واکنش حقیقی و مجازی جامعه دانشگاهی به سالروز بیانیه بالفور/ فلسطین تنها نیست

دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به‌عنوان بدنه اصلی جامعه دانشگاهی در صدودمین سالروز بیانیه بالفور، اعتراضات گسترده‌ای را در فضای مجازی رقم زدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جنگ‌های طولانی به عمر بیش از یک یا حتی چند قرن در طول تاریخ کم نبوده‌اند؛ از جنگ صدساله بین انگلستان و فرانسه و نبرد امپراتوری‌های بیزانس و عثمانی تا جنگ اروکانی و نبرد 335 ساله هلند و جزایر سیلی و پیکار 721 ساله ایران و روم.

تمام این نبردها قرن‌هاست به پایان رسیده‌اند و نوادگان سربازان و فرماندهان این جنگ‌ها نیز زیر خروارها خاک آرام گرفته‌اند؛ اما در قرن بیست‌ویکم، عصر ابررایانه‌ها و انفجار اطلاعات، هنوز متجاوزان و خونخوارهایی هستند که سرزمین مردمانی دیگر را غصب کرده و بعد از گذشت یک قرن همچنان به جنایات خود ادامه می‌دهند.

دوم نوامبر سال 1917، لکه‌ای سیاه بر تقویم تاریخ به شمار می‌‌رود. آرتور جیمز بالفور وزیر خارجه وقت بریتانیا، نامه‌ای خطاب به والتر روتشیلد سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام بریتانیا نوشت و موضع مثبت دولت بریتانیا در قبال ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین را اعلام کرد؛ نامه‌ای تاریخی که سبب‌ساز تولد کشوری جعلی به نام اسرائیل شد.

بالفور در فاصله سال‌های 1902 تا 1905 نخست‌وزیر بریتانیا بود و بعد از وقفه‌ای 11 ساله، در قامت وزیر امور خارجه به دولت بازگشت و بعد از سه سال کنار رفت؛ اما در همین سه سال، قلم را به‌گونه‌ای روی کاغذ چرخاند که بعد از گذشت یک قرن، همچون اسلحه‌ای مرگبار، خون هزاران هزار فلسطینی را روی زمین می‌ریزد.

اکنون 102 سال از انتشار نامه بالفور می‌گذرد و رژیم غاصب صهیونیستی با بهانه جست‌وجوی سرزمین موعود، پای به خانه مردمی دیگر گذاشته و سعی در بیرون راندن صاحب‌خانه دارد! البته با توجه به پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب، اسرائیل در نهایت 20 سال دیگر نفس می‌کشد و به‌زودی از روی کره خاکی محو خواهد شد. مقام معظم رهبری شهریورماه سال 94 در دیدار اقشار مختلف مردم بیان کردند: «ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.»

ایرانیان در کنار مردم مظلوم فلسطین در سالروز بیانیه بالفور، اعتراض خود را به تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی نشان دادند. همچنین جامعه دانشگاهی به‌ویژه دانشجویان و تشکل‌های انقلابی در فضای مجازی، حضور پررنگی داشتند و ساعت 20 شنبه 11 آبان‌ماه، طوفانی توییتری راه انداختند که به یکی از ترندها تبدیل شد و همچنان نیز ادامه دارد.

هشتگ #sinisterbalfour (بالفور شیطانی) در توییتر، داغ شد تا دانشجویان انقلابی ایران نشان دهند در هر شرایطی کنار مردم مظلوم فلسطین هستند و با تمام سمپاشی‌های ابرقدرت‌های دنیا از جمله آمریکا، هرگز برادران دینی خود را تنها نگذاشته و مقابل جنایات اسرائیل، ساکت نمی‌نشینند.

در ادامه برخی از واکنش‌های فعالان توئیتر در زمینه بیانیه بالفور آمده است:

وحید عبدالله‌زاده، مسئول واحد بین الملل اتحادیه دفتر تحکیم وحدت نیز نوشت: «down with israel» (مرگ بر اسرائیل)

فاطمه علیزادنیا، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان، ‏‏‏عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، دبیر واحد حوزه و دانشگاه و کارشناسی شیمی، توئیتی به زبان انگلیسی منتشر کرده و نوشته :«Even non-muslim states cannot tolerate Isreal's crimes against palestinians» (حتی کشورهای غیرمسلمان نیز نمیتوانند جنایات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها را تحمل کنند)

مهدیه جوکار، از ادوار تحکیم وحدت نیز نوشت: «معنی کلام سیدالشهداء(ع) که فرمودند: "ومثلی لا یبایع مثله" یعنی تا ابد کسانی هستند که با خوی یزیدی مستکبران عالم سر سازش نداشته باشند. فلسطین برای ما همیشه مسئله اول جهان اسلام است!»

محمدرضا رجبی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بین‌المللی‌ امام خمینی (ره) نوشت: «امام خامنه ای: رژیم صهیونیستی در واقع یک رژیمی است که پایه‌های آن بشدّت سست است، رژیم صهیونیستی محکوم به زوال است. ۱۳۹۲/۰۸/۲۹»

میلاد مفاخری، عضو دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم تحقیقات و فناوری نوشت: «طرح رهبری برای فلسطین؛ بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود، برگزاری انتخابات با مشارکت مردم اصلی فلسطین، تشکیل نظام سیاسی منتخب اکثریت براساس رفراندوم و تصمیم‌گیری ازسوی نظام سیاسی منتخب اکثریت برای سایر ساکنین درفلسطین اشغالی که مردم اصلی آن محسوب نمی‌شوند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1032026

وب گردی

وب گردی