جشن صدمین سالگرد استقلال افغانستان در واحد تهران مرکزی برگزار شد

جشن گرامیداشت صدمین سالروز استرداد استقلال افغانستان با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، معاون امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی و جمع کثیری از دانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران شامگاه روز شنبه یازدهم آبان ماه در مجموعه فرهنگی ورزشی امام علی(ع) مجتمع دانشگاهی ولایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد تهران مرکزی، سید محمود رضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی در این مراسم طی سخنانی ضمن تبریک و گرامیداشت یکصدمین سالروز استقلال افغانستان ، تصریح کرد: در جهان، نزدیکترین کشور و ملت به کشور ایران، کشور افغانستان است. ما دو کشور ایران و افغان از نظر فرهنگ، زبان، دین و باورها دارای مشترکات زیادی هستیم و ما این همسایگی را با تمام مشترکات فرهنگی و مذهبی ارج می نهیم و تلاش ما در این است یک همسایه خوبی برای یکدیگر باشیم و سعی می کنیم میزبان خوبی برای برادران و خواهران افغانی مان در ایران و به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران باشیم.

وی افزود: گاهی برخی افراد از روی عمد و یا جهل با هدف ایجاد اختلاف سخنانی می گویند اما ما گوش به فرمان رهبرمان هستیم که همواره تاکید می نمایند ما در اصلاح روابط بکوشیم و همیشه قدم اول را با هدف صلح برداریم و مانع کسانی باشیم که در صدد تخریب روابط دو کشور هستند.

آقامیری گفت: ما به عنوان یک کشور دوست و همسایه سربلندی، امنیت، سلامت، شادابی، پیشرفت و بالندگی ملت افغانستان را بالندگی خودمان می دانیم.

وی افزود: افغانستان از موقعیت ویژه جغرافیایی برخوردار است. این کشور در میانه سه حوزه‌ی اقتصادی و فرهنگی و ژئوپولتیک منطقه قرار دارد، در جنوب و شرق آن آسیای جنوب، در شمال آن آسیای مرکزی و در غرب آن ایران قرار دارد. افغانستان با قرار گرفتن در میان این سه حوزه، این حوزه‌ها را بهم پیوند می‌دهد. موقعیت استراتژیک افغانستان به مثابه حلقه وصل حوزه آسیای مرکزی و جنوب آسیا زمینه­ای را فراهم ساخته، تا این کشور بتواند در راستای موفقیت پروژه­های بزرگ اقتصادی منطقه نقش فوق العاده مهم داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی در ادامه افزود: ما فکر می کنیم امروز باید در منطقه و در جهان اسلام کار فرهنگی مشترک بسیاری انجام دهیم و این مستلزم آن است که در کنار هم باشیم. ما امروز میزبان میلیونها افراد همسایه در کشور ایران هستیم و ناراحتیم که کشور افغانستان به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای منطقه از نظر سیاسی و اقنصادی که در گذشته ای نه چندان دور یکی از مهمترین راه ارتباطی جاده ابریشم بوده است از نظر و دید جهانیان پنهان است و امروز مردم جهان محروم هستند که از زیبایی های این کشور بزرگ و مهم بازدید داشته باشند.

آقامیری ابراز امیدواری کرد تا با ایجاد امنیت، آسایش و پیشرفت برای همه ملتها به ویژه مردم دو کشور افغانستان و ایران همه مردم جهان بتوانند از امکانات و برکات خدادادی استفاده نمایند.

وی در خاتمه به دانشجویان افغانی گفت: شما با تحصیل و فراگیری دانش می توانید درآبادانی، پیشرفت و گسترش امنیت کشورتان افغانستان تاثیر گذار باشید. اگر می خواهید باعث سربلندی مردم کشورتان باشید و در راستای سربلندی کشورتان گام بردارید در فرصتی که برای شما در دانشگاه آزاد اسلامی پیش آمده است استفاده نمایید. ما دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران نیز به سهم خود تلاش شما را ارج می نهیم و به شما خوش آمد می گوییم.

این گزارش حاکی است، عبدالغفور لیوال سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران در جمع دانشجویان افغانستانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سخنانی ضمن گرامیداشت صدمین سالروز استقلال افغانستان از مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به جهت فراهم آوردن زمینه همکاری و برگزاری جشن تشکر و قدردانی کرد.

وی در ادامه افزود: ما در دو جنگ اول افغانستان و انگلیس، استعمار را از کشور راندیم ولی تفاوت این دو جنگ با جنگ سوم در این است که در جنگ سوم استقلال افغانستان در تمامی ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی به تثبیت رسید، جنگ سوم جنگ استقلال افغانستان بود.

جمهوری اسلامی افغانستان در تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سرنوشت هر کشور به دست جوانان روشنفکر و تحصیلکرده آن است، خطاب به دانشجویان گفت: ما منتظر شما عزیزان هستیم تا افغانستان آزاد و مستقل را به افغانستان آباد و مرفع تبدیل نماییم. افغانستان در حال حاضر به فکر وتلاش جوانان خود نیازمند است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از معتبرترین دانشگاههای منطقه وجهان است، تصریح کرد: من از دانش پژوهان و دانشجویان افغانی در دانشگاههای ایران به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی می خواهم عطش آموختن را در این فرصتی که نصیب شان شده است داشته باشند و از خزائن علمی دانشگاههای ایران به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی استفاده نمایند تا در آینده برای آبادانی کشور شان استفاده کنند.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران در ادامه ضمن سپاس و قدردانی از مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد فرصت برابر دانشجویان افغانی در ایران گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین تعداد دانشجویان و جوانان افغانی را پذیرفته و اجازه داده است تا در کنار دانشجویان ایرانی در یک کلاس ادامه تحصیل دهند.

عبدالغفور لیوال با اشاره به اینکه مردم افغانستان دوران سختی را سپری کردند گفت: دوران سخت انتخابات به پایان رسید و هم اکنون آغازگر مذاکرات صلح هستیم. صلحی که بر اساس مالکیت و عزت افغانستان باشد و پس از آن دوره بازسازی افغانستان با یاری نخبگان وتحصیلکرده های افغان در ایران و جهان است که با بازگشت به کشورشان انجام می پذیرد.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران در خاتمه با بیان اینکه دانشجویان افغانی در دانشگاههای ایران همان سفیران علمی و فرهنگی کشور ایران هستند، گفت: دو کشور ایران و افغانستان یک سهم مشترک در تامین امنیت منطقه از لحاظ فرهنگی، بازرگانی، اقتصادی و ... دارند و امید است این سرمایه بشری در دانشگاه آزاد اسلامی مبنای خدمات شایسته ای در آینده برای دو کشور و منطقه باشد.

بر اساس این گزارش، علیرضا شیخ عطار معاون بین الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم ضمن تبریک سالروز استقلال کشور افغانستان، بیان داشت: یکصدمین سالروز استقلال کشور افغانستان را نه تنها به مردم شریف افغانستان، بلکه به ملت ایران نیز تبریک میگویم چرا که اگر افغانستانی داشتیم با استعمار، استقلال ایران نیز در خطر بود.

وی با بیان اینکه مردم افغانستان نماد شجاعت و تدین می باشند، گفت: مردم افغان در سراسر جهان در هر وضعیتی که باشند احداث و احیاء مساجد را در اولویت خود قرار می دهند و این نشان تدین آنهاست و از آن جهت نماد شجاعت هستند زیرا که در طول 40 سال گذشته به خاطر جنگ نابرابر یک شبی آرام نخوابیدند ولیکن ایستادگی کردند.

شیخ عطار گفت: مردم قهرمان افغانستان سه بار در مبارزه با انگلیس امتحان دادند و هنور آمار دقیق تجاوز گران و همچنین افراط گران جاهل که به فرهنگ و جان و مال شما لطمه زدند مشخص نشد. اما این مردم ایستادند و تسلیم نشدند و استقلال خود را حفظ کردند.

وی بیان داشت: امروز کسی درافغانستان نه می تواند استقلال فروشی کند نه آزادی فروشی و اولین دستاوردش تدوین و تثبیت قانون اساسی بود که ضامن استقلال قوی بین مردم افغان شد. امروز کسی نمی تواند چیزی به مردم افغانستان تحمیل کند چون تغییر مسیر ایجاد شد.

امروز نسل جوان افغانستان سیاست را می شناسد، بازی های صحنه بین الملل را می شناسد و با همه تهدیداتی که شد انتخابات به خوبی برگزار شد چون بهترین سلاح و مقابله با خشونت عقل و علم است و امروز جوانان افغانستان مسلح به عقل و علم هستند.

معاون بین الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خطاب به دانشجویان افغان گفت: برای ما بسی افتخار است که میزبان چنین مردمانی هستیم. حتما سختی هایی در مسیر زندگی و تحصیل دارید اما ایستاده اید و تحمل می کنید، ما هم به سهم خودمان برای ایجاد امنیت و حفاظت از استقلال در کشور همسایه مان تلاش می کنیم.

وی افزود: برنامه ما در دانشگاه آزاد اسلامی در این است که به عنوان دانشگاهی پیشتاز که بزرگترین جمعیت غیر ایرانی را در دانشگاههای ایران دارد و همچنین بیشترین جمعیت دانشجویان افغان را نیز دارا می باشد با همکاری مقامات افغانستان مشکلات دانشجویان افغان را در ایران حل نمائیم.

شیخ عطار گفت: دولت هایی هستند که تجلی اراده مردم هستند و ما امیدوارم بتوانیم تمدن اسلامی را با همکاری یکدیگر احیاء کنیم. تمدن اسلامی با شمشیر نبود با علم بود. امروز هدف و افتخار ما این است که این تمدن را از طریق رفت و آمد جوانان اهل اندیشه و علم در جهان اسلام احیاء کنیم.

از دیگر برنامه های جشن صد سالگی افغانستان در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران که به میزبانی واحد تهران مرکزی برگزار شد می توان به: ارائه مقاله توسط دانشجوی افغان، تقدیر از 28 نفر از دانشجویان نخبه افغانی، اجرای موسیقی زنده توسط دانشجوی افغانی و اجرای برنامه مفرح و شاد استند آپ کمدی توسط دانشجوی افغانی و ... اشاره کرد.

تهیه گزارش: فرزانه کندلویی

کد خبر: 1031956

وب گردی

وب گردی