آیا سازمان اوقاف و امور خیریه ثروتمندترین و پر درآمدترین سازمان دولتی کشور است؟

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: اینکه برخی اظهار می‌کنند که سازمان اوقاف بیشترین درآمد را دارد نمی‌دانیم چطور حساب کرده اند اینکه سازمان اوقاف دارایی فیزیکی زیادی دارد صحت دارد. ولی باید ثروت را تعریف کرد چرا که وجوه نقد و املاک را هم شامل می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مهدی پندار، معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد که سازمان اوقاف ثروتمندترین و پر درآمدترین سازمان دولتی کشور است؟گفت: سازمان اوقاف یک سازمان دولتی است که از سال ۱۳۶۳ بر اساس قانون زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

سازمان اوقاف دارایی فیزیکی زیادی دارد

وی گفت: اینکه برخی اظهار می‌کنند که سازمان اوقاف بیشترین درآمد را دارد نمی‌دانیم چطور حساب کرده اند اینکه سازمان اوقاف دارایی فیزیکی زیادی دارد صحت دارد. ولی باید ثروت را تعریف کرد چرا که وجوه نقد و املاک را هم شامل می‌شود.

دارایی‌های سازمان اوقاف دارایی های قابل توجهی هستند

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: موقوفات بر اساس خیر اندیشی واقفان در کشور ما وجود داشته و موقوفات در دوره قاچاریه و در دوره‌های بعدی و هم اکنون نیز در کشور رایج بوده است و عموما دارایی‌های قابل توجهی هستند که ارزش گذاریی بالای می‌توان درباره آن‌ها صوت داد، ولی ارزش گذاری وابسته به زمان است و نمی‌توان ارزش را تعیین کرد.

پندار افزود: موقوفات به دو دسته متصرفی و غیر متصرفی تقسیم می‌شود. غیر متصرفی‌ها موقوفاتی هستند که دارای متولی هستند و فرد وقف کرده و متولی را هم تعیین کرده است که این دسته تولیت آن‌ها با سازمان اوقاف نیست، ولی اجرای قانون و نظارت بر آن‌ها بر عهده سازمان اوقاف است.

متصرفی های در اختیار اوقاف میزان قابل توجهی است

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: در عین حال موارد متصرفی نیز که تولیت آن بر عهده اوقاف است کم نیست و قابل توجه هستند و باید سعی کنیم بیشترین بهره وری را در آنها ایجاد کنیم البته با این رویکرد که هم عین موقوفه را حفظ کنیم که اصل بر آن است و از درآمدی که ایجاد می‌کند صرف حفظ عین بشود، ولی مابقی باید صرف اجرای نیت بشود.

وقف ها باید به سمت رفع نیازهای جدید سوق پیدا کنند

پندار در پاسخ به این سوال که نیت واقفین طی این سالها باید به سمت و سوی دیگری سوق داده شود یا خیر؟گفت: نیت واقفان در هر عرصه‌ای و دوره‌ای به خوبی تشخیص داده شده و در واقع می‌توان گفت واقفین جامعه شناسان دقیقی بودند و وقف را به بهترین نحو و بهترین نیت وقف کرده اند، ولی امروزه نیاز‌های جدیدی ایجاد شده و باید فرهنگ سازی شود که واقفین در جهت آن نیاز‌ها هم وقف کنند.

درآمد موقوفات چیزی قریب به هزار میلیارد در سال است

وی گفت: درآمد اوقاف آنچه که متصرفی هست و غیر متصرفی متفاوت است. آمار متصرفی‌ها هم به دو دسته درآمد بقاع و درآمد موقوفات است و درآمد موقوفات چیزی قریب به هزار میلیارد در سال است که امیدواریم بر اساس دستورات رئیس سازمان در چند سال آینده چند برابر شود. در مورد بقاع هم عدد کمتری از موقوفات است و جای افزایش این درآمد وجود دارد.

وی در ادامه گفت: از این گذشته موقوفاتی وجود دارند که با گذشت زمان ایجاد حق شده یعنی متصرف‌هایی داشتند که ایجاد حق شده و در این زمینه این آمار را نداریم و درآمد آن‌ها چند برابر این است و سهم ما از اقتصاد کشور بیشتر در این زمینه است.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1031994

وب گردی

وب گردی