تولید 20 نوع کاتالیست تحریمی توسط یک شرکت دانش‌بنیان/ پیش‌بینی فروش 50 میلیون دلاری در سال آینده

مدیرعامل دانش بنیان شرکت نفت و گاز سرو با اشاره به اینکه 50 درصد کاتالیست فولاد کشور و 80 درصد کاتالیست گاز سنتز با هیدروژن توسط این شرکت تولید می شود، گفت: کل نیاز کاتالیست کشور بین 400 تا 500 میلیون دلار است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه کاتالیست‌های مختلفی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و نیز برخی دیگر از صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند.

می‌توان گفت تولید محصولاتی که بر پایه کاتالیست هستند، بدون حضور کاتالیست در عمل امکانپذیر نبوده یا صرفه اقتصادی ندارد به طوری که در صورت نبود کاتالیست امکان تولید محصولات نفت و گاز، پتروشیمی و پالایشی و سایر صنایع وجود نخواهد داشت.

با شروع تشدید تحریم کشورهای بیگانه خوشبختانه مختصصان کشورمان توانستند با دانش فنی و بومی خود اقدامات گسترده‌ای را در این عرصه انجام دادند به طوری‌که برخی از کاتالیست‌های حیاتی در کشور کاملا بومی سازی و کاربردی شده است. برخی شرکت ها به درجه‌ای از خودباوری رسیده اند که می گویند حتی در صورت اوج تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، مشکلی در تولید این کاتالیست‌ها نخواهیم داشت.

امیر کریمی وثیق مدیرعامل دانش بنیان شرکت نفت و گاز سرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از تولید تولید دانش فنی کاتالیست در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه، پتروشیمی و فولاد توسط این شرکت خبر داد و گفت: با توجه به علمی بودن این حوزه ورود به عرصه تولید کاتالیست خیلی سخت و دشوار است اما با وجود این متخصصان کشور توانستند دستاوردهای خوبی را در کارنامه خود به ثبت برسانند.

وی کاتالیست را قلب تپنده صنعت نفت و گاز و فولاد عنوان کرد و افزود: یکی از موارد مهم و کاربردی در این حوزه، تبدیل فرآورده به فرآورده دیگر است. مثلا می‌توان گاز را به متانول یا آمونیاک تبدیل کرد. به هر حال کاتالیست نقش اصلی در این صنایع بازی می‌کنند. کاتالیست‌هایی که هم اکنون در کشور تولید شده از جمله مواردی هستند که به شدت مورد تحریم قرار گرفتند.

کریمی وثیق تصریح کرد:50 درصد کاتالیست در حوزه فولاد کشور و 80 درصد کاتالیست در بخش گاز سنتز با هیدروژن توسط این شرکت تولید می شود. این کاتالیست‌ها حدود 7 سال است که در صنایع کشور کاربردی شده است به طوری که هر سال دو محصول جدید وارد چرخه تولید کشور می شود.

وی افزود: کل نیاز کاتالیست کشور بین 400 تا 500 میلیون دلار است. امسال به 40 میلیون دلار رسیدیم و پیش بینی می شود که سال آینده به 50 میلیون دلار برسد.

مدیرعامل دانش بنیان شرکت نفت و گاز سرو با اشاره به بازار 500 میلیون دلاری ایران در حوزه کاتالیست گفت: 80 نوع کاتالیست پتروشیمی، پالایشگاهی، فولادی و صنایع شیمیایی را شامل می شود. هم اکنون 20 نوع کاتالیست تحریمی توسط این شرکت تولید می‌شود.

کریمی وثیق با تأکید براینکه بازار بزرگی پیش روی ماست گفت: در بحث صادرات به دلیل تحریم‌ها متاسفانه رقیب جدی در این عرصه نداریم و ما در این عرصه تنها هستیم و برای تولیدکننده خوب نیست؛ بنابراین در تلاش هستیم که خودمان را وارد بازار جهانی کنیم تا در عرصه رقابت با بزرگان این صنعت باشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بازاریابی برای صادرات محصولات تولیدی هستیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو با اشاره به عمر پنج تا هفت ساله کاتالیست های فولادی، پیش بینی کرد که با تعویض کاتالیست ها در صنایع فولادی، سهم کاتالیست های ایرانی تا پایان سال افزایش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1032085

وب گردی

وب گردی