دانشجویان را با فضاهای مهارت‌آموزی خارج از دانشگاه آشنا کنید

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مشترک با رئیس، معاونان، روسای دانشکده‌ها و مدیران آموزشی دانشگاه یاسوج، گفت: دانشجویان را با فضاهای مهارت‌آموزی خارج از دانشگاه آشنا کنید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمدرضا آهنچیان در نشست مشترک با رئیس، معاونان، روسای دانشکده‌ها و مدیران آموزشی دانشگاه یاسوج اظهار کرد: هزار نفر در ۷۰ کارگروه وزارت علوم فعالیت می‌کنند که این افراد از استادان دانشگاه‌های کشور انتخاب شده و با حکم معاون آموزشی به عضویت این کارگروه‌ها در می‌آیند.

وی افزود: کمیسیون‌ها و شوراها نیز مصوبات این کارگروه‌ها را بررسی و آنها را تصویب یا رد می‌کنند. برخی از برنامه‌های تعریف شده نیز در همین کارگروه‌ها تصویب شده که از همکاران شما در دیگر دانشگاه‌های کشور بوده و مطمئناً دلسوز وزارت علوم و آموزش عالی کشور هستند.

آهنچیان افزود: براساس موافقت وزیر علوم، دانشگاه‌های مادر استان می‌توانند به تدوین و برنامه‌ریزی برنامه آموزشی خود بپردازند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های مادر استان و برخی از دانشگاه‌ها برای فرایند بازنگری برنامه، مختار هستند و برخی دیگر از دانشگاه‌ها، این موضوع را به کارگروه‌ها ارجاع می‌دهند که در صورت نیاز از رئیس دانشگاه برای توضیح و دفاع از برنامه دعوت می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم بیان کرد: برخی از استادان و دوستان دانشگاهی در گروه‌های مختلف که نسبت به برخی برنامه‌ها انتقاد دارند، به‌شکل مکتوب اعتراض خود را مطرح می‌کنند که به دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارتخانه ارسال می‌شود تا به کارگروه مربوطه ارجاع داده شود.

آهنچیان در توصیه‌ای به استادان دانشگاه یاسوج گفت: هر اقدامی که در مسیر مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری دانشجویان از عهده شما بر می‌آید را انجام دهید و تاکید شده در این راه هر اقدامی که صلاح می‌دانید، انجام شود.

وی تصریح کرد: از نگاه آموزشی تاکید می‌کنیم دانشجویان را با فضاهای خارج از دانشگاه آشنا کنید و با حفظ امنیت، آنها را به فضای کسب و کار کشاورزی و صنعتی بکشانید تا مهارت‌های این حوزه‌ها را به صورت عملی ببیند.

آهنچیان خاطرنشان کرد: فرایند و روندهایی در وزارت علوم تعریف شده و مشخص است؛ اما در حوزه عمل با برخی مشکلات مواجه هستیم که باید بیش از پیش برای حل آنها زمان و وقت کافی گذاشته شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اظهار کرد: برای تدوین برنامه آموزشی نیز باید طرح توجیهی کامل نوشته شود و صورت‌جلسات و مصوبات پیوست را نیز داشته باشند که از سال ۱۳۹۵ تصویب شده و برای همه دانشگاه‌ها لازم‌الاجراست.

احمد عریان رئیس دانشگاه یاسوج نیز در این نشست گفت: دانشگاه یاسوج موفقیت‌های خوبی به دست آورده و برای اولین بار جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور شده است.

وی افزود: دانشگاه یاسوج در رتبه‌بندی شانگهای، جایگاه بالاتری نسبت به بسیاری از دانشگاه‌های باسابقه کشور کسب کرد.

عریان ادامه داد: یکی از استادان این دانشگاه بین پراستنادترین دانشمندان کشور و جهان قرار دارد که برای دانشگاه افتخار، بزرگی است.

رئیس دانشگاه یاسوج بیان کرد: از جمع ۱۳ نفر از استادان نمونه کشور که بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های وزارت علوم انتخاب شد، یکی از این افراد از دانشگاه یاسوج بود که توسط رئیس جمهور و وزیر علوم مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.

عریان به مهم‌ترین عنوان کسب شده دانشگاه یاسوج اشاره کرد و گفت: در رتبه‌بندی موسسه تایمز نیز که برای اولین بار دانشگاه یاسوج ثبت‌نام و شرکت کرد، در ۱۳ شاخص بین کل دانشگاه‌های کشور مقام دوم را به دست آورد که بسیار حائز اهمیت بود.

وی ادامه داد: دانشگاه یاسوج همچنین در رتبه‌بندی مهندسی و تکنولوژی نیز رتبه ۳۰۱ تا ۴۰۰ را به‌دست آورد که نشان از توانمندی دانشگاه یاسوج در حوزه فنی و مهندسی دارد.

رئیس دانشگاه یاسوج تصریح کرد: ما نیز جزئی از پیکره بزرگ وزارت علوم هستیم و خواهان استفاده از استادان این دانشگاه در سطح وزارتخانه و کارگروه‌ها و شوراهای وزارت علوم هستیم.

عریان بیان کرد: بر اساس مزیت نسبی استان از سوی دانشگاه، رشته‌های بین‌رشته‌ای با حساسیت و سخت‌گیری بسیار، تعریف و به وزارتخانه ارائه شدهو توقع این است که با آنها موافقت شود.

وی ادامه داد: تبدیل برخی رشته‌ها به گرایش‌های خیلی کوچک ممکن است برای دانشگاه تهران یک مزیت باشد؛ اما برای دانشگاه‌های دورتر از مرکز، ضرر و زیان دارد که لازم است وضعیت و شرایط همه کشور را دید و رشته‌ها بر اساس نظرات دانشگاه‌ها تعریف شود.

عریان در پایان گفت: استفاده از استادان برخی از دانشگاه‌های جوان در کارگروه‌ها می‌تواند فکر و اندیشه نو و جدید و نیروی تازه‌ای را به کارگروه‌های وزارتخانه تزریق کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042323

وب گردی

وب گردی