نرم‌افزار حمل و نقل جاده‌‌ای هوشمند در واحد کرمان تولید شد/ تاسیس سرای نوآوری کشت بافت در واحد رفسنجان

معاون علمی(آموزشی-پژوهشی) واحد کرمان گفت: نرم‌افزار حمل و نقل جاده‌‌ای هوشمند برای اولین‌‌‌‌‌بار در ایران تولید شده و در مرحله تجاری‌‌‌‌‌‌سازی قرار دارد.

مریم کاظمی‌‌‌‌پور معاون علمی(آموزشی-پژوهشی) واحد کرمان در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مجلات علمی و پژوهشی که در واحدهای استان منتشر می‌‌شود گفت: در حال حاضر، سه مجله علمی و پژوهشی با عناوین ادبیات تطبیقی، علوم قرآنی به زبان فارسی و مجله دراسات الادب المعاصر به زبان عربی، در واحد جیرفت منتشر می‌‌شود که هر سه این مجلات به صورت فصلنامه بوده و مجوز وزارتین دارد.

وی درباره آیین‌‌‌نامه جدید انتشار نشریات علمی تشریح کرد: امسال، آیین‌نامه‌‌ای در حوزه نشریات علمی منتشر شد که از این زمان تغییراتی در زمینه انتشار مجلات تخصصی و پژوهشی ایجاد شد. بر طبق این آیین‌‌نامه نشریات واحدهای دانشگاهی مختلف در دانشگاه آزاد باید بر این مبنا منتشر شوند. از جمله این تغییرات می‎توان به سردبیران نشریات علمی اشاره کرد که باید استاد تمام باشند. فرایند ارزیابی رتبه نشریات نیز تغییر کرده است و این ارزیابی از طریق سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علوم و با توجه به معیارهای علمی مندرج در متمم این آیین‌‌نامه انجام خواهد شد. براین اساس اگر مجله‎‎ای با رتبه علمی پژوهشی یا علمی ترویجی رتبه «د» را کسب کند به مدت دو سال نمی‎تواند به فرآیند ارزیابی ورود کند.

معاون علمی(آموزشی-پژوهشی) واحد کرمان در ادامه خاطرنشان کرد: شرایط اعضای گروه دبیران مجلات دانشگاهی نیز تغییر کرده است. تعداد اعضای هیأت تحریریه نیز باید حداقل 7 نفر با مرتبه علمی استاد و دانشیار در رشته تخصصی مربوط به موضوع باشند. حداقل 3 نفر از اعضای گروه دبیران نشریه باید عضو هیأت علمی مؤسسه صاحب امتیاز و حداقل 50 درصد اعضای گروه دبیران باید خارج از مؤسسه صاحب امتیاز باشند.

کاظمی‌‌‌‌‌پور درباره محصولات دانش‌‌‌‌بنیان تولید شده در مراکز رشد واحد کرمان تصریح کرد: در حال حاضر، محصولاتی چون کیت‌‌های ملکولی تشخیص طبی و پژوهش برای تعیین میزان نسخه‌‌‌های ویروس‌‌ها و پرینتر سه‌‌‌‌‌بعدی و نرم‌افزار حمل و نقل جاده‌‌ای هوشمند و تبدیل اسید فسفریک صنعتی به خوراکی را در واحد کرمان داریم. این محصولات برای اولین‌‌‌‌‌بار در ایران تولید شده و در مرحله تجاری‌‌‌‌‌‌سازی قرار دارد.

وی درباره طرح پویش یادآور شد: براساس این طرح، بخش‌های صنعتی، دانشجویان را از ابتدای تحصیل بورسیه می‌کنند. بر همین مبنا دانشجویان از روز نخست به طور هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمان، تحصیل در دانشگاه و کارخانه را آغاز کرده و به این ترتیب فارغ‌‌‌‌‌‌التحصیلانی پرورش می‌‌‌یابند که همراه با تحصیل، مهارت‌‌‌های لازم را آموزش دیده و بعد از فارغ‌‌‌التحصیلی توانایی لازم برای ورود به بازار کار را خواهند داشت. سرای نوآوری در واحد رفسنجان تحت عنوان سرای کشت بافت، راه‌‌‌اندازی شده و تنها سرای استان در حال حاضر است.

معاون علمی(آموزشی-پژوهشی) واحد کرمان در پایان خاطرنشان کرد: برای ایجاد سرای نوآوری در دانشگاه باید کلیه شرایط و ظرفیت لازم برای ایجاد این امر فراهم شود. بر همین مبنا، سرای نوآوری در واحد رفسنجان تحت عنوان سرای کشت‌‌بافت راه‌‌‌اندازی شده است. از جمله شرایط لازم برای ایجاد سرای نوآوری وجود 20 واحد فناور و 3 شرکت دانش‌‌‌بنیان است تا بتوانیم بر همین مبنا، سرای نوآوری ایجاد کنیم که شتاب‌‌‌دهنده ها و مراکز رشد در این سرای نوآوری قرار گرفته و با عنوان پردیس پارک شناخته شده که همه این موارد زیر مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد می‌‌‌‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1032065

وب گردی

وب گردی