در عراق چه می‌گذرد؟

واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در یادداشتی نوشت: جریان‌های اعتراضی در عراق همانند 2 روی سکه است؛ روی اول سکه مطالبات به حق مردم بوده و روی دوم سکه فتنه‌ای که از جانب آمریکا و اسرائیل است، این روی سکه ایران هراسی، تضعیف الحشد‌الشعبی، تضیف مرجعیت و در نهایت تقابل شیعه-شیعه را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کارگروه «جهان اسلام» واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف ، در یادداشتی به بررسی اجمالی اوضاع اخیر تحولات سیاسی درعراق پرداخت. مشروح این یادداشت به شرح زیر است:

تظاهرات اخیر عراق از اول اکتبر 2019 میلادی آغاز شد، این تاریخ مصادف است با سالروز تشکیل حکومت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق که در این روز، تعداد قابل توجهی از عراقی‌ها در بغداد و استان‌های جنوبی عراق به خیابان آمدند.

این در حالی بود که 40 روز قبل از این تاریخ، فضای مجازی عراق فعالیت خود را برای حضور هر چه بیشتر جوانان در خیابان آغاز کرده بود و برخی مسئولان به نیروهای امنیتی هشدار داده بودند.

در هر حال در اول اکتبر تعداد قابل توجهی به خیابان‌ها آمدند و با شعار الشعب یرید اسقاط النظام به سمت منطقه الخضرا (منطقه‌ای که بیشتر ادارات دولتی و وزارت‌خانه‌ها و سایر ساختمان‌های حکومتی و دیپلماتیک در آن قرار دارند) حرکت کردند که با نیروهای امنیتی درگیر و تعدادی از آن‌ها کشته و زخمی شدند.

این تظاهرات‌ها در روزهای بعد ادامه پیدا کرد و معترضان چند دفتر از احزاب سیاسی عراق را سوزاندند. با نزدیک شدن اربعین، معترضان اعلام کردند که به دلیل نزدیکی به این مراسم تا 25 اکتبر اعتراضات خود را به تاخیر می‌اندازند.

در روزهای بین اربعین تا 25 اکتبر دولت سریعاً دست به‌کار شد و چند بسته اصلاحات را ارائه کرد. همچنین پارلمان عراق از تغیرات اساسی در قانون اساسی و قانون انتخابات سخن گفت. در نهایت عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق با ارائه چند بسته اصلاحاتی از مردم انتظار داشت کمی تحمل کنند تا بسته‌های ارائه شده را به مرحله اجرا برساند؛ اما پس از اربعین فضا متفاوت شد.

دوره دوم تظاهرات مسالمت آمیز با حمایت مرجعیت و سید مقتدی صدر همراه شد. در تاریخ 25 اکتبر مردم دوباره به خیابان آمدند؛ اما این بار خشونت در آن بیشتر از گذشته دیده می‌شد. برخی از نفوذی‌ها طی دو روز اول 90 ساختمان دولتی و حزبی را به آتش کشیدند، در این بین نیز تعدادی از معترضان کشته شدند که آمار آن بسیار پائینتر از تظاهرات دوره اول بود.

اهداف معترضان از جمله تغییر قانون اساسی و قانون انتخابات، کار آفرینی و استخدام فارغ التحصیلان، اهمیت به خدمات شهروندی، مبارزه با فساد و استعفادولت حال حاضر و برگزاری انتخابات زودهنگام با نظارت سازمان ملل است.

بسیاری به ویژه رژیم صهیونیستی، آمریکا، عربستان و بحرین تلاش می‌کنند تا از این جریان پیش آمده استفاده کرده و سمت و سوی تظاهرات را به سمت ایران هراسی هدایت کنند. این کشورها با هدایت لیدرهای خود در میدان و رسانه‌های زنجیره‌ای‌شان تلاش می‌کنند تا از احساسات مردمی استفاده و جریان را به سمت و سوی ببرند که ایران را مقصر وضعیت فعلی معرفی کنند.

در هر حال این جریان دو روی سکه دارد روی اول مطالبات به حق مردم و روی دوم سکه فتنه‌ای که از جانب آمریکا و اسرائیل است که به دنبال ایران هراسی، تضعیف الحشد الشعبی، تضیف مرجعیت و در نهایت تقابل شیعه – شیعه است. در نهایت سخن دو نکته قابل ذکر است؛ در ابتدا باید گفت هیچ تظاهراتی در مناطق اهل سنت و کرد وجود ندارد. همچنین در این بین شبکه‌های اجتماعی که از خارج مدیریت می‌شوند فعالیت به سزایی در تشویق و تهییج مردم داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1032042

وب گردی

وب گردی