نخستین دوره خبرنگاری ترنج افتتاح شد/ تربیت «خبرنگار تخصصی» در اولویت است

نخستین جلسه از دوره تربیت خبرنگاری ترنج با موضوع تربیت خبرنگار علم و فناوری امروز در تحریریه شهید باغبانی باشگاه خبرنگاران دانشجویی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، «باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران» در راستای انجام رسالت خود جهت تربیت و آموزش نیروی متعهد و متخصص رسانه‌ای برای نخستین‌بار در کشور اقدام به برگزاری دوره تربیت خبرنگاری ترنج (تربیت رسانه‌ای نواندیش و جوان) با استفاده از رو‌ش‌های نوین آموزشی کرده است.

اولین دوره این کلاس‌ها، در دو حوزه «خبرنگاری علم و دانشگاه» و «خبرنگاری فرهنگی و اجتماعی» کار خود را از امروز 11 آبان ماه آغاز کرد. در همین راستا امروز دوره ترنج حوزه علمی-دانشگاهی افتتاح شد و فردا نیز حوزه فرهنگی و اجتماعی آغاز خواهد شد.

فراخوان اولیه دوره ترنج اول مهر ماه امسال منتشر شده بود و از میان 130 متقاضی شرکت در دوره، 30 نفر طی مصاحبه حضوری برای شرکت در دوره انتخاب شدند.

این دوره آموزشی با حضور استادان مطرح کشور برگزار و به شرکت‌کنندگان گواهی پایان دوره معتبر اعطا خواهد شد.

نیاز به تربیت خبرنگار در حوزه‌های تخصصی هستیم

علی رجبی مدیرعامل باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران در نشست اول دوره خبرنگاری علمی- دانشگاهی با اشاره به اهمیت تربیت خبرنگار فعال و آشنا به مسائل تخصصی گفت: کشور ما اکنون به رسانه‌های تخصصی و فعال نیاز دارد. از این روست که باید در تکوین رسانه‌های علمی و تخصصی بیش از پیش قدم برداشت.

وی ادامه داد: در عصر انتقال اخبار و اطلاعات باید رسانه‌های مبتنی بر علم و حرفه ایجاد شود تا بتواند در انتقال این اطلاعات نقش مهم و به سزایی ایفا کند.

رجبی با اشاره به ضعف نظام آموزش رسمی کشور در تربیت خبرنگار در حوزه‌های تخصصی گفت: تجربه نشان داده که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط با رسانه، به محض خروج از دانشگاه آمادگی ورود به بازار کار را ندارد و نیاز است در دوره‌های تخصصی دیگری نیز شرکت کنند.

وی افزود: با احصای همین مشکل بود که به فکر طراحی دوره ترنج افتادیم و دو حوزه «خبرنگاری علم و دانشگاه» و «خبرنگاری فرهنگی و اجتماعی» را در مرحله اول طراحی و اجرا کردیم.

رویکرد جدید باشگاه خبرنگاران دانشجویی در حوزه آموزش و پژوهش

در ادامه این برنامه، متین منتظمی معاون آموزش و پژوهش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران با اشاره به اهمیت تربیت خبرنگار آشنا به مراتب حرفه‌ای اذعان کرد: باید برای داشتن رسانه فعال در حوزه های علمی و فرهنگی بسترسازی‌های مختلفی شکل بگیرد که یکی از این بسترها نیروی متخصص در این حوزه‌ها است.

امید گراوند مدیر آموزش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران به تشریح جزئیات دوره آموزشی «ترنج» پرداخت و اذعان کرد: از امروز این دوره ها در دو بخش علمی-دانشگاهی و فرهنگی-اجتماعی آغاز شده و با مبانی آموزش حرفه‌ای مبتنی بر کارگاه مهارت‌افزایی در رابطه با خبر و گزارش نویسی ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در طی 8 هفته آموزش به داوطلبان دوره تربیت خبرنگار «ترنج» مهارت‌هایی از قبیل «یادداشت ­نویسی»، « مصاحبه»، «رسانه آنلاین»، «سوژه­‌یابی» و «اصول نگارش» به صورت کارگاهی، توسط استادانی همچون میثاق بدیعی (دبیر اجتماعی خبرگزاری مهر)، کیان عبداللهی (سردبیر خبرگزاری تسنیم)، محسن مهدیان (معاون خبر خبرگزاری فارس)، علی رجبی (مدیرعامل باشگاه خبرنگاران دانشجویی)، روح الله رجایی (قائم‌مقام روابط عمومی هلال احمر) مرتضی خلفی‌­زاده (مدیرعامل خبرگزاری آنا)، محمدمهدی تقوی (ویراستار و فعال رسانه‌ای) و پوریا آسترکی (تحلیل­گر فضای مجازی) به شرکت‌­کنندگان آموزش داده خواهد شد.


گراوند افزود: همچنین در کلاس‌­های «تجربه‌­نگاری» این دوره، استادان برجسته همچون حسین انتظامی (معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدرضا زائری (مدیر اسبق خانه روزنامه‌­نگاران جوان)، حسین دهباشی (مستندساز و فعال رسانه‌­ای)، کمیل خجسته (مدیرعامل موسسه فرهنگی تبیان)، عاطفه میرسیدی (سردبیر اخبار علمی و فرهنگی تلویزیون) و زهرا چخماقی (خبرنگار فرهنگی صداوسیما) به انتقال تجارب خود خواهند پرداخت.

مدیر آموزش باشگاه خبرنگاران دانشجویی اظهار کرد: کلاس‌های بخش جریان شناسی نیز با حضور محمدرضا اصنافی (دکترای مدیریت رسانه)، علی خضریان (قائم‌مقام روزنامه فرهیختگان)، وحید ایمانی (روزنامه‌­نگار و مجری رسانه ملی) و فرشاد مهدی‌­پور (رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031801

وب گردی

وب گردی