توسعه باید از روستاها  شروع  شود

یک متخصص حوزه شهرسازی گفت: اگر قرار است در کشورمان شاهد رشد و توسعه‌ای باشیم باید این توسعه از روستاها آغاز شده و روستاها توسعه یابد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سیمین حناچی یکی از متخصصان حوزه شهری عصر امروز در همایش صلح و مدیریت شهری گفت: صلح در جوامع مختلف به اشکال مختلفی تعبیر و تعریف شده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل صلح در برخی موارد به یک چیز دست نیافتنی تبدیل شده است و گویا همه هم این موضوع را پذیرفته‌اند.

حناچی گفت: ما کمی نگران این هستیم که آیا به همان قدری که شهرهای آشفته داریم آیا زمینه‌های فراهم شدن صلح هم همینقدر آشفته مواجه هستیم.

این متخصص حوزه شهرسازی افزود: ما وقتی واژه صلح را کمی باز می‌کنیم به موضوعاتی نظیر فقر و بی‌عدالتی و عدم دسترسی به بهداشت می‌رسیم که اینها نشان می‌دهد مظاهر صلح بسیار گسترده است.

وی گفت: بیش از ۷۰ درصد از مردم ایران در شهرها زندگی می‌کنند و این در دنیا هم همینگونه است و به نظر می‌رسد باید به گونه‌ای بیاندیشیم که این شهرها در آینده چگونه قرار است صلح را در میان مردم ایجاد کند.

حناچی گفت: بیش از پنج هزار سال از اولین تمدن‌های شهری می‌گذرد و به گفته برخی از اندیشمندان باید پنج هزار سال دیگر تحقیق کنیم تا ببینیم شهرهایی که ساخته شده چه بلایی بر سر مردم آورده است.

این متخصص حوزه شهرسازی ادامه داد: امروز رشته شهرسازی به چهار گرایش تقسیم می شود و همواره مدیریت شهری که خود یکی از گرایش‌هاست به نظرم حلقه وصل سه گرایش دیگر است.

وی گفت: وقتی از برنامه ریزی شهری صحبت می‌کنیم یعنی اینکه باید بتوان با دیدگاه‌های موجود و با یک نگاه انسان‌گرا مکان‌ها و برنامه‌ها را به گونه‌ای رقم بزنند که انسانها را سعادتمند کند.

حناچی افزود: ما در این حوزه با دو مفهوم مواجهیم یکی حق بر شهر است و دیگری حکمروایی خوب شهری است.

این متخصص ادامه داد: براساس نظر بسیاری از کارشناسان اگر قرار است در ایران توسعه‌ای رخ بدهد آن توسعه باید از روستاها رخ بدهد.

وی گفت: ریزگردها و سیلاب‌ها موجی از مهاجرت‌ها را در غرب کشور ایجاد کرده است و به این ترتیب به زودی شاهد بزرگ سری برخی شهرهای غربی خواهیم شد.

حناچی گفت: امروز یکی از مواردی که برخی از کاندیداهای انتخابات مختلف به آن متوسل می شوند وعده به روستاییان برای شهر شدن است.

این متخصص شهرسازی گفت: نگاه ما در سیاست‌گذاری‌های کلان به آن سمتی رفته است که ما منزلت را در شهرنشین شدن دیده‌ایم.

وی ادامه داد: این در حالی است که هنوز صلح و آرامش را نتوانسته‌ایم برای شهرنشینان فعلی ایجاد کنیم و خود این یک معضل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042536

وب گردی

وب گردی