صرفه‌جویی ۱۶ هزار برگ کاغذ و ۵ هزار لیتر آب در دانشگاه صنعتی ارومیه

دانشگاه صنعتی ارومیه در راستای اعمال مدیریت سبز، با حذف کاغذ از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و گزارش طرح‌های پژوهشی، توانست ۱۶ هزار برگ کاغذ و پنج هزار لیتر آب در چهار ماه اخیر صرفه‌جویی کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه صنعتی ارومیه، در راستای دستیابی به اهداف برنامه مدیریت سبز دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حذف کاغذ از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و گزارش طرح‌های پژوهشی از تیرماه ۱۳۹۸ با تصویب شورای تحصیلات تکمیلی و شورای پژوهشی دانشگاه در دستور کار قرار گرفت.

بررسی آماری تعداد جلسات دفاع از پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرح‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی ارومیه نشان می‌دهد با حذف بیش از ۱۵۰ جلد گزارش کاغذی، در مصرف حدود ۱۶ هزار برگ کاغذ در چهار ماه اخیر صرفه‌جویی شده است.

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد، از هر درخت تنومند با ارتفاع ۱۲ متر، به‌طور متوسط ۱۶ بسته ۵۰۰ برگی کاغذ A4 تولید می‌شود؛ بنابراین با در نظر گرفتن حدود ۱۵۶ لیتر آب مصرفی برای تولید هر بسته ۵۰۰ برگی کاغذ A4، آمار فوق بیانگر صرفه‌جویی در مصرف حدود پنج هزار لیتر آب و جلوگیری از قطع حداقل دو اصله درخت تنومند در چهار ماه اخیر است.

با توجه به جمعیت ۶۰۰ نفری دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعداد ۱۱۱ نفر عضو هیئت علمی در این دانشگاه، به نظر می‌رسد اجرای طرح حذف کاغذ از پایان‌نامه‌های دانشجویی و گزارش‌های علمی-تحقیقاتی در دانشگاه‌های صاحب جمعیت بزرگ دانشجویی، در درازمدت دستاوردهای قابل‌توجهی در حوزه مدیریت سبز و محیط زیست به دنبال خواهد داشت.

پیش از این، حذف کاغذ از پایان‌نامه‌ها و گزارش‌های علمی در ابلاغ شماره ۷۳۳۹۲/۲ به تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۳۹۸ از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی توصیه شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042296

وب گردی

وب گردی