دانشگاه باید مروج ارزش‌‌‌های اسلامی و زندگی قرآنی باشد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وقتی از این سخن می گوییم که دانشگاه اسلامی داشته باشیم، هدف ما حرکت به سمتی است که زندگی قرآنی را در بخشی از جامعه جاری کنیم. به هیچ عنوان نباید در گام های اولیه قرآنی توقف کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کاهش جنبه های زندگی قرآنی در جامعه و انتخاب دانشگاه به عنوان پایلوتی برای احیای این سبک زندگی گفت: وقتی از این سخن می گوییم که دانشگاه اسلامی داشته باشیم، هدف ما حرکت به سمتی است که زندگی قرآنی را در بخشی از جامعه جاری کنیم. به هیچ عنوان نباید در گام های اولیه قرآنی توقف کنیم. اینکه بخوانیم و حفظ کنیم گام اولیه است که این گام ها در راستای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی، انسانیت قرآنی و حقوق انسانی محقق می شود که در قرآن آمده، همه این موارد را می توان در دل جامعه دانشگاهی زنده کرد و به کف خیابان برد.

وی درباره اجرایی شدن زندگی قرآنی در جامعه تشریح کرد: متاسفانه در همین جامعه دانشگاهی، این رگه‌های آلودگی که مانع تحقق ارزش های اسلامی می شود را می بینیم. ربطی به دانشگاه ما و بقیه هم ندارد. استادی که پول می گیرد تا سر کلاس بیاید؛ اما دیر می آید و زود می رود، حق دانشجویی را می خورد که برای حضور در آن کلاس و یاد گرفتن پول پرداخته یا هزینه کرده است. حق دانشگاه و جامعه ای را می خورد که امید دارد تا از دل این کلاس، دانشجویی آگاه و با سوادی بیرون بیاید که برای جامعه مفید باشد.

کلانتری خاطرنشان کرد: دزدی مقالات با کپی کردن پایان نامه ها یا تاکید برخی استادها مبنی بر اینکه اسم آنها در مقالات دانشجویان بیاید در حالی که زحمتی هم برای آن نکشیده اند از آسیب های دیگری است که در فضای دانشگاهی کشور دیده می شود. کلیه این موارد فقط مربوط به استاد و دانشجو نیست. درد را باید در مدیران هم جستجو کرد. این بحث مفصلی است؛ اما از آن نه گریزی هست و نه فراری. ما محکومیم به آسیب شناسی نظام آموزشی و دانشگاهی کشور، آنچه به عنوان دانشگاه قرآنی مطرح می شود باید به همین سمت برود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: باید اصلاحات لازم در مسیر ترویج ارزش های اسلامی در جامعه انجام شود، متاسفانه رفتار قرآنی در جامعه ما دیده نمی شود. فکر اصلاح باشیم و نجات مردم و این نجات را در فرهنگ قرآنی و اسلامی بجوییم.

وی تاکید کرد: فرهنگ قرآنی و دانشگاه قرآنی منافاتی با علم و پیشرفت ندارد و تاکید دکتر طهرانچی هم بر همین مبناست که علم و ایمان نه تنها منافاتی با هم ندارند؛ بلکه مکمل یکدیگر هستند. اگر این مبحث را در دانشگاه حاکم کنیم باعث تقویت تمام رشته ها می شود و رشته های علمی هم می توانند از فضای سالم دانشگاهی اسلامی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042217

وب گردی

وب گردی