۷۰۰ محصول دانش‌بنیان  در مرحله صنعتی و نیمه‌صنعتی قرار دارد

سرپرست اداره کل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی ​گفت: تاکنون ۷۰۰ محصول دانش‌بنیان این دانشگاه به حالت صنعتی و نیمه‌صنعتی درآمده و از این تعداد حدود ۱۸۰ محصول تجاری‌سازی و وارد بازار شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از واحد تبریز، قباد بهزادی‌پور سرپرست اداره کل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در تبریز با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت مراکز رشد، تبدیل هسته فناور به واحد فناور است، گفت: اصلی‌ترین کاری که در مرکز رشد انجام می‌‌شود، تبدیل تیم به شرکت نوپا همراه با یک محصول است.

وی گفت: حدود ۱۰ سال از راه‌اندازی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی می‌گذرد و اکنون ۱۳۵ مرکز در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

سرپرست اداره کل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در اکوسیستمی که معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری ایجاد کرده، ابتدا شخص وارد شتاب‌دهنده می‌‌شود و آموزش‌های مهارتی و اولیه مثل شرکت‌‌داری و حسابداری و ... را یاد می‌گیرد.

وی تصریح کرد: هنگامی که یک ایده به بلوغ رسید، به مرکز رشد وارد می‌شود و در آنجا یک شرکت راه‌اندازی می‌کند و از حمایت‌های مالی و معنوی دانشگاه آزاد اسلامی برخوردار می‌شود و یک سال فرصت دارد تا با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات دانشگاه محصول خود را تولید کند.

بهزادی‌پور ادامه داد: زمانی که محصول شرکت‌ها تولید شد به پارک علم و فناوری برای سرمایه‌گذاری و توسعه بازار معرفی می‌شوند.

حدود ۱۸۰ محصول تجاری‌سازی و وارد بازار شده است

وی با توجه به فعالیت مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: ۲۰ واحد فناور از حوزه‌های مختلف مانند کفش و چرم، فناوری اطلاعات، روباتیک و ... در مراکز رشد این واحد دانشگاهی فعالیت می‌کنند که حدود ۵۰ درصد این واحدها به محصول رسیده‌ و قابل سرمایه‌گذاری هستند و قرار است این محصولات به برای سرمایه‌گذاری به پارک علم و فناوری معرفی شوند.

سرپرست اداره کل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تاکنون بیش از ۷۰۰ محصول در دانشگاه آزاد اسلامی به حالت صنعتی و نیمه‌صنعتی درآمده و از این تعداد حدود ۱۸۰ محصول تجاری‌سازی و وارد بازار شده است.

فعالیت ۴ هزار ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور

بهزادی‌پور با بیان اینکه اکنون ۴ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد، افزود: قطعاً دانشگاه آزاد اسلامی سهم بسزایی در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور دارد، امروز در این دانشگاه حدود هزار هسته فناور، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند و هر کدام قابلیت این را دارند که به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شوند.

وی تأکید کرد: دانشگاه بیشتر بر رونق کسب و کارهای کوچک و نوپا تأکید دارد، کسب و کارهایی که دارای نوآوری باشند و به مرور زمان ارتقاء یابند تا به مرحله سرمایه‌گذاری کلان برسند.

برگزاری نخستین نمایشگاه فن‌بازار در آینده‌ای نزدیک

بهزادی‌پور از برگزاری نخستین نمایشگاه فن‌بازار دانشگاه آزاد اسلامی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: یک نمایشگاه فن‌بازار ویژه محصولات دانشگاه آزاد اسلامی اوایل سال آینده برپا می‌شود که در آن محصولاتی ارائه خواهد شد که نمونه نیمه صنعتی دارد و سرمایه‌گذار می‌خواهد.

وی افزود: هدف از تشکیل اداره کل مراکز رشد و امور کارآفرینی تبیین این فرهنگ به جامعه بوده که دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه کارآفرین است.

سرپرست اداره کل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: کسی که دانشگاه آزاد اسلامی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کند، باید مطمئن باشد با واردشدن به اکوسیستم نوآوری دانشگاه و گذراندن مراحل شتاب‌دهنده و مرکز رشد و استقرار در پارک علم و فناوری، بعد از چهار سال خواهد توانست شرکت دانش‌بنیان داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042487

وب گردی

وب گردی