گسترش همکاری‌های ایران و چین در مبارزه با مواد مخدر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورمان و سفیر جمهوری خلق چین با یکدیگر دیدار و بر گسترش همکاری‌های ایران و چین در مبارزه با مواد مخدر تاکید کردند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اسکندر مومنی با بیان اینکه روابط ایران و چین ریشه در تاریخ دارد، گفت: در تمام ادوار تاریخ این روابط در همه حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و... خیلی خوب بوده است و در حال حاضر نیز روابط مستحکمی در همه ابعاد بین دو کشور وجود دارد و معتقدم در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز جای بیشتری برای همکاری دوجانبه وجود دارد.

وی افزود: ایران طی 40 سال گذشته با توجه به همجواری با افغانستان و مسیر ترانزیت مواد مخدر، مبارزه همه جانبه‌ای را با استفاده از تمام ظرفیت‎های کشور علیه مواد مخدر انجام داده است.

دبیرکل ستاد گفت: ایران همه توانش را وارد مبارزه با مواد مخدر کرده است، چرا که حضور نیروهای فرامنطقه‌ای به بهانه مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در کشور افغانستان کاملا بی اثر بوده است.

وی افزود: در سال 2001 میلادی تولید مواد مخدر 200 تن بود که براساس آمار سازمان ملل در کمتر از دو دهه و با حضور کشورهای فرا منطقه‌ای این رقم به بیش از 9 هزار تن رسید.

دبیرکل ستاد با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با همه توان با مواد مخدر مبارزه می‌کند، گفت: در سال گذشته بیش از 800 تن مواد مخدر کشف شد که بخش اعظم آن در جهت مقابله با ترانزیت به کشورهای غربی بوده است.

مومنی گفت: مواد مخدر دشمن بشریت است و ایران براساس همین دیدگاه با آن مبارزه می‌کند و تاکنون بیش از 3800 نفر از نیروهای مقابله‌ای کشورمان جان خود را در این راه از دست داده و به شهادت رسیده‌اند.

وی آمادگی ایران را برای همکاری با چین در حوزه انتقال تجربیات اعلام کرد و گفت: همچنین تمایل داریم از تجربیات کشور چین در حوزه مبارزه با مواد مخدر استفاده و تجهیزات حوزه مبارزه را از چین خریداری کنیم.

چین تلاش ایران را در مبارزه با مواد مخدر ستایش می‌کند

همچنین چانگ هوا سفیر جمهوری خلق چین در این دیدار گفت: در سال 2018 میلادی با حضور روسای جمهور دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری در راستای همکاری مبارزه با مواد مخدر امضا شد.

وی گفت: مواد مخدر دشمن مشترک دو کشور است و در سال‌های اخیر نیز به انواع مختلف تولید و گسترش یافته است. گسترش مواد مخدر برای امنیت و ثبات اجتماعی و زندگی مردم همه کشورها نقشی منفی دارد.

سفیر جمهوری خلق چین گفت: ایران برای مبارزه جهانی با مواد مخدر نقش بزرگی را ایفا کرده است و چین این تلاش را ستایش می‌کند.

وی افزود: چین به همکاری با ایران در مبارزه با مواد مخدر اهمیت می‌دهد، چرا که با کشور افغانستان که بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر دنیاست، همسایه است. لذا نیازمند همکاری‌های بیشتر میان دو کشور هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042278

وب گردی

وب گردی