به بهانه افتتاح کارخانه نوآوری آزادی

هم اکنون بیش از ۱۰۰ مدل شتاب‌دهنده در حوزه‌های گوناگون همچون تولید محتوا، زیست فناوری، نانو فناوری، آب و انرژی، آی سی تی و هوا فضا در کشورمان وجود دارند که توسعه و تجاری سازی ایده‌های نوآورانه را هدایت می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اواخر سلطنت قاجار کشف شد. همان زمانی که دکل‌های نفتی قامت راست کردند. با گذشت هر سال پررنگ و استوارتر شدند. شادمان بودیم. نفت را می‌فروشیم و درآمد کسب می‌کنیم. غافل از اشتباهمان.

نزدیک به صد سال گذشت. ۱۴ دسامبر ۲۰۱۱ تلنگری جدی برای بازگشت بود. بازگشت از مسیر اشتباه وابستگی به نفت. تحریم‌های سختی توسط سنای امریکا علیه ایران وضع شد. هدف بانک مرکزی بود و دسترسی به درآمد حاصل از فروش نفت با مشکل مواجه شد.

آن زمان به عمق فاجعه پی بردیم. اقتصاد وابسته به نفتمان قامتش خمیده شد. پیش بینی‌ها از فروپاشی اقتصاد ایران حکایت داشت اما پا پس نکشیدیم. کلید رهایی پیدا شد. رهایی از وابستگی، راه حلی برای تغییر اقتصادمان. کلید، ایجاد زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور بود. قرار گرفتن در مسیر درست. استفاده از داشته‌های با ارزشمان.

پس دغدغه‌ای دلنشین جایگزین فروش نفت و خام فروشی شد. به تکاپو افتادیم برای شکل گیری این زیست بوم. مدد متخصصان جوان و نوآور ذهن‌های خلاق به کار آمد. هر سالی که گذشت یک گام به موفقیت نزدیک‌تر شدیم اما در این زیست بوم بازیگران متفاوتی نقش آفرینی می‌کنند. دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شتابدهنده‌ها، صندوق‌های جسورانه، شرکت‌های دانش بنیان، کارخانه‌های نوآوری و استارتاپ‌ها و اخیرا کارخانه‌های نوآوری. بازیگرانی هستند که همگی دست به دست هم داده‌اند تا مسیر خلق ثروت از ایده‌ها را تسریع کنند.

ایده‌ها بسیارند. برای پرواز درآمدن آنها نیاز به بال است. پس حمایت‌ها بخشی از این زیست بوم و بال پرواز می‌شود. کارخانه‌های نوآوری و شتابدهنده‌ها در این زیست بوم هستند تا تولید محصولات فناورانه را شتاب دهند. حمایت از کسب و کارهای نوپا کار آنها است. حمایتی از جنس توسعه فناوری.در حال حاضر بیش از ۱۰۰ مدل شتابدهنده در حوزه‌های گوناگون همچون تولید محتوا، زیست فناوری، نانو فناوری، آب و انرژی، آی سی تی و هوا فضا در کشورمان وجود دارند. آنها توسعه و تجاری سازی ایده‌های نوآورانه را هدایت می‌کنند. اگر ایده مناسب باشد. فضای کار در اختیار تیم های کسب و کار نوپا قرار می گیرد. فضایی پر از خلاقیت. مسیری روشن که آینده را می سازد.

برای شتاب بیشتر مربیانی با تجربه های موفق استارتاپی در کنار آنها قرار می گیرند. کسب و کارها آموزش می بینند و پخته می شوند. مشاورانی متخصص که به سازماندهی و تقویت ایده کمک می کنند. مسیر را روشن تر کرده تا تجربه آنها توشه راه موفقیت این کسب و کارهای تازه نفس شود.

اما ارتباط با شبکه عظیم سرمایه گذاران و صنعتگران کار کارخانه‌های نوآوری و دیگر شتاب دهنده‌ها برای رسیدن سریع به محصول فناورانه است تا سرمایه اولیه برای توسعه آن در اختیار کسب و کار نوپا قرار گیرد‌. شتاب دهنده‌ها آنها را به سرمایه گذاران خصوصا از نوع ریسک پذیر معرفی می‌کنند. سرمایه که ترزیق شد نفسی آرام از این کسب و کارهای نوپا خارج می‌شود و با تمرکز و دغدغه کمتر محصول خود را برای ورود به بازار آماده می‌کنند. پرقدرت مسیر را طی می‌کنند و تبدیل به شرکت‌هایی می‌شوند که ارزش آنها به چند ده میلیارد نیز می‌رسد. الگویی مناسب از فرهنگ تولید را می‌توان در این مکان مشاهده کرد.

بله این زیست بوم با سرعت برای تمام حوزه‌ها در حال شکل‌گیری است تا رها باشیم. امروز به هدف نزدیک‌تر شدیم. گرچه تحریم‌ها روز به روز ظالمانه‌تر و سخت‌تر می‌شود اما مبارزه شروع شده است. اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که سهم نفت در بودجه کشور را ۱۵ درصد کاهش داده‌ایم. آن هم با اتکا به ذهن‌های خلاق جوان‌های انقلابی و پرامید این زیست بوم. مسیر طولانی است اما برای رهایی کامل از این وابستگی باید جنگید.

*مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

انتهای پیام/

کد خبر: 1042233

وب گردی

وب گردی