تأمین ۷۰درصد نیاز صنایع به بردهای پردازش بالا با تولیدات ایرانی

با تولید و عرضه بردهای الکترونیکی با قدرت پردازش بالا توسط محققان یک شرکت دانش بنیان، ۷۰ درصد نیاز صنایع در این بخش تامین می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محصولات با فناوری بالا و در اصطلاح high tech در صدر فهرست تحریم‌ای بین المللی علیه کشورمان قرار دارند. بنابراین تولید داخلی آنها از چند جهت دارای اهمیت است که شامل تامین نیازهای داخل، حفظ حرکت در مرزهای دانش و در نهایت ایمنی در برابر تکانه های سیاسی و اقتصادی در عرصه جهانی می شود.

شرکت دانش بنیان این مهم را با تولید و عرضه بردهای الکترونیکی با قدرت پردازش بالا به انجام رسانده است. به بیان دیگر سامانه پردازش ابری در پی احساس نیاز به پردازش الگوریتم‌های پیچیده و حجم بالای داده‌های رایانه‌ای متولد شده است.

پس از این‌ که ناتوانی پردازشگرهای رایانه‌ای در محاسبه‌های سنگین ثابت شد، سخت افزارهای پردازش موازی به شدت مورد توجه قرار گرفتند.فناوری FPGA به عنوان بهینه‌ترین بستر پردازش موازی مطرح می‌شود که توانایی تحویل قدرت پردازش متوسط 10 برابر نسبت به پردازنده‌های مرکزی گرافیکی معمول و GPU و 10 تا هزار برابر نسبت به یک پردازنده سطح بالا برخوردار است.

به گفته هادی ده دست مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان، بردهای پردازش بالا در تمام صنایع کشور از دفاعی گرفته تا آب و هوا و نفت و تجهیزات پزشکی، کاربرد دارد.

این فعال فناور، درباره اهمیت راهبردی تولید بومی این پردازشگرها گفت: تولید این پردازشگرها علاوه بر نقش اثرگذاری که در رونق تولید ملی و افزایش اشتغال دارد، اثر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه به کاهش وابستگی اقتصاد به نفت کمک می‌کند.

ده دست ضمن یادآوری وجود محصولات مشابه داخلی و خارجی برای بردهای تولیدی شرکت، این شرکت دانش بنیان را اولین ارائه دهنده پردازش ابری بر بستر FPGA در کشورمان معرفی می‌کند.

"آن‌چه تولیدات دانش‌بنیان این شرکت را در مقایسه با نمونه‌های داخلی و خارجی منحصر به فرد می‌کند، نوع طراحی آن‌ها است که با استفاده از دانش فنی بومی و به دست نیروی انسانی متخصص دانشگاهی، نسبت به دیگر نمونه‌های موجود، قابلیت‌ها بهتری دارد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر 30 درصد نیاز صنایع داخلی کشورمان به بردهای پردازش بالا از طریق محصولات خارجی و بقیه به وسیله نمونه‌های داخلی تامین می‌شود.

وی تأکید کرد: به طور کلی واردات بردهای پردازش بالا به دلیل داشتن فناوری پیچیده متاثر از شرایط تحریم است و یا بسیار دشوار است، یا در صورت وارد کردن خدمات پس از فروش ندارند و در عمل قابل استفاده نیستند یا استفاده از آنها با چالش‌هایی همراه است.

بنا به گفته ده دست، صادرات این محصولات هم مانند واردات آنها تحت تاثیر شرایط تحریم است. در عین حال که بازار داخلی به دلیل نیازی که به بردهای پردازش بالا دارد به اندازه کافی سودده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031786

وب گردی

وب گردی