گردشگری ورزشی یکی از حلقه های مفقوده ورزش ایران است

یکی ازحلقه های مفقوده در کشور ما بحث گردشگری ورزشی است که در دنیا به عنوان یک صنعت تلفیقی و مدرن و بسیار پر سود مطرح شده است اما در کشور ما به این موضوع توجهی نمی شود.

جمشید همتی مدیر ورزش قهرمانی و همگانی و استادیار دانشگاه آزاد، در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اهمیت بحث گردشگری ورزشی گفت: به طورکلی کشورهای توسعه یافته به گردشگری به عنوان یک صنعت اصلی می پردازند. مسئله ارز آوری و بحث توسعه اقتصادی دو بعد بسیار مهم گردشگری است و به همین دلیل است که کشورها به گردشگری به عنوان یک صنعت سفید نگاه می کنند؛ به این معنا که هم بحث مسائل محیط زیستی در آن بسیار دخیل است و هم کشورها در جذب توریست از این موضوع استفاده می کنند. این امر به توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و تعاملات سیاسی و جنبه های مهمی دیگری کمک می کند که در اقتصاد و سیسات امروز دنیا غیر قابل بی توجهی است.

استادیار دانشگاه آزاد تصریح کرد: در کشورما موضوع گردشگری یکی ازمهم ترین موضوعاتی است که هم مورد تاکید نظام است و هم از جمله سیاست هایی است که در برنامه ششم توسعه روی آن بسیار تاکید شده است. بحثی که ما در بخش ورزش به آن نیازمندیم، توسعه گردشگری ورزشی است که در چندسال اخیر کارهای پراکنده ای روی آن صورت گرفته اما هنوز به آن صورتی که باید، به آن توجه نشده است. در تدوین نقشه راه گردشگری ورزشی ما اسناد بالا دستی داریم که به خصوص در برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده است.

همتی افزود: به طور کلی اگر بخواهیم تعریف ساده ای از گردشگری داشته باشیم، فعالیت هایی است که فرد یا افراد در زمان خروج از محل سکونت و برای پر کردن اوقات فراغت انجام می دهند که باید حداقل یک شب و حداکثر یک سال طول بکشد. فرقی که گردشگری عادی با گردشگری ورزشی دارد این است که گردشگری ورزشی به معنی خروج از محل سکونت جهت دیدن مسابقات ورزشی یا حضور در این مسابقات رخ می دهد.

مدیر ورزش قهرمانی و همگانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به توسعه جهانی این صنعت گفت: گردشگری ورزشی در سال های اخیر در دنیا توسعه فراوانی یافته است که می توانید اوج آن را در مسابقات جهانی، المپیک و جام های قاره ای ببینید. رشته ورزشی اش هم تفاوتی ندارد. ما خیلی در ایران به فوتبال بها می دهیم ولی در دنیا گردشگری ورزشی از ظرفیت تمام رشته های ورزشی بهره مند می شود. در ایران با در نظر گرفتن وضعیت جغرافیایی و چهارفصل بودن ایران و ظرفیت های گردشگری بی نظیر کشورمان، متاسفانه مطلقا نتوانسته ایم به جایگاه خوبی دست پیدا کنیم که حق کشورمان است!

همتی تصریح کرد: براساس شاخصه های یونسکو، کشورایران جزو ده کشوربرترجاذبه های گردشگری است ولی متاسفانه از نظر شاخص رقابت پذیری در جذب گردشگر، ایران از بین ۱۰۰ کشور حاضر در جدول جزو ۱۰ کشور آخر است! از لحاظ ساختاری، اولین بار در سال ۱۳۸۰ کمیسیون گردشگری ورزشی در کمیته ملی المپیک تشکیل شد. هرچند که متاسفانه در این سال ها فعالیت های خاصی انجام نگرفته است اما از نظر ساختاری در این سال کمیسیون گردشگری ورزشی شکل گرفت و در سال ۱۳۸۴ انجمن گردشگری ورزشی در فدراسیون ورزش های همگانی تشکیل شد!

وی در ادامه گفت: خوشبختانه در یکی دوسال اخیر آمار ورود گردشگران خارجی به کشور ما افزایش پیدا کرده است و این موضوع نوید بخش این است که ما در آینده بتوانیم جایگاه بهتری را کسب کنیم! تقریبا از سال ۱۳۹۰ ما سیرصعودی جذب گردشگر به کشورمان را داشته ایم. آن زمان ورود گردشگر چیزی حدود ۳ میلیون نفر بوده که این آمار در سال ۱۳۹۴ به حدود ۵ میلیون نفر می رسد. طبق آمار منتشر شده در سال گذشته حدود ۷میلیون و ۸۰۰ هزارنفر گردشگر به کشور ما سفر کرده اند. ما واقعا اعتقاد داریم که گردشگری به طور عام و گردشگری ورزشی یکی از مهم ترین راهکارهایی است که می توانیم از آن به عنوان یک راهکار کمک کننده برای خروج از تحریم ها استفاده کنیم و این واقعا موضوعی است که باید خیلی جدی به آن پرداخت.

همتی در ادامه به تغییراتی اشاره کرد که در خصوص موانع بر سر راه قرار گرفته در مورد عدم توسعه گردشگری و مخصوصا گردشگری ورزشی، صورت گرفته است و افزود : جدیدا هم درمرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گزارشی از دلایلی که باعث عدم رشد کافی و توسعه این موارد شده است را تهیه کرده اند. ازمهم ترین مواردی که می شود به آن اشاره کرد این بود که ما هنوز یک برنامه جامع و کاربردی راه برای توسعه گردشگری نداریم! ما پیوست گردشگری نداریم! از دیگر موانع می شود به نداشتن نیروی انسانی متخصص در حوزه گردشگری را نام برد که این به خودی خود یکی از مهم ترین معضلات است!

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به واژه گردشگری ورزشی به عنوان بزرگترین صنعت جهان گفت: هم گردشگری و هم ورزش دو صنعت بی نهایت پر سود هستند ولی وقتی در هم ادغام می شوند به یکی از بزرگترین و با اهمیت ترین صنایعی تبدیل می شوند که در حال حاضر مطرح است.

استادیار دانشگاه آزاد درپایان افزود: از دیگر عواملی که در متن مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به آن اشاره شده بود، عدم اولویت‌ گذاری گردشگری داخلی در برنامه توسعه گردشگری است. همچنین نداشتن راهبردمشخص درگردشگری برون مرزی وهمچنین عدم توجه به ظرفیت های بازار گردشگری کشورهای همسایه و منطقه نیز از دیگر مواردی است که به آن اشاره شده بود! اهمیت گردشگری ورزشی را نه تنها در بحث مسائل اقتصادی و ارز آوری، که در زمینه بحث معرفی کشورما در بین کشورهای مختلف دنیا دانست. همچنین بحث تعاملات اجتماعی، فرهنگی و موضوع اشتغال و کار آفرینی هم دراین صنعت مطرح است که به خودی خود نشان دهنده جایگاه گردشگری ورزشی در کشور ما است.

کد خبر: 1042490

وب گردی

وب گردی