تمرینات ورزشی احتمال ابتلا به دیابت دوران بارداری را کاهش می‌دهد

دکترای فیزیولوژی ورزشی و عضو هیئت علمی واحد تهران مرکزی گفت: تمرینات ورزشی می تواند احتمال ابتلا به دیابت دوران بارداری را کم کند، هم باعث کاهش دردهای زایمان شود و هم اینکه آسیب های دوران بعد از بارداری را کاهش دهد.

محمدعلی آذربایجانی، دکترای فیزیولوژی ورزشی و عضو هیئت علمی واحد تهران مرکزی، در مصاحبه با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص فرهنگ سلامتی در دوران بارداری گفت: بحث ورزش بانوان به وقت بارداری از مباحث بسیار کلاسیک در زمینه فیزیولوژی ورزشی است. پیش از این فکر می کردند که خانم های باردار بهتر است تا زمان وضع حمل تحرک زیادی نداشته باشند اما به مرور این تصور غلط اصلاح شد. از نظر علمی ثابت شده است که خانم هایی که در دوران بارداری ورزش می کنند از نظرسلامت بسیار وضع بهتری نسبت به خانم های باردار دیگر دارند. حتی اثبات شده است که این ورزش در سلامت کودک نیز اثرگذار است.

وی تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته مثلا آلمان، اگر یک خانم باردار در تمرینات ورزشی خاص خود شرکت نکند دولت پول بیمه سلامتی او را تقبل نخواهد کرد. یعنی برای آنها حضور در این تمرینات الزامی است. در ایران اما هنوز این مورد آنقدر که باید جدی گرفته نشده است. تمرینات ورزشی می تواند احتمال ابتلا به دیابت دوران بارداری را کم کند، هم باعث کاهش دردهای زایمان شود و هم اینکه آسیب های دوران بعد از بارداری را کاهش دهد.

آذربایجانی در ادامه گفت: عمده خانم های ایرانی بعد از زایمان کمردرد دارند و این درد در تمام زندگی با آنهاست. این در حالی است که تمرینات ورزشی حتی در منزل قطعا کمک می کند تا این کمردرد پیش نیاید یا بسیار کاهش پیدا کند ضمن اینکه ورزش در دوران بارداری در بحث های مربوط به وزن جنین نیز تاثیرگذار است.

عضو هیئت علمی واحد تهران مرکزی ادامه داد: این روزها تمرینات متنوعی برای خانم های باردار در دنیا در نظر گرفته می شود. بخشی از این تمرینات به صورت ورزش های هوازی شامل پیاده روی و پیاده روی تند است که از منظر قلبی – تنفسی به یک خانم باردار کمک می کند. بخش دیگر تمرینات الاستیکی است که از طریق کش های ورزشی صورت می گیرد و بسیار هم مفید است. خانم ها برای داشتن یک زایمان خوب باید از عضلات قوی در کمر، شکم و ران برخوردار باشند و این کش های ورزشی و تمرینات خاص آنها کمک می کند تا عضلات تقویت شوند. شیوه های دیگری هم هستند که می شود در موردشان بحث کرد اما هر خانم باردار و به صورت کلی تر هر شهروندی باید در هفته 200 دقیقه ورزش داشته باشد. این بسیار مورد مهمی است.

وی در پایان تاکید کرد: باید از صحبت های دکتر طهرانچی پیرامون این موضوع استقبال کرد و از طریق واحدهای تربیت بدنی دانشگاه های آزاد به تمام خانم های باردار خدمات ورزشی – درمانی ارائه داد. به صورت قطع می توانیم با نوشتن یک برنامه ورزشی مناسب و ارائه آن از طریق واحدهای دانشگاه آزاد به خانم های باردار در سراسر کشور، فرهنگ سلامتی در دوران بارداری در ایران را ارتقا بخشیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1031803

وب گردی

وب گردی