تولید پارچه ضد اشعه ایکس  و لباس نانویی نوزاد در کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران‌ جنوب از تولید پارچه ضد اشعه ایکس خبر داد و گفت: با وجود شرایط سخت تحریم‌ها، هم‌اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان مسیر توسعه صنعت کشور را فراهم کردند.

لاله ملک‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از تولید پارچه ضد اشعه ایکس و لباس نانویی برای نوزاد خبر داد و اظهار کرد: در تولید این منسوجات نانویی از انواع الیاف طبیعی از جمله الیاف پشم، پنبه، ابریشم و الیاف مصنوعی از قبیل الیاف پلی‌استر، نایلون و پلی‌پروپیلن استفاده شده و با به‌کارگیری نانوذراتی همچون نانوذرات فلزی و کربنی خاصیت ضد امواج به آن‌ها بخشیده شده است. این نانوذرات با استفاده از روش‌های پوشش‌دهی فیزیکی و شیمیایی روی الیاف زمینه نشانده شده‌اند؛ بنابراین بسته به نوع نانوذره و میزان پوشش، محصول نهایی می‌تواند طیف مختلفی از امواج را جذب یا منعکس کند.

وی ادامه داد: ما موفق شدیم قراردادی برای تولید البسه‌های توانبخشی مورد استفاده در فیزیوتراپی منعقد کنیم؛ این البسه به بیمارانی که دچار معلولیت و کسانی که به دنبال ایجاد ماهیچه هستند، کمک می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران‌جنوب خاطر‌نشان کرد: در واقع این منسوجات جایگزین پدهای فیزیوتراپی هستند که با انتشار امواجی با طول موج خاص، منجر به تحریک بافت شده و عملکرد درمانی دارند.

ملک نیا با بیان اینکه این لباس‌های نانویی می‌توانند فرصت ماهیچه‌سازی را برای فرد فراهم سازند، بیان کرد: با تولید این البسه، پدهای فیزیوتراپی حذف می‌شوند و لباسی برای منقبض و منبسط کردن ماهیچه بیمار از جنس پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این البسه آزمایش‌های میدانی خود را طی کرده است، افزود: این البسه با نمونه‌های آلمانی برابری می‌کنند که قرار است آن را به تولید انبوه برسانیم.

ملک‌نیا تصریح کرد: ما هم‌اکنون در مرحله بازاریابی برای محصولات تولیدی هستیم که این محصولات در نمایشگاه نانو ارائه شده بود.

وی با تاکید براینکه شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌گشای مسیر توسعه صنعتی کشور بودند، افزود: با توجه به شرایط تحریم‌ها خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان توانستند فعالیت‌های قابل توجهی ارئه دهند به طوری که در تولید اکثر محصولات، کشور را از واردات بی‌نیاز کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042215

وب گردی

وب گردی