تأثیرآب‌و‌هوا بر احساس درد

مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد نوع خاصی از آب‌و‌هوا روی افراد دارای بیماری آرتریت و ورم مفاصل تاثیر می‌گذارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، زمانی که یک فرد می‌گوید در آب و هوای خاصی احساس درد در استخوان خود دارد، چندان هم بی‌راه نگفته است. دانشمندان دانشگاه منچستر انگلستان یافته های یک مطالعه جدید را منتشر کرده اند که ارتباط بین درد مزمن و روزهای مرطوب و بادی را با فشار اتمسفر کم نشان می دهد.

این تحقیق با عنوان «Cloudy with a Chance of Pain» در مجله «npj Digital Medicine» منتشر شده است.
«ویل دیکسون» مدیر مرکز اپیدمیولوژی در مقابل آرتروز، در دانشگاه منچستر می گوید: تصور می شود که هوا از زمان بقراط بر علائم بیماران مبتلا به آرتروز اثر می گذارد. حدود سه چهارم افرادی که مبتلا به آرتروز هستند معتقدند درد آنها متاثر از آب و هوا است.»

این مطالعه شامل بررسی بیش از 13000 نفر است، اگرچه محققان مجموعه داده‌های نهایی را از 2658 نفر که حدود 6 ماه و به طور روزانه در آن شرکت کردند، تهیه کردند.

شرکت کنندگان عمدتاً مبتلایان به آرتروز بودند در حالی که برخی از آنها دارای دردهای مزمن دیگری مانند فیبرومیالژیا، میگرن یا نوروپاتی بودند.

جمع‌آوری داده‌ها از طریق یک برنامه تلفن هوشمند که به طور خاص برای مطالعه تهیه شده بود، انجام شد. هر شرکت کننده از برنامه برای گزارش درد هر روز خود استفاده می کرد، در حالی که برنامه با استفاده از GPS تلفن، آب‌و‌هوا را در منطقه خود ثبت می کرد.

تاثیر آب‌و‌هوا بر درد

دیکسون اعلام کرد که تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد احتمال تجربه درد بیشتر، در روزهای مرطوب همراه با باد شدید فشار کم، در مقایسه با یک روز متوسط حدود 20درصد است.

این بدان معنی است که اگر شانس شما برای یک روز همراه با درد در آب‌وهوای متوسط 5 از 100 بود در یک روز مرطوب با باد شدید به 6 در 100 افزایش می‌یابد. در گزارش‌ها نشانه‌ای از ارتباط بین میزان بارندگی و درد نبود. به همین ترتیب به تنهایی هیچ ارتباطی بین درد و دما مشاهده نشد. دردناک ترین روزها برای شرکت کنندگان مرطوب و روزهای همراه با باد و سرد بود.

ارزش این مطالعه

دیکسون اظهار داشت که یافته‌های این مطالعه می تواند منجر به پیش‌بینی‌های درد در کنار پیش بینی های کیفیت هوا شود و می تواند به افراد مبتلا به درد مزمن کمک کند تا برنامه‌ریزی فعالیت های خود را انجام دهند و کارهای سخت‌تر خود را در روزهایی که احتمال درد کمتری در آن وجود دارد، انجام دهند.

کارولین گمبل یکی از شرکت کنندگان در این مطالعه است که دارای بیماری «اسپوندیلیت آنکیلوزان» (نوعی آرتروز) است این یافته‌ها را بسیار سودمند دانست.

بنابراین درد مزمن بر کار، زندگی و سلامت روانی بسیاری از مردم تأثیر می گذارد. حتی وقتی که توصیه های مربوط به مدیریت درد را دنبال کردیم، اغلب درد روزانه را تجربه می‌کنیم. دانستن اینکه هوا چگونه بر درد اثر می‌گذارد، فرد را قادر می سازد تا بپذیرد درد از کنترل ما خارج است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031927

وب گردی

وب گردی