اقتصاد مقاومتی راه دفاع از پدافند اقتصادی است

رئیس دانشگاه آزاد استان کرمانشاه در همایش پدافند غیر عامل به میزبانی واحد کرمانشاه گفت: راه دفاع از پدافند اقتصادی بحث تاب آوری اقتصاد و اقتصاد مقاومتی است که مد نظر مقام معظم رهبری است و با اتخاذ رویکردهای فعال و تصمیمات اثر بخش محکمترین ضربات را به دشمنان وارد می کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد کرمانشاه، همایش پدافند غیر عامل به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و مشارکت اداره کل پدافند غیر عامل استانداری کرمانشاه امروز صبح با حضور مهندس جلالی معاون امور صنعت سازمان پدافند غیر عامل کشور، فرماندار کرمانشاه، هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، مسئولان و مدیران اداری، انتظامی و نظامی استان، همچنین روسای دانشگاه ها و دانشجویان رشته های اقتصاد و کشاورزی در محل تالار بهمن برگزار شد.

امینی ضمن تاکید بر جایگاه تولید غذای سالم در کشور گفت: در حال حاضر مزارع کشاورزی نقش بسیار مهمی در توسعه ایفا می کنند باید بدانیم اگر مزرعه را فراموش کنیم تولید را فراموش کرده ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز تربیت پرستار در حوزه سلامت بسیار حائز اهمیت است گفت: فراموش نکنیم پرستار سالم و مفید به مزرعه سالم که غذای سالم تولید می کند وابسته است و امروز در کشور ما غذای سالم یک رکن اساسی است.

دبیر هیئت امنای استان کرمانشاه تاکید کرد: در 20سال پیش، کشور ایران جزو کشورهایی محسوب می شد که کمترین میزان مصرف سم را در مزارع خود داشت اما در چند سال اخیر و به دلایل فراوان شاهدیم که جزو کشورهایی هستیم که بیشترین میزان مصرف سم در مزارع را دارد و این مساله پیامدهای منفی بسیاری را برای ما در پی داشته و دارد.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از محصولات سبزی و سیفی ما عمر مفید کوتاهی دارند و این در حالی است که سم هایی روی این گیاهان مصرف می شود که دوره کارنس یا مدت ماندگاری آنها طولانی است و این بدین معنی است که این سم با گیاه به بدن انسان منتقل شده و امراض و بیماری های بسیاری را در پی خواهد داشت و این نشانه ناآگاهی و بی توجهی ما به حوزه سلامت و غذای مردم است.

امینی گفت: باید مسئولان ما آموزش کشاورزان و تدوین قوانین ویژه جهت کشاورزی سالم را مد نظر خود قرار دهند تا کشاورزان ما با آگاهی نهاده های کشاورزی را مصرف کنند و موجب به خطر افتادن سلامت غذایی و سلامت جانی انسانها نشوند.

وی در ادامه به این نکته مهم نیز اشاره کرد و افرود: بحث تحرک در سلامتی انسان بسیار مهم است و بدن انسان در کنار غذای سالم نیازمند تحرک است تا سالم باشد. باید از دوران بچگی، کودکی و نوجوانی تا سنین بالا به مساله تحرک بدنی و ورزش توجه داشته باشیم . چرا باید زنان و دختران ما از سن 35 سالگی به عارضه پوکی استخوان مبتلا شوند چون این مساله ریشه در کم تحرکی و رژیم غذایی ناسالم دارد علاوه بر این مساله، شاهد رشد بیماری قند خون نیز در جامعه هستیم که این مساله هم ناشی از رژیم غذایی نامناسب و مصرف غذای ناسالم دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه ادامه داد:بی شک بخشی از انرژی و پولی که باید صرف زیر ساخت شود امروز متاسفانه صرف امور پزشکی و درمانی می شود و این در حالی است که با برنامه ریزی صحیح می توانیم این مساله را معکوس سازیم. اگر نسل سالم می خواهیم باید غذای سالم و تحرک را در زندگی خود لحاظ کنیم پس باید الگوی غذایی و تولید را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه نظارت بر رستوران های نیز بر سلامت غذایی بسیار تاثیرگذار است گفت:باید رستوران ها را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم در رستوران ها هر نوعی که دوست دارند غذا بپزند و سلامتی مردم را به مخاطره بیندازند. اگر می خواهیم قدرتمند باشیم باید برای کشاورزی، ابنیه، تاسیسات و سلامت مردم برنامه ریزی کنیم و باید قانون جدیدی برای سلامت مردم تدوین کنیم تا نسل سالم و پویایی داشته باشیم.

غلامرضا مرتضوی مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری کرمانشاه در ادامه همایش گفت: عرصه پدافند غیر عامل عرصه بسیار متنوعی است که در بر گیرنده تمام اجزا و دستگاههای دولتی و خصوصی کشور است. با توجه به پیشرفت علوم و پیچیدگی هایی که در علوم پایه ایجاد شده شناخت بیشتر تهدیدات ناشی از این علوم نیازمند استفاده و مشارکت تحقیقاتی و پژوهش های دانشگاهی است و ما از همکاری خوب و مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه که در این عرصه بسیار فعال و پویا هستند استقبال می کنیم.

غلامرضا مرتضوی در مورد جایگاه دانشگاهها در پدافند غیر عامل گفت: دانشگاه آزاد اسلامی هم در عرصه پژوهش و هم در تحقیقات جزو دانشگاه های برتر کشور است و مطمئنم که در حوزه پدافند غیر عامل هم موفق عمل خواهد کرد و ما در استانداری کرمانشاه آمادگی داریم در قالب تفاهم نامه و سند مشخص با این دانشگاه وارد فعالیت و کار گروهی شویم.

وی افزود: استان کرمانشاه مرکز و قطب دامداری و کشاورزی در کشور است و باید در این زمینه با همکاری سایر موسسات و دانشگاه ها بتوانیم برنامه هایی مشخص و مدونی در راستای فعالیت های راهبردی از طریق سازمان پدافند غیر عامل اجرا نماییم.

مرتضوی جایگاه اقتصاد در کشور را بسیار مهم ارزیابی و خاطر نشان کرد: در مورد اقتصاد مقام معظم رهبری از شرایط فعلی به عنوان جنگ اقتصادی یاد می کنند که در آن مردم هدف قرار گرفته اند و از آن به عنوان تروریست اقتصادی نیز یاد کرده اند.

وی ادامه داد: به لطف خداوند موانع موجود در کشور را پشت سر خواهیم گذاشت همچنان که در 40 سال گذشته نیز این موانع را پشت سر گذاشته ایم. از ابتدای سال 97 دولت مردان آمریکایی با استفاده از فضای مجازی ، قدرت رسانه ها و شدت بخشیدن تحریم ها، به دنبال تحریک مردم بوده اند تا مردم را در مقابل نظام قرار دهند؛ اما با نصرت الهی و اتخاذ تدابیر ارزشمند در نیمه دوم سال 98 شاهدیم که بسیاری از مشکلات گذشته را پشت سر گذاشته ایم.

مرتضوی در پایان افزود: راه دفاع از پدافند اقتصادی بحث تاب آوری اقتصاد و اقتصاد مقاومتی است که مد نظر مقام معظم رهبری است و با اتخاذ رویکردهای فعال و تصمیمات اثر بخش محکمترین ضربات را به دشمنان وارد می کنیم.

در ادامه هدایت حاتمی معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز گفت: بسیار خوشحالم که شاهد مطرح شدن موضوع پدافند غیر عامل در دانشگاه آزاد اسلامی استان هستم چرا که آخرین تئوری ها و دست آوردهای خوب، به راستی مربوط به دانشگاه است.

هدایت حاتمی استان کرمانشاه را از نظر اقتصادی توانمند ارزیابی کرد و ادامه داد: کرمانشاه از ظرفیت های خوبی برخوردار است از جمله پنج و نیم درصد مزارع خوب کشور، دو برابر بارندگی بیشتر از متوسط سالیانه کشور، همچنین برخورداری از 6 گمرک رسمی و زیر ساخت های ارتباطی بالاتر از متوسط کشور، ارتباط راه آهن و در صدد اتصال راه آهن به کشور عراق از جمله ی این ظرفیت ها است به عبارتی، استانی هستیم که محرک اقتصادی بخشی از اقتصاد کشور محسوب می شود.

وی افزود: اما همین استان با توجه به این ظرفیت ها بالاترین نرخ بیکاری کشور را به خود اختصاص داده و تا یکسال پیش رتبه اول تورم کشور را نیز داشت و در زمینه اقتصادی با مشکلات عدیده ای نیز روبروست که نیاز مبرم به ورود عالمانه استادان دانشگاهی را می طلبد.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری کرمانشاه ادامه داد: معتقدم با نسخه های قدیمی و تجربه های قبلی نمی توانیم مشکلات موجود را حل کنیم و مطمئنا دچار تکرار مخربی خواهیم شد و اینجاست که باید دانشگاهیان و مدیران آگاه در حل این مسائل ورود پیدا کنند و برای حل و فصل مشکلات بکوشند.

حاتمی افزود: دولت مردان ما و مقامات عالی رتبه بارها تاکید کرده اند که پاشنه آشیل ما مشکلات اقتصادی است به عبارتی امروز ضربه پذیری ما مشکلات اقتصادی است پس باید واقع بین باشیم و مشکلات را بدرستی ببینیم و برای رفع آن بکوشیم.

وی مهمترین اهداف فعالیت اقتصادی استانداری کرمانشاه را مطرح کرد و گفت:حوزه اقتصادی استانداری کرمانشاه برای حل مشکلات موجود 5 هدف اصلی را دستور کار خود قرار داده که عبارتند ازایجاد سرمایه گذاری جدید و حفظ سرمایه های موجود دراستان، کاهش نرخ تورم و کنترل تورم در استان ، بهبود فضای کسب و کار، توجه به اقشار آسیب پذیر ، کاهش فقر و کم کردن فاصله طبقاتی و در نهایت زیست محیطی و توسعه پایدار.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه مساله تورم در کرمانشاه را با کاهش توصیف کرد و گفت: در مقوله تورم بعد از بیست ماه با تدابیر و توجه و مطالعه جزئیات سبد خانوار به صورت جدی موفق شده ایم هر ماه چند پله کاهش تورم داشته باشیم و در حال حاضر نیز رتبه 23 کشور را دارا هستیم ضمنا برخی طرح های بزرگ مثل تولید اسید سیتریک ، تولید بیواتانول، کلنگ زنی پتروشیمی آناهیتا و پی گیری کلنگ زنی پتروشیمی اسلام آباد غرب توسط دولت را در دست کار داریم.

هدایت حاتمی از دیگر برنامه های حوزه اقتصادی استانداری کرمانشاه را توجه به اقشار آسیب پذیر جامعه و توزیع سبد کالای اساسی با ارز 4200 تومانی با هدف گذاری بر اقشار تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و کارگران عنوان کرد و گفت: هدف گذاری جدی ما اشتغال بخش آسیب پذیر جامعه است ، قشری که امید کار را از دست داده اند و باید با جذب آنان امید را به زندگیشان بازگردانیم. حمایت از کار آفرینان استان هم جزو برنامه های اصلی ماست بخصوص اگر دانش بنیان باشد.

وی به نرخ بیکاری در کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری استان کرمانشاه سال گذشته 9/2 درصد کاهش پیدا کرده که این حاصل کار جمعی و حضور خود مردم بوده است و امسال بنای کار ما 3 درصد است که کار سختی است اما شدنی است.

در ادامه همایش سخنرانان به ترتیب در زمینه بحث های کشاورزی و امنیت غذایی، همچنین اقتصاد مقاومتی و رونق تولید ملی به صورت تخصصی نظرانت خود را بیان کردند.

بهنام کامکار استاد تمام و عضو انجمن زراعت و اصلاح نباتان کشور، نادر مهرگان استاد تمام گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا همدان، احمد رجبی استادیار و مدیر گروه آب، علیرضا مردای استادیار و رئیس هیئت اندیشه ورز تعالی علوم انسانی و هنر و سپیده قره یخه استادیار گروه صنایع غذایی هر سه از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه از سخنرانان این همایش یک روزه بودند.

کد خبر: 1032016

وب گردی

وب گردی