ساماندهی کنکور به سال ۹۹ نمی‌رسد

معاون خط مشی گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: ساماندهی کنکور به سال ۹۹ نمی‌رسد؛ چراکه باید یکسری سیاست‌ها مشخص شود و اجرایی شدن آن زمان می‌برد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابراهیم سوزنچی با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: می‌خواهیم نظرات نهادهایی که در این موضوع ذی‌نفع هستند را گردآوری کرده و از زاویه دید آنها ببینیم که مسئله چگونه دیده می شود.

وی ادامه داد: البته جلساتی که درباره کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار کردیم بسیار جالب بود. هیچ جلسه ای مثل جلسه قبل نبود. نحوه نگاه مدارس به موضوع کنکور یک مدل بود، نحوه نگاه دانشگاه ها مدل دیگر و پژوهشکده و اندیشکده های که از بیرون به مسئله کنکور نگاه می کردند، زاویه دید دیگری داشتند.

معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مؤسسات کنکور نیز فضای کاملاً متفاوتی داشتند در نخستین گام برای تحلیل سیاست خیلی مهم است که بدانیم ذی‌نفعان مختلف اصولاً مسئله را چگونه می بینند.

وی ادامه داد: در سیاستگذاری باید اول مسئله را به خوبی تعریف کنیم. اگر نتوانیم مسئله را به خوبی تعریف کنیم حالا هرقدر بودجه، سیاست و راه حل داشته باشیم، فایده ای ندارد و یک مسئله اشتباه را حل می کنیم.

سوزنچی افزود: به دنبال این بودیم تا ببینیم مسئله چیست، اکنون یکسری از ابعاد مسئله برای ما روشن شده است و داده های مختلف از جمله سهمیه ها، ورودی سال های مختلف، ورودی شهرستان ها، سهمیه مناطق، سهمیه استادان و سهمیه فرزندان شاهد و ایثارگر را از سازمان سنجش دریافت کرده ایم و تحلیلی روی آن انجام داده ایم. باید چند جلسه برگزار کنیم و به جمع بندی برسیم.

معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید در حال حاضر با دانشگاه های علوم پزشکی یا حتی نماینده آنها صحبتی به صورت خاص درباره علوم پزشکی داشته باشیم، چرا که علوم پزشکی به مسئله جدی تبدیل شده و می طلبد کار جدی روی آن انجام شود.

سوزنچی ادامه داد: همچنین جلسه ای باید با فرهنگستان ها داشته باشیم که برخی از آنها پیشنهادات و راه حلی هایی دارند، حتی برخی از افراد بوده اند که به صورت فردی اعلام کرده اند راه حل دارند و ما حتی نظرات آنها درباره کنکور را نیز دریافت کرده ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: بعد از این به جدولی می رسیم که این جدول دو ستون دارد؛ یک ستون مسائل و یک ستون راه حل هاست؛ به این معنی که چه سناریوهایی برای تعریف مسئله و چه سناریوهایی برای راه حل داریم.

وی ادامه داد: این جدول که تشکیل شد، می توانیم مسئله را خیلی جدی تعریف کنیم و ببینیم مسائل به چه صورت است، راه حل ها و پیشنهادات کدام است و هر کدام چه هزینه و منفعتی دارد.

سوزنچی افزود: به عنوان مثال امکان دارد مطرح شود که کنکور دو بار در سال برگزار شود. باید ببینیم این راه حل چه هزینه هایی دارد، در مرحله بعدی، کارگروهی داریم که کارگروه اصلی است و سازمان های اصلی از جمله سازمان سنجش و آموزش و پرورش در آن درگیر مسئله می شوند و در آن کارگروه یکی از راه حل ها را انتخاب خواهیم کرد. آنچه که آن کارگروه انتخاب می کند در واقع سناریوی پیشنهادی ما می شود و به صحن شورا ارائه می دهیم. این سناریو، مصوب شده و به سیاست های کلی بهبود کنکور تبدیل می شود.

معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اینکه آیا امکان رسیدن به خط مشی و سیاست درباره ساماندهی کنکور در عرض 6 ماه با توجه به صحبت های دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وجود دارد یا خیر، گفت: بله، می توانیم در عرض 6 ماه به یک خط مشی برسیم. بسیاری از کارها انجام شده است و ظرف دو تا سه هفته آینده کارگروه تشکیل می شود، بعد کارگروه چند جلسه فشرده خواهد داشت و به سناریویی که می خواهیم، می رسیم، سپس آن را برای تصویب به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی می بریم.

وی تأکید کرد: ساماندهی کنکور به سال ۹۹ نمی رسد؛ چراکه باید یکسری سیاست ها مشخص شود و اجرایی شدن آن زمان می برد.

سوزنچی درباره ساماندهی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری نیز گفت: در حال حاضر فقط تمرکزمان روی ساماندهی کنکور کارشناسی است. حل مسئله پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری کار خاصی نیست و راه حل آن معلوم است. کافی است در بخش کارشناسی ارشد، بخشی از پذیرش در اختیار دانشگاه ها باشد، در این صورت بخش زیادی از مساله حل می شود و در بخش دکتری نیز بسیاری از مسائل حل شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042289

وب گردی

وب گردی