لزوم فرهنگ‌سازی مؤثر در حذف و کاهش استفاده از مواد پلاستیکی/ ایجاد شبکه‌ای برای انتقال تجربه‌های موفق به دیگر مراکز

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان این‌که حذف و کاهش مواد پلاستیکی یک بحث مهم و جدی در سطح جهانی است، گفت: در این خصوص در دانشگاه‌ها و هم در سطح جامعه باید فرهنگ‌سازی مؤثری صورت گیرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، جلسه‌ سومین جلسه شورای راهبردی مدیریت سبز ستاد وزارت علوم که صبح امروز (شنبه) با حضور گرایی‌نژاد، مدیر امور آموزش عالی سازمان برنامه‌وبودجه و معاونان وزارت علوم در محل این وزارت برگزار شد.

غلامی با بیان این‌که هم‌اکنون در صنعت تولید پلاستیک مراکز فراوانی در حال تولید هستند و افراد زیادی در این مراکز اشتغال دارند، اظهار کرد: برای کاهش مصرف پلاستیک باید به‌عنوان یک بحث کلان به آن پرداخته شود.

وزیر علوم با اشاره به برگزاری نمایشگاه مدیریت سبز در مهرماه گذشته گفت: برگزاری این نمایشگاه و معرفی فعالیت‌های انجام‌شده در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در راستای مدیریت سبز کار مناسبی بود؛ بهتر است در این نمایشگاه‌ها مواردی نمایش داده شود که در زمینهٔ مدیریت سبز در دانشگاه‌ها تأثیرگذار بوده‌اند.

غلامی درباره معماری ساختمان‌های دانشگاهی گفت: در این زمینه لازم است که با محوریت وزارت علوم و سازمان برنامه‌وبودجه، هماهنگی بیشتری میان مشاوران ساختمانی دانشگاه‌ها درخصوص ظاهر ساختمان‌ها و هم‌چنین مدیریت داخل ساختمان ایجاد شود که در این راستا می‌توان از معاونان عمرانی و مدیران فنی دانشگاه‌ها هم استفاده کرد.

وی با اشاره به آموزش مدیریت سبز در دانشگاه‌ها گفت: در این راستا در رشته‌های مختلف و برحسب اهمیت موضوع در رشته موردنظر در حد واحدهای اختیاری می‌توان عمل کرد.

وزیر علوم با اشاره به تجربیات خوب دانشگاه‌هایی که درزمینهٔ مدیریت سبز کارهای مناسبی انجام داده‌اند و هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این تجربیات باید به دیگر دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های جوان و دانشگاه‌های غیردولتی هم منتقل شود و این موارد فقط در دانشگاه‌های بزرگ متمرکز نباشد.

وی با تأکید بر اطلاع‌رسانی مناسب درخصوص انجام فعالیت‌های تحقق مدیریت سبز در دانشگاه‌ها هم به‌صورت اخبار روزانه و هم به‌صورت گزارش، گفت: مسئولیت اعمال مدیریت سبز باید به‌عنوان یک وظیفه جدید برای معاونت‌های دانشگاه‌ها تعریف شود و همه معاونت‌ها باید در این مسیر گام بردارند ولی در حال حاضر به نظر می‌رسد معاونت اداری مالی و پشتیبانی دانشگاه‌ها به لحاظ اجرایی بهتر بتوانند در این راستا فعالیت کنند.

ضرورت‌ طراحی سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی درخصوص برنامه‌های مدیریت سبز

غلامرضا گرایی‌نژاد، مدیر امور آموزش عالی سازمان برنامه‌وبودجه نیز بابیان اینکه در چهار سال گذشته اقدامات خوبی در راستای مدیریت سبز در دانشگاه‌ها انجام گرفته است، گفت: در برگزاری همایش‌های بین‌المللی مدیریت سبز پیشنهاد می‌کنم که این همایش‌ها با طراحی موضوع خاصی برگزارشده و به‌صورت باز نباشد تا در همان همایش بتوان از بررسی‌ها و بحث‌های صورت گرفته در همایش، نتیجه گرفت.

وی با اشاره به لزوم طراحی سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی درخصوص برنامه‌های مدیریت سبز گفت: باید دانشگاه‌ها را به این‌سو گسیل داشت تا درزمینه کارهای انجام‌شده در حوزه مدیریت سبز اطلاع‌رسانی کنند. در سمینار اصفهان هم گفته شد که دانشگاه‌ها باید از درون خود بیرون بیایند و در سطح جامعه هم حضورداشته باشند.

گرایی‌نژاد افزود: از ابتدای شروع کار در راستای مدیریت سبز در دانشگاه‌ها، باید بحث مدیریت سبز دانشگاه و جامعه پیوند مناسبی داشته باشد و تنها در این‌صورت است که آموزش مدیریت سبز معنا می‌یابد و شرکت‌های دانش‌بنیان مدیریت سبز معرفی شده و در این خصوص فعالیت می‌کنند.

لزوم انعکاس اقدامات مناسب دانشگاه‌ها درحوزه مدیریت سبزبه سایر دانشگاه‌ها

عبدالرضا باقری، قائم‌مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی با تأکید بر انعکاس اقدامات مناسب دانشگاه‌ها در حوزه مدیریت سبز به سایر دانشگاه‌ها، با اشاره به بخشنامه جهانگیری در خصوص حضور مؤثر دانشگاه‌ها در حوزه مدیریت سبز گفت: در راستای این بخشنامه، مناسب است که دانشگاه‌های فعال در حوزه مدیریت سبز در هر استان به استانداری‌های مربوطه معرفی شوند تا از یافته‌هایشان در مدیریت سبز در سیستم مدیریت شهری استفاده شود.

وی با اشاره به لزوم فعالیت بیشتر در حوزه شعارسازی در راستای مدیریت سبز گفت: می‌توان با ساختن شعارهایی درزمینهٔ میزان تولید زباله در یک روز و یا آب مصرفی و مواردی از این قبیل و نصب آن‌ها در اماکن دانشگاهی، خوابگاه‌ها و پردیس‌های دانشگاهی و یا به‌طور مثال تهیه بروشوری در این زمینه برای دانشجویان جدیدالورود تحت عنوان دانشگاه سبز، آنان را متوجه عمق قضیه کرد تا خودشان در این زمینه فعال باشند.

وی هم‌چنین ایجاد کمیته‌های تخصصی در معاونت اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم برای انجام کار کارشناسی درخصوص مصوبات شورای راهبردی مدیریت سبز در دانشگاه‌ها را پیشنهاد کرد.

ضرورت محول کردن وظایف مدیریت سبزبه‌ معاونت‌های دانشگاه‌ها

محمدتقی نظرپور، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم نیز درباره اقدامات انجام‌شده در راستای اعمال مدیریت سبز در دانشگاه گفت: با ابلاغ بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی درخصوص حذف تدریجی کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف اقدامات خوبی در دانشگاه‌ها انجام‌شده که می‌توان به مواردی از قبیل کاهش مصرف پلاستیک در سلف‌سرویس‌ها، استفاده از تلویزیون‌های الکترونیکی به‌جای بنرهای پلاستیکی، نصب و استفاده از نی‌نوش در آب‌سردکن‌ها، استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی و اجرای طرح کاهش و حذف ظروف پلاستیکی در فروشگاه‌های دانشگاه‌ها اشاره کرد.

وی با تأکید بر لزوم محول کردن وظایف مدیریت سبز به معاونت‌های دانشگاه‌ها به‌عنوان وظایفی جدید علاوه بر وظایف محوله گفت: سال گذشته ۴۳۰ هزار اصله درخت در دانشگاه‌ها کاشته شد و پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان به ۵۰۰ هزار اصله درخت افزایش یابد و پیشنهاد می‌شود امسال روز درختکاری را با حضور مقام محترم وزارت به‌صورت گسترده‌تری برگزار کنیم.

نظرپور با اشاره به برگزاری دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز که اردیبهشت‌ماه امسال در اصفهان برگزار شد، گفت: این همایش موفقیت‌آمیز در محورهای: تجربیات ملی و بین‌المللی، انرژی‌های تجدید پذیر، مدیریت آب و پساب، مدیریت مصرف انرژی، مدیریت پسماند، حمل‌ونقل سبز، فناوری اطلاعات و ارتباطات سبز و طراحی پردیس‌های دانشگاهی پایدار برگزار شد.

وی افزود: این همایش با حضور بیش از ۵۰۰ مدعو به همراه صاحب‌نظران خارج از کشور برگزار شد و با داوری بیش از ۱۰۰ مقاله در حوزه مدیریت سبز، برگزاری ۲۰ کارگاه و پنل تخصصی، برگزاری مسابقات ایده‌شو، کاریکاتور و سرآشپز خورشیدی و برگزاری نمایشگاه در حاشیه همایش همراه بود.

نظرپور گفت: در این همایش به ۱۰ دانشگاه فعال کشور در حوزه مدیریت سبز از طرف رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست لوح تقدیر اهدا شد.

وی در ادامه به برگزاری سومین نمایشگاه دستاوردهای مدیریت سبز در مهرماه امسال در محوطه سازمان برنامه‌وبودجه اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه با حضور بیش از ۴۰۰ مدعو از رؤسا، معاونان و مدیران دانشگاه هاو مراکز پژوهشی برگزار شد. برپایی ۴۸ غرفه با حضور توانمند ۳۵ دانشگاه، ۳ مؤسسه آموزشی، پژوهشی و ۱۰ پارک علم و فناوری و برگزاری ۱۱ کارگاه تخصصی از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه بود.

نظرپور با تأکید بر انجام پیشنهاد قائم‌مقام وزیر علوم درخصوص برگزاری این نمایشگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۰۰ پروژه در راستای مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی انجام‌گرفته که بودجه آن ۲۰۰ میلیارد تومان است ولی تاکنون فقط ۳۲ میلیارد تومان در این خصوص اختصاص‌یافته که انتظار می‌رود این بودجه افزایش یابد و در بودجه سال آینده نیز توجه ویژه‌ای به این بخش بشود.

لزوم گنجاندن بحث‌های زیست‌محیطی دردروس دانشگاهی

مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان این‌که طرح‌های زیست‌محیطی انجام‌گرفته در دانشگاه‌ها باید به عینه دیده شوند تا فرهنگ‌سازی مناسبی در این زمینه صورت گیرد، گفت: دانشگاه‌ها محصولات فرآور خود را به دلیل عدم توانایی مالی نمی‌توانند به بخش‌های بیرون از دانشگاه منتقل کنند و حتی بودجه کافی برای استفاده این موارد در داخل دانشگاه هم ندارند. به‌طور مثال همه دانشگاه‌ها مالچ پاش دارند ولی به دلیل هزینه بالا نمی‌توانند از آن برای دفع ریزگرد در زمین‌های وسیع دانشگاه خودشان هم استفاده کنند.

وی با اشاره به لزوم گنجاندن بحث‌های زیست‌محیطی در دروس دانشگاهی گفت: استانداردسازی ساختمان‌های دانشگاهی از اهم موارد است زیرا استاندارد الزامات را بیان می‌کند و بقیه امور توسط طراحان انجام می‌شود.

برومند با بیان این‌که ارزیابی دانشگاه‌ها درخصوص فعالیت در حوزه مدیریت سبز باید به ngoها واگذار شود، به نقش مؤثر دانشگاه‌ها در جامعه اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۴ دانشگاه در حوزه علوم انسانی، مسئولیت کنوانسیون‌های محیط‌زیست در کشور را به عهده گرفته‌اند، دانشگاه‌های ارومیه و شیراز درخصوص موارد زیست‌محیطی دریاچه‌های ارومیه و بختگان کارهای مناسبی انجام داده‌اند و در موارد زیست‌محیطی استان گیلان هم پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران فعالیت‌های خوبی داشته است.

وی هم‌چنین پیشنهاد کرد درخصوص استفاده از دوچرخه‌های نارنجی در سطح دانشگاه‌های تهران با شهرداری تهران هماهنگی به‌عمل آید.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این جلسه با تأکید بر وجود ظرفیت‌های مناسب در کانون‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه‌ها در راستای اعمال مدیریت سبز گفت: در این خصوص می‌توان به فعالیت‌های کانون‌های دانشجویی دانشگاه‌های خوزستان در خصوص مهار ریز گردها در جشنواره حرکت اشاره کرد.

هم‌چنین در این نشست جمشید اسماعیلی، مدیرکل اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، گزارش عملکردی از فعالیت ستاد وزارت علوم و دانشگاه‌ها در راستای اعمال مدیریت سبز ارائه کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031852

وب گردی

وب گردی