرهنگی و گردشگری در توسعه بافت شهری و بی توجهی به بافت تاریخی، چالش روانی امنیت و نبود هتل از دلایل توسعه نیافتن گردشگری در شهرستان دزفول هستند که باید به آنها پرداخته شود.
وی از سرمایه گذاران دزفول خواست به ساخت هتل و خانه های بوم گردی روی آورند و سیستم حمل و نقل شهری را تقویت کنند.

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود: برگزاری تورهای تاریخی ورزشی مانند کوهنوردی و صخره نوردی، تور تاریخی و گردشگری در حوزه دوچرخه کوهستانی، ماهی گیری در طبیعت و حوضچه های مصنوعی، تورهای گردشگری در حوزه ورزش های آبی، مسابقات اسب سواری و بیشه و جنگل نوردی از جمله ظرفیت های شهرستان دزفول در حوزه میراث طبیعی هستند که قابلیت اجرایی دارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1031764

وب گردی

وب گردی