درخشش پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی در هفتمین نمایشگاه رَبع رشیدی/ یک گام به سوی دانشگاه نسل سوم

هفتمین دوره نمایشگاه فناوری و نوآوری رَبع رشیدی درحالی برگزار شد که طراحان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی درخشش چشمگیری در این نمایشگاه داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شایان دنیادیده- هفتمین نمایشگاه فناوری و نوآوری ربع رشیدی دوشنبه هفته گذشته (13آبان ماه) با هدف توسعه و تجاری‌سازی محصولات فناورانه و حمایت از آن‌ها، در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار شد.

به گفته استاندار استان آذربایجان شرقی در نمایشگاه امسال، 17 بخش تخصصی از 26 استان کشور حضور داشتند؛ امسال فناوران و نوآوران، بیش از 500 طرح را به این نمایشگاه ارائه داده بودند.

پژوهشگران و فناوران دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی نیز حضور فعالی در نمایشگاه داشتند و طرح های خود را در حوزه‌های الکترونیک، نانو، زیست، کشاورزی و تجهیزات پزشکی به معرض نمایش گذاشته بودند که مجموع آن ها به 284 طرح می رسید.

خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز به سراغ چند پژوهشگر و فناور دانشگاه آزاد اسلامی حاضر در هفتمین نمایشگاه ربع رشیدی رفت تا درباره جزئیات فعالیت های آن ها و طرح هایی که به این نمایشگاه ارئه داده بودند، گفت‌و‌گو کند.

ربات تحقیقاتی 6پا عنکبوتی و دست مصنوعی هوشمند

علی فتحی پور آذر کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک گرایش طراحی ربات که نزدیک 15 سال در حوزه ساخت ربات فعالیت دارد، در نمایشگاه امسال ربات 6‌پا شبیه ساز مورچه را به تنهایی طراحی کرده بود.

وی درباره این ربات گفت: ربات 6‌پا بیشتر جنبه تحقیقاتی دارد که الگوریتم حرکت مورچه برای آن طراحی شده است؛ این ربات می تواند در مسیرهای سخت که ربات های چرخ دار نمی توانند از آن عبور کنند، حرکت کند. از دیگر کاربردهای آن، حرکت روی سطح مریخ است.

پور آذر ربات دیگری را با نام ربات 6‌پای عنکبوتی طراحی کرده بود که در مقایسه با ربات مورچه ای، قابلیت چرخش، حرکت داخل آب و مسیرهای شیب‌دار را دارد. این ربات همچنین می تواند عمل عکس‌برداری و فیلم‌برداری را در زوایای مختلف انجام دهد.

به گفته این پژوهشگر، ربات 6‌پای عنکبوتی توانسته در سال 2017 مقام سوم آسیا را به خود اختصاص دهد.

این پژوهشگر حوزه رباتیک، طرح دیگری در این نمایشگاه ارائه داده بود که در حوزه پزشکی کاربرد داشت؛ وی دست مصنوعی هوشمندی ساخته است که کاربردهای فراوانی برای کسانی که دچار نقص عضو هستند، دارد.

به گفته پورآذر، اندام‌های مصنوعی فقط در دو شرکت جهان تولید می‌شوند که قیمت هر کدام نزدیک به 130هزار یورو است و در صورت ورود به ایران، افزایش قیمت چند برابری خواهد داشت.

وی طراحی این دست مصنوعیِ تمام‌ایرانی را، انقلابی در درمان بیماران نقص عضو دانست که با یک قیمت پایین‌تر می تواند در اختیار مردم قرار گیرد.

این پژوهشگر تاکید کرد: در نمونه‌های خارجی این طرح، فقط دو بند انگشت حرکت می کند؛ اما نمونه ای که ما طراحی کرده ایم، سه بند انگشت همانند دست واقعی قابلیت حرکت دارد تا بیمار بتواند به راحتی اشیا را بگیرد و جابه‌جا کند.

پور آذر درباره زمان تجاری سازی این طرح گفت: امیدواریم تا 3 ماه آینده بتوانیم این طرح را با حمایت مسئولان و جذب سرمایه‌گذار، تجاری‌سازی کنیم.

وی در پایان با اشاره به لزوم حمایت مسئولان گفت: درحال حاضر دغدغه اصلی ما، موضوعات مالی است که از مسئولان انتظار داریم تا جایی که می توانند از ما حمایت کنند. البته تا بدین لحظه مسئولان واحد ایلخچی در حوزه کمک های مالی و فراهم سازی امکانات، اقدامات خوبی داشته اند.

طراحی بُردهای الکترونیکی

وحید تمجیدی عضو تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز است که همراه با دیگر اعضای این تیم، در حوزه طراحی بردهای الکترونیکی فعالیت دارد؛ وی در این باره گفت: فعالیت‌های ما در زمینه حفاظت پیرامونی بردها و ثبت داده‌ها است؛ چرا‌که امروز تکنولوژی به سمت IOT درحال پیش‌روی است.

تمجیدی افزود: بردهایی که طراحی کرده ایم، مبتنی بر اینترنت اشیا هستند که اطلاعات محیطی را ثبت و به پرتال تخصیص یافته به یک سازمان، ارسال خواهند کرد.

این پژوهشگر ادامه داد: طراحی بردهای ارتباطی نیز بخش دیگری از فعالیت ما است که در این بخش لازم است داده ها از یک سمت، به سمت دیگری منتقل شوند. در این زمینه نیز انواع مبدل های شبکه و USB به سریال را طراحی کرده ایم.

وی طراحی بردهای لوازم خانگی را بخش دیگر فعالیت های تیم رباتیک واحد تبریز دانست و گفت: این بردها بسته به نوع سفارشی که به ما داده می شود، طراحی خواهد شد؛ همچنین برای پروژه های پتروشیمی و پالایشگاهی نیز بر اساس نیاز، بردهای صنعتی را طراحی خواهیم کرد. تا امروز 20 نوع برد طراحی کرده ایم که به مرحله تجاری سازی رسیده اند.

تمجیدی با بیان این که تمامی این بردهای الکترونیکی به دست پژوهشگران ایرانی و با تجهیزات داخلی طراحی شده است، تاکید کرد: تیم ما توانایی انجام انواع طراحی های نرم افزاری و سخت افزاری را دارد. ما به وسیله شبیه سازی و تکنولوژی هایی که در دانشگاه آموخته ایم، محصولی طراحی کرده ایم که الهام گرفته از ترانس های انگلیسی است و می تواند چندین سال کار کند.

وی درباره حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی از فعالیت‌های این تیم گفت: تا امروز حمایت های خوبی از ما صورت گرفته است که امیدواریم ادامهدار باشد؛ همچنین کلیه امکانات مورد نیاز ما را تامین کرده‌اند.

دستگاه هوشمند کنترل هموشیکر کیسه خون

نادیا قاسم زاده دانشجوی رشته مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز است و برای چهارمین سال در این نمایشگاه شرکت می کند. او درباره طرح خود گفت: طرح من کنترل مدار برای هموشیکر کیسه خون است که به صورت مکانیکی عمل می کند؛ برای این دستگاه مداری در نظرگرفته شدهاست که قابلیت کنترل از راه دور را داشته باشد.

وی افزود: این دستگاه علاوه بر جلوگیری از انعقاد و لخته شدن خون، کمبود نیروی انسانی را جبران و در زمان صرفه جویی خواهد کرد. تمامی تجهیزات این دستگاه داخلی است و در حوزه مهندسی پزشکی و انتقال خون مورد استفاده قرار می گیرد.

قاسم زاده گفت: این دستگاه نمونه خارجی ندارد و به همین دلیل صرفه جویی مناسبی در هزینه ها خواهد داشت. امیدواریم این دستگاه در آینده نزدیک با قرار گرفتن در مراکز رشد و پارک های علم‌و‌فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به مرحله تجاری سازی برسد.

این دانشجوی رشته مهندسی پزشکی تاکید کرد: این دستگاه در صورت تجاری سازی، قیمت بسیار کمتری نسبت به هموشیکرهای دستی موجود در بازار خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی انتظار داریم در راستای تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان از هیچ تلاشی دریغ نکنند؛ همچنین درخواست داریم با راه اندازی صندوق شکوفایی، سرمایه های لازم را برای پژوهشگران و نوآوران فراهم کنند.

دستگاه هلی‌کاپ با هدف تحقیق و نمونه‌برداری

زاگرس سیاوشی عضو انجمن علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود که نزدیک به چندین سال در زمینه ساخت دستگاه های کوادکوپتر فعالیت داشت. او درباره طرحی که به نمایشگاه ارائه داده است گفت: دستگاه‌های هلی کاپ با هدف نمونه برداری از نقاطی مانند دریاچه ارومیه طراحی شده که می تواند مولفه‌هایی مانند وزن آب، دبی، چگالی، شوری و غیره را اندازه‌گیری کند.

وی اضافه کرد: برای این دستگاه مداری طراحی شده است که باعث ایجاد لرزش در دستگاه نمی شود و سطح تعادلی آن طوری شده که بدنه دستگاه هیچ گونه آسیبی نبیند. این دستگاه نمونه خارجی ندارد و توانسته در آسیا مقام سوم را کسب کند.

سیاوشی درباره تجاری سازی این محصول اظهار کرد: برای تجاری سازی نیازمند همت مسئولان هستیم که بتوانیم محصولات بهتر از این را تولید کنیم. متاسفانه بودجه کافی برای تولید انبوه چنین دستگاه هایی وجود ندارد؛ اما اگر مبلغ خوبی در اختیار طراحان قرار گیرد، اقدامات بهتری انجام خواهد شد.

این طراح با ابراز گلایه مندی از عدم حمایت برخی از مسئولان تصریح کرد: این که مسئولان فقط به نمایشگاه بیایند و از محصولات تعریف و تمجید کنند، فایده ای ندارد؛ بلکه باید از نظر مالی و سیستمی، از فناوران و طراحان حمایت کنند.

وی با اشاره به شرایط تحریمی کشور گفت: هرچه قدر که محصولات کشور بومی سازی شوند، میزان فشار ناشی از تحریم ها کاهش خواهد داشت؛ اما هنوز شرکت هایی که بتوانند مدارهای پیشرفته تولید کنند تا مهندسان روی آن ها برنامه‌ریزی انجام دهند، وجود ندارد.

دستگاه لیزرتراپی کم‌توان

مهدی فرجی کارشناس مرکز ملی علوم و فنون لیرز ایران نیز که با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارد، چندین طرح را در حوزه تجهیزات پزشکی ارائه داده بود. وی درباره شاخص ترین دستگاهی که در این نمایشگاه ارائه داده بودند اظهار کرد: دستگاه لیزرتراپی برای کاهش التهابات و مفاصل کاربرد دارد که هیچ گونه نمونه خارجی ندارد و ثبت اختراع شده است.

وی افزود: این دستگاه برای اولین بار در ایران طراحی شده که بر خلاف نمونه های قدیمی، حالت گرمادهی به پوست را ندارد و براساس تحریک سلول های بافتی عمل می کند.

فرجی در ادامه تاکید می کند که صددرصد تجهیزات این دستگاه بومی و ساخت متخصصان داخلی است.

کارشناس مرکز ملی علوم و فنون لیرز ایران تصریح کرد: این دستگاه تجاری سازی شده و نمونه های زیادی از آن در اختیار مشتریان قرار دارد. قیمت دستگاه نسبت به نمونه های خارجی بسیار کمتر است؛ اما با توجه به نوسانات بازار، قیمت دقیق آن مشخص نیست.

فرجی یکی از دغدغدهای اصلی طراحان و فناوران را، ارتباط ضعیف میان دانشگاه و صنعت دانست و تاکید کرد: اگر این ارتباط قوی تر باشد، می توانیم محصولات دانش بنیان ساخت ایران به کشورهای منطقه و تمامی دنیا صادر کنیم. مرکز ما توانایی دارد محصولات خود را به کل دنیا معرفی و به تعداد بالا صادر کند.

وی درباره همکاری‌های دانشگاه آزاد اسلامی با مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران گفت: دانشگاه آزاد اسلامی هماهنگی بسیار خوبی با این مرکز داشتند و امکانات مناسبی در اختیار مجموعه ما قرار دادند.

کارشناس مرکز ملی علوم و فنون لیرز ایران درباره لزوم بومی سازی تجهیزات پزشکی در دوران تحریم اظهارکرد: تحریم ها فرصتی برای دانشمندان و نخبگان ایرانی است تا از پتانسیل های لازم برای تولید محصولات دانش بنیان استفاده کنند؛ در واقع، این تحریم ها نمی توانند اثری منفی بر رشد علمی جوانان و دانشمندان ایرانی داشته باشند.

دانشگاه آزاد اسلامی نزدیک به 40‌درصد بار آموزش عالی کشور را بر دوش می‌کشد و حدود 400 واحد دانشگاهی در سراسر کشور دارد. ظرفیت عظیم نیروی انسانی و امکانات عمرانی این دانشگاه، موقعیت آن را در نظام آموزش عالی منحصر‌به‌فرد کرده است.

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این هستند که در مدت زمانی کوتاه، این دانشگاه را از دانشگاه نسل دوم و آموزش محور، به سمت دانشگاه نسل سوم و کارآفرین حرکت دهند؛ مسیری که اگرچه آسان نیست اما با توجه به ظرفیت‌های عظیم این دانشگاه امری دست‌یافتنی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042443

وب گردی

وب گردی