محققان کشور موفق شدند؛

راه‌اندازی بازی دیجیتالی برای کودکان مبتلا به اوتیسم

سه‌شنبه 14 آبان 1398 - 14:49
کد مطلب: 1032160
اوتیسم

محققان کشور بازی های رومیزی برای کودکان مبتلا به اوتیسم را به صورت الکترونیکی راه‌اندازی کردند، هم اکنون این استارتاپ در مرکز رشد دانشگاه تربیت مدرس مستقر است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «اوتیسم» نوعی اختلال در ارتباط و خوددرماندگی است. دیدن حرکات تکراری (دست زدن) یا مقاومت در مقابل تغییر در آنها دیده می‌شود. درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اما با دارو می توان به بهبود کمک کرد.

اکنون روش‌های دیگری علاوه بر دارو درمانی برای بهبود وضعیت بیماران مبتلا به اوتیسم در حال توسعه است. کودکان اوتیسمی نیاز دارند که انواع مختلفی از تعاملات را آموزش ببینند که این آموزش‌ها می‌تواند شامل فعالیت‌های ساده مانند مسواک زدن و ظرف شستن نیز باشد. یک کودک با درک ضعیف و مهارت‌های ارتباطی پایین می‌تواند در انجام بعضی فعالیت‌ها نا امید شود. تولید بازی‌های دیجیتالی راهکاری است که به کمک آن می‌توان به ارتقا و تقویت مهارت‌ها در این بیماران کمک کرد.

محققان با راه‌اندازی یک استارتاپ مستقر در مرکز رشد دانشگاه تربیت مدرس مشغول فعالیت در این زمینه هستند. آنها تاکنون 3 بازی در 3 سطح مختلف برای این بیماران طراحی کرده‌اند.

بازی‌های رومیزی برای کودکان مبتلا به اوتیسم را به صورت الکترونیکی بازسازی کردیم. در این صورت دسترسی به بازی در خانه نیز امکانپذیر است و از سویی امکان ارزیابی توسط کمک درمانگر نیز وجود دارد.

حورا تجریشی مدیر این استارتاپ با بیان این مطلب گفت: درگیری اعضای خانواده را در این بازی‌های دیجیتالی هدفمند شاهد هستیم. همچنین می‌توان بازی‌ها را برای هر کودک شخصی سازی کرد تا مراحل بهبود سریع‌تر طی شود. با این بازی‌ها علائم بیماری رو به سوی بهبود می‌رود. یعنی باعث افزایش تمرکز، افزایش برقراری ارتباط و افزایش شناخت حالات عاطفی در بیماران می‌شود.

به گفته تجریشی، درمانگر در این شیوه فعالیت بیمار را رصد می‌کند و به او امتیاز می‌دهد. اگر بیمار ارتقا داشته باشد وارد مرحله بعد و بازی دیگر می‌شود. در حال حاضر 3 بازی در 3 سطح تولید کردیم و تا پایان سال و نیمه اول سال آینده آن به 10 بازی افزایش می‌دهیم.

وی با بیان این‌که بازی‌های تولید شده توسط این استارتاپ بیمار را کنترل می کند و همچون دارو برای آن است، گفت: بازی‌هایی برای این منظور در بازار وجود دارد. اما بر مبنای نیاز کودک نیستند و تیم مشاوره و روانشناس در اغلب آنها حضور نداشته است. همچنین این بازی‌ها بازخوردی برای خانواده‌ها ندارد.

تجریشی همچنین بیان کرد: ما تعامل خوبی با مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم و در فراخوان نوپای همگرای شرکت کردیم. حضور در دوره پیش شتاب‌دهی این مرکز فرصتی را فراهم کرد تا رشد کنیم و بازارسازی خوبی برای محصول خود داشته باشیم.

انتهای پیام/

169 / 336

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار