200 هزار موقوفه در کشور داریم/ ایجاد صندوق وقف پول

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: در حال حاضر 200 هزار موقوفه و بیش از 8500 بقعه در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم افتتاح نمایشگاه میراث وقف و همین‌طور امضای تفاهم‌نامه با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در حال حاضر موقوفات زیادی در کشور است و 200 هزار موقوفه ثبت شده در کشور داریم و یک میلیون و 420 هزار رقبات در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی گفت: مسیری که پیش رفتیم مسیر روشنی به جهت اینکه انسان‌ها به جنت پیش بروند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: یکی از وزارتخانه‌های نزدیک به سازمان اوقاف و امور خیریه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که امروز تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری‌های بیشتر منعقد خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی گفت: آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه (س)، شاهچراغ و حضرت عبدالعظیم تولیت آن را خاص دیده‌اند و در حال حاضر 8500 بقعه در اختیار سازمان اوقاف است که از وزارت میراث فرهنگی درخواست می‌کنیم برای حفظ و نگهداری این آثار تاریخی و فرهنگی کمک‌های لازم را داشته باشند.

وی گفت: قدمت تاریخی خیلی از وقف‌نامه‌ها به صدها سال قبل بازمی‌گردد و بعضی از این وقف‌نامه‌ها را بر روی سنگ نوشته می‌شد که بعضی از افراد قصد داشتند این وقف‌ها را از بین ببرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی گفت: موقوفات بسیار مهم است چرا که ما قرآن‌هایی داریم که قدمت آنها بسیار بالاست و به همین دلیل نیز نزدیکی به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما باید به دنبال وقف‌های جدید باشیم و در وقف باید مسیری را انتخاب کرد که در سبد معیشتی مردم تأثیرگذار باشد و اثر وقف باید در زندگی مردم مشخص شود.

وی گفت: یکی از شاخص‌های جدید ایجاد صندوق وقف پول است که در این خصوص باید مسائل شرعی آن را با بزرگان مطرح کنیم و اگر صندوق وقف پول ایجاد شود یک صندوق سرمایه‌گذاری قوی در نظام جمهوری اسلامی است که پول داخل آن می‌ماند و از قدرت آن پول استفاده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام خاموشی گفت: می‌توانیم وقف اشتراکی را نیز اجرایی کنیم‌، افرادی که نمی‌‌توانند وقف کاملی داشته باشند می‌توانند پول آن را پرداخت کنند و به صورت اشتراکی به عنوان مثال نسبت به ساخت یک مدرسه اقدام کنند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در جمع خبرنگاران درباره تفاهم‌نامه امضا شده با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ما از قدیم همکاری‌هایی با این وزارتخانه داشتیم و این همکاری باید در یک مسیر مناسبی قرار می‌گرفت و برای اینکه وقف به درستی انجام شود باید سازمان اوقاف و امور خیریه سند وقف را به صورت کامل مطالعه کند و در سازمان عزمی به وجود آمده که تمام وقف‌نامه‌ها را مطالعه کنیم و بعد از خواندن وقف‌نامه‌ها اهتمام ویژه‌ای به اجرای آن داشته باشیم.

وی گفت: قدمت آثار ما و موقوفه‌ها بسیار بالا است و بعضی از موقوفه‌ها در بعضی از استان‌ها به 110 سال قبل نیز بازمی‌گردد که باید برای این وقف‌ها برنامه ویژه‌ای داشت.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: از 8500 بقعه‌ای که در کشور داریم بیش از 800 بقعه محل مراجعه اکثر مردم کشور است که جزوی از میراث فرهنگی و تاریخی کشور نیز محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام خاموشی گفت: امیدواریم بتوانیم به زودی موزه دائمی وقف نیز دایر کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031847

وب گردی

وب گردی