نکات آسان ولی کاربردی برای افزایش عمر باتری

بدون باتری، لپ تاپ یا اسمارت فون گران قیمت شما تبدیل به یک قطعه الکترونیک مرده می شود.  این نیروگاه‌های قابل شارژ دارای طول عمر محدود هستند و با گذشت زمان، سریع تر قدرت خود را از دست داده و شارژ شدنشان طول می‌کشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، برای طولانی کردن عمر مفید باتری برای هرچه سریع تر، باید به درستی از دستگاه خود مراقبت کنید. این به معنای اتخاذ عادات شارژ خوب و مراقبت از باتری است. در ادامه به برخی نکات در این زمینه می‌پردازیم.

علم باتری های لیتیوم-یونی

باتریهای قابل شارژ در تلفن های هوشمند امروزی، تبلت، لپ تاپ و سایر دستگاه ها همگی از فناوری به نام لیتیوم-یونی استفاده می کنند. همانطور که مشخص است، آنها حاوی یون‌های لیتیوم هستند.

هنگامی که باتری در حال شارژ است، یون های لیتیوم با بار مثبت از یک الکترود موسوم به کاتد به دیگری که با نام آند از طریق یک محلول الکترولیت در سلول باتری حرکت می‌کنند. این باعث می‌شود الکترون ها در سمت منفی متمرکز شوند و هنگامی که باتری تخلیه شود، برعکس این امر اتفاق می افتد. الکترون ها در حقیقت انرژی لازم را برای تلفن هوشمند، رایانه یا تبلت شما را تامین می‌کنند.

با گذشت سالها، دانشمندان فرمول مخلوط شیمیایی موجود در باتری های لیتیوم یونی را تغییر داده و سعی در ماندگاری بیشتر، شارژ سریعتر و کارآمدتر شدن آن دارند. با این وجود باتری های لیتیوم یونی هنوز عمر معینی دارند زیرا چرخه شارژ باتری، تخلیه و شارژ مجدد باتری ها فقط می توانند تعداد معینی از زمان را تکرار کنند. این عمر مفید متفاوت است اما بیشتر دو یا سه سال دوام خواهد داشت.

این امر به دلیل ماهیت واکنش های شیمیایی در آند و کاتد است. در صورت این اتفاق، لایه های نازک از اتم های عایق تشکیل شده و مانع کارآیی الکترودها می شوند، بنابراین اگر متوجه کاهش عمر باتری در یک تلفن هوشمند یا لپ تاپ قدیمی شده‌اید، این سازوکار اتمی علت آن است.

شارژ شدن چگونه است

بنابراین چگونه می توان عمر باتری لیتیوم یون را تا حد ممکن بیشتر کرد؟ ممکن است شنیده باشید وقتی برای اولین بار دستگاه خود را مورد استفاده قرار می‌دهید باید باتری آن را یکبار کامل شارژ و تخلیه کنید که البته این امر در مورد باتری‌های جدید زیاد صادق نیست. مهم ترین چیز این است که بعد از شروع استفاده از تلفن یا لپ تاپ چگونه آن را شارژ می‌کنید.

تخلیه و شارژهای کم بهتر از حالت های کامل است، زیرا فشار کمتری روی باتری می گذارند، بنابراین عمر بیشتری خواهد کرد. توصیه می‌شود هنگامی که باتری شما در حال شارژ است اجازه دهید فقط 50 درصد قبل از پر کردن دوباره آن شارژ شود. توجه کنید که از شارژ باتری لیتیوم یونی به طور کامل تا 100 درصد نیز خودداری کنید.

باتری های لیتیوم یونی دارای محافظ داخلی هستند که برای جلوگیری از انفجار آنها در صورت شارژ شدن در حالی که حداکثر ظرفیت دارند، طراحی شده اند. اما در طولانی مدت، الکترونیک آن سریعتر پیر می شوند.

اگرچه شارژ و تخلیه کم بسیار مفید است اما استثناهایی نیز در این قانون وجود دارد. یک بار در ماه، بگذارید باتری در حدود 5 درصد تخلیه کامل شود. این مکانیسم به لپ تاپ یا تلفن هوشمند شما اجازه تخمین زمان باقیمانده باتری را می دهد. البته تخلیه کامل منظم ایده خوبی نیست. به طور کلی طبق گفته سامسونگ، باید باتری خود را بالاتر از 20 درصد نگه دارید.

در مورد شارژ شدن تلفن شما در طول شب هیچ چیز خطرناکی وجود ندارد و تلفن های همراه و لپ تاپ های مدرن شامل مکانیزم هایی برای به حداقل رساندن کرنش باتری در صورت وصل بودن دستگاه در تمام مدت هستند. خوشبختانه برای کاربران، هر سال ترفندهای کوچک و پیشرفتهایی در مورد فناوری به وجود آمده است، بنابراین هر بار که تلفن جدیدی خریداری می‌کنید یک باتری لیتیوم یون نو دریافت می کنید که عمر طولانی‌تری دارد.

ذخیره باتری و مراقبت های عمومی

باتری های لیتیوم یون با دمای خیلی بالا یا پایین جور نیستند بنابراین باید از قرار دادن تلفن و لپ تاپ در خودروهای داغ یا اتاق های سرد خودداری کنید، زیرا این افراط های دما باعث کاهش طول عمر باتری های آنها می شود. به‌خصوص در هنگام شارژ مراقب دمای بیش از حد باشید.

به عنوان یکی دیگر از موارد احتیاط، باید اطمینان حاصل کنید که از شارژر رسمی موجود با تلفن یا رایانه خود استفاده می کنید. درصورت نیاز حتما باتری فابریک خریداری کنید.

این امر تضمین می کند که شارژر برای باتری دستگاه شما بی خطر است و بهینه سازی آن را در اسرع وقت ممکن می کند. شارژر رسمی بهترین اقدامات را برای سلامت عمومی باتری اعمال می کند.

اگر لپ تاپ یا تلفن هوشمند خود را برای مدت طولانی استفاده نمی‌کنید باید آن را با شارژ باتری 50 درصد نگهداری کنید. دستگاه خود را خاموش و حتما در دمایی مناسب نگهداری کنید.

به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه و تمامی نکات مهم را مطالعه کنید. اگر موارد گفته شده را رعایت کنید باتری شما تا زمانی که بخواهید دستگاه جدیدی خریداری کنید عمر خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042235

وب گردی

وب گردی