مدل جدید ارتباط با صنعت را در هفته پژوهش ارائه می‌کنیم / پایان نامه‌ها در حوزه پدافند غیر عامل، معیار انتخاب برگزیدگان در جشنواره فرهیختگان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال از جزئیات برنامه‌های این واحد دانشگاهی در هفته پژوهش و جشنواره فرهیختگان سخن گفت.

صابر صفار در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جزئیات برنامه‌های این واحد دانشگاهی در هفته پژوهش گفت: در حوزه پژوهش دو کار انجام می‌دهیم؛ ابتدا تقویم پژوهشی را به صورت سالیانه نوشته و در حال کار روی آن هستیم تا بتوانیم یک تقویم پژوهشی سالانه را استخراج کنیم که البته این تقویم تنها مربوط به هفته پژوهشی نیست.

او با بیان این که دومین کار برای هفته پژوهش تشکیل یک کارگروه است ادامه داد: برای تمام هفته برنامه جامعی خواهیم داشت و تمام شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد در نمایشگاه واحد تهران شمال حضور پیدا می‌کنند. همچنین یک سری مسابقه نیز برگزار می‌کنیم تا ایده های دانشجویان در آن مطرح شود؛ ایده‌هایی که چرخه رسیدن به ثروت را تسهیل کند.

صفار اضافه کرد: به طور مثال مسابقه نجات تخم مرغ و کتابخوانی برگزار می‌شود؛ کتابی که مدنظر بوده در حوزه کارآفرینی است و این که چگونه می‌توان ایده را به محصول تبدیل کرد تا دانشجویان تشویق شده و این کتاب را به بهانه مسابقه نیز که شده بخوانند. برای این کتاب طبیعتا مسابقه ای برگزار می‌کنیم تا در بحث پژوهش فرهنگ سازی شود.

او با بیان این که در هفته پژوهش یک گزارش عملکرد برای سال گذشته ارائه می کنیم ادامه داد: گزارش عملکرد در خصوص اتفاقات یک سال گذشته در حوزه پژوهشی است و همچنین برنامه‌های خود برای سال آتی را نیز ارائه می‌کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: در ارتباط با تشویق اساتید، مدل جدیدی در خصوص ارتباط با صنعت داریم که این مدل در روز هفته پژوهش ارائه می‌شود. در دو ماه گذشته نیز با قرارگاه خاتم و شهرک‌های صنعتی استان تهران تفاهم نامه ای داشتیم که از این مدل استقبال کردند؛ این مدل چون جدید است باید از یک تریبون اعلام شود و هفته پژوهش زمان خوبی برای اعلام این مدل است.

صفار در خصوص فاکتورهای انتخاب برگزیدگان و محصولات ارائه شده برای هفته پژوهش نیز گفت: یک سری بحث‌ها مثل ارتقای اساتیدی که می‍خواهند به مرتبه دانشیاری یا استادی ارتقا پیدا کنند بر اساس خود بخشنامه‌های سازمان است و بخشنامه جدیدی اضافه نکردیم. البته از آن جایی که ماموریت واحد تهران شمال در حوزه پدافند غیرعامل است، معیارهایی را در این حوزه اضافه کردیم.

او توضیح داد: به عبارتی برای اساتیدی که پایان نامه و یا پژوهشی در این حوزه داشتند، یک ضریب وزنی در نظر گرفتیم تا تشویق شوند و در راستای پایش آزاد که خاستگاه دکتر طهرانچی است عمل کنند. همانطور که می‌دانید هر کدام از واحدها ماموریتی دارند و رسالت واحد تهران شمال پدافند غیر عامل است؛ بنابراین یکی از معیارهای انتخاب اعضای هیات علمی کارهایی که آن‌ها در این حوزه انجام داده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال اضافه کرد: شاخص‌های اصلی انتخاب نیز بر اساس بخشنامه‌های موجود است. مثلا اینفکتور مقالاتی که چاپ شده بر چه اساسی است و تقسیم بندی مقالات بر اساس Q1، Q2 ، Q3 ، Q4 مورد استناد قرار می گیرد.

صفار ادامه داد: یکی دیگر از فاکتورهایی که به آن ضریب داده ایم این است که از پایان نامه‌ها و مقالاتی که منتشر شده چند درصد از آن‌ها تبدیل به محصول شده است. در واقع به موضوعات به صورت مسئله محور نگاه می‌کنیم؛ به دنبال این هستیم تا کسانی که کارهای کاربردی انجام می دهند و سعی دارند مشکلی را از جامعه حل کنند به صورت خاص تر دیده شوند.

او تاکید کرد: این فاکتورها در راستای تکمیل چرخه علم و فناوری به محصول است و می‌خواهیم شاخص‌های ما حول محصول محور بودن بچرخد تا این که صرفا مقاله و پایان نامه‌ای تولید کنیم که در قفسه دانشگاه خاک بخورد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: دانشگاه‌ها باید برای اصلاح وضعیت موجود رویه مرسوم پژوهشی خود را تغییر داده و با رویکرد جدید وارد مذاکره با سازمان ها و صنایع شوند. اصولاً به جای تعریف مسأله در دانشگاه، صنعت باید مشکل و مسأله خود را مطرح کرده و اساتید در دانشگاه این مسائل و مشکلات را به پایان‌نامه‌ها و طرح های پژوهشی تبدیل کرده و در نهایت انجام این طرح ها و پایان نامه‌ها به حل مشکلات صنعت منجر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1032168

وب گردی

وب گردی