نشست هم اندیشی نقش دانشگاه و حوزه‌های علمی و پژوهشی در زمینه اربعین حسینی برگزار شد

اولین جلسه از سلسله نشست های هم اندیشی نقش دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی آن در زمینه اربعین حسینی با حضور استادان و صاحب نظران دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، حجت الاسلام ثقفی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات واحد تهران شمال، در آغاز این نشست به انگیزه جمع شدن این تعداد از استادان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه با موضوعیت اربعین حسینی را مصداق بارز "الحسین یجمعنا" ذکر کرد و هدف آن را تداوم راه امام حسین(ع) و تحقق اهداف او در بستر پرظرفیتی که به برکت جمهوری اسلامی بوجود آمده است، خواند.

وی به تبیین موضوع اربعین از چهار جنبه روز اربعین، زیارت اربعین، راهپیمایی اربعین و ارتباط اربعین با تمدن اسلامی پرداخت و راهپیمایی میلیونی اربعین را فوق توان بشری و صرفا خواست و اراده خدا دانست و بر لزوم تحلیل این حرکت عظیم خدایی از جوانب گوناگون تاکید کرد.

اثقفی ایمان، حضور مردم، علم و مدیریت را از الزامات تمدن اسلامی ذکر کرد و گفت: با اینکه همه این ابعاد در حرکت عظیم راهپیمایی اربعین وجود دارد اما متاسفانه هنوز از این ظرفیت عظیم استفاده کافی نشده است و ما برای رسیدن به تمدن اسلامی باید با تحلیل و بررسی همه جوانب این حرکت عظیم، نهایت استفاده از آن را داشته باشیم.

در ادامه جلسه حمیدرضا خالدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، بر لزوم تبیین یک پیوستگی بین انقلاب اسلامی و اربعین حسینی تاکید کرد و گفت: انقلاب اسلامی نعمات فراوانی برای ما داشته است که می توانستیم از آنها بهره برداری کنیم ولی متاسفانه از آن ها غافل بوده ایم.

وی نعمت ولایت و نعمت شهدا را از بارزترین نعمت های مغفول مانده انقلاب اسلامی دانست و با استناد به آمار استخراج شده از پایگاه ایرانداک(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران) تعداد پژوهش های مرتبط با اهداف و مفاهیم مرتبط با پیام عاشورا و اربعین نظیر: امام حسین(ع)، عفاف، شهدا، قرآن، دفاع مقدس، عاشورا، اربعین، خانواده شهدا و ... را بسیار بسیار پایین و ناچیز دانست و آن را از غفلت‌ها بزرگ جامعه دانشگاهی در این خصوص دانست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، با ذکر این نکته که باید اربعین و مفاهیم و پیام های آن از جهات مختلف مورد واکاوی و پژوهش قرار گرفته و در جامعه پیاده شود، گفت: در این راستا جا دارد که به ایجاد پژوهشکده اربعین، مجمع جهانی اربعین و تولید محتواها و رشته های دانشگاهی با موضوعیت اربعین فکر کنیم.

در ادامه جلسه حجت الاسلام طالبی، گزارشی از بررسی و علمی سازی تجربیات پیاده روی اربعین سال جاری توسط بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی را ارائه داد و حاضرین در جلسه نیز به بیان نظرات و ایده ها و پیشنهادهای خود پرداختند.

در این جلسه، اعضای هیئت علمی نیز به بیان دیدگاه‌ها و رویکردهای خود پرداختند و ابراز امیدواری کردند که این موضوع مهم در قالب همین یک جلسه ناتمام نماند و با استمرار این جلسات مورد توجه و پیگیری ویژه قرار گیرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1031908

وب گردی

وب گردی