نباید از تکنولوژی نوین دنیا در صنعت برق غفلت کرد/ عقب‌گرد ایران در عرصه صادرات خدمات فنی و مهندسی

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق گفت: ما نباید در عرصه به‌کارگیری تکنولوژی نوین از دنیا عقب باشیم. امروزه بحث اینترنت اشیا و هوش مصنوعی به صورت جدی در صنعت برق مطرح است و باید شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه ورود کنند.

پیام باقری، نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه صنعت برق به دلیل دانش‌بنیان بودن محصولات های‌تک را در خود جای داده است، اظهار کرد: هم‌اکنون بستر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این صنعت فراهم شده است به طوری که برای حمایت و ساماندهی محصولات تولیدی آنها کمیته شرکت‌های دانش‌بنیان در سندیکای صنعت برق شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: امروزه دانش‌بنیان بودن محصولات و های‌تک بودن آنها یکی از گزینه‌هایی است که در دنیا مرسوم و رایج بوده تا از طریق آنها به بازارهای جامع بین‌المللی دست پیدا کنند؛ همچنین به دلیل جذابیت، زمینه صادرات آنها نیز در تمام بخش‌ها هموار شده است.

باقری با اشاره به جذابیت‌های صنعت برق تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به لحاظ دارا بودن توانمندی و نیز خلاقیت و بهره‌وری می‌توانند کالا و خدمات با کیفیت را در اختیار مصرف کننده قرار دهند؛ چرا که محصولات برپایه فناوری و تکنولوژی روز دنیا تولید می‌شود.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق افزود: از آنجایی که شرکت‌های دانش‌بنیان اکثرا با دانشگاه‌ها و تکنولوژی جدید سروکار دارند باید در مرحله نخست، سرمایه اولیه در اختیار آن‌ها قرار داده شود. در این میان دولت می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

باقری اظهار کرد: صنعت تجدیدپذیر امروز در دنیا صنعتی است که در حال به‌روزشدن بوده و به عنوان صنایع «های تک» قلمداد می‌شود؛ همچنین صنایعی هستند که فعل دانش‌بنیان در آنها عجین شده و به صورت مستمر در حال تغییر تکنولوژی است؛ بنابراین با توجه به حمایتی که از سوی دولت اعمال می‌شود باید توجه بیشتری به صنایعی دانش‌بنیان صورت گیرد.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق تصریح کرد: هم‌اکنون در سندیکای صنعت برق تعدادی از شرکت‌ها بر مبنای دانش بنیان شکل گرفته‌اند. تجربه کشورهای پیشرفته نشان داده که تغییر در سیاست‌های علم و فناوری در کشورهای مختلف جهشی ناگهانی را در توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌ها به همراه داشته است. بر این اساس با ایجاد بسترهایی مناسب برای دانش و تجاری‌سازی آن، علاوه‌بر ایجاد ارزش‌های اقتصادی برای این نوع شرکت‌های دانش‌بنیان، بستر رشد اقتصادی و فنی جامعه نیز فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به ارتقای سطح توانمندی صنایع برق کشور و تاکید بر توسعه قابلیت‌های فناوری افزود: با توجه به نقطه اتکای مزیت‌های نسبی، با بهره‌گیری از تکنولوژی تولیدات و دانش فنی و مهندسی، اقتصاد بومی در راستای ارتقای تولیدات، باید به وضعیت مطلوب‌تری برسد.

باقری با اشاره به اینکه با وجود این که بیشترین آمار صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت برق را در کشور داریم گفت: هم اکنون ساخت نیروگاه و مسائلی از این دست در کشورهای همسایه در حال انجام است؛ اما متاسفانه طی سال‌های اخیر صادرات صنعت برق حال و روز مساعدی ندارد. می‌توان گفت این امر بیشتر به‌خاطر تحریم کشورهای بیگانه بوده و نمی‌توانیم نقش تحریم‌ها را نادیده بگیریم و از سوی دیگر عمدتا ناشی از نبود هماهنگی لازم بین نهادها و سازمان‌های مرتبط در این عرصه است.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق تصریح کرد: آمارهای به دست آمده بیانگر این است که ما در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در حال عقب‌گرد هستیم تا جایی که در سال 94 تقریبا 2.5 میلیارد دلار صادرات داشتیم؛ این درحالی است که این آمار در سال 96 به 498 میلیون دلار رسیده یعنی تقریبا یک پنجم شده است.

وی تأکید کرد: متاسفانه در عرصه صادرات با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم به گونه‌ای که نهادهای مربوطه پشتیبانی لازم را به عمل نمی‌آورند و این باعث افت شدید صادرات در حوزه خدمات و فنی مهندسی شده است.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق اظهار کرد: ایران در صنعت برق پتانسیلی قوی دارد. از طرف دیگر تقاضای خوبی نیز از سوی کشورهای همسایه و منطقه دارد. ما هم‌اکنون با 15 کشور همسایه ارتباط تنگاتنگی داریم تا جایی که میزان صادرات در تمام حوزه‌ها حدود هزار میلیارد دلار است. این در حالی است که در صادرات غیرنفتی همیشه در کانال 40 میلیارد دلار متوقف شده و هیچ وقت از این میزان فراتر نرفته است؛ یعنی با توجه به توانمندی تنها درصد ناچیزی از نیاز کشورهای همسایه را تامین می‌کنیم.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق گفت: ما نباید در عرصه به‌کارگیری تکنولوژی نوین از دنیا عقب باشیم. امروزه بحث اینترنت اشیا و هوش مصنوعی به صورت جدی در صنعت برق مطرح شده و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این عرصه کار می‌کنند؛ بنابراین قبل از ورود به هوش مصنوعی در این صنعت باید در مرحله نخست دردها و مشکلات ریشه‌ای را برطرف کنیم تا بتوانیم بستر را برای توسعه این صنعت فراهم سازیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031800

وب گردی

وب گردی