پیدایش سوژهای بکر با نگرش جامعه‌شناسانه/ سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی دو ویژگی مهم گزارشگران

کارگاه سوژه‌یابی در دوره تربیت خبرنگاری ترنج با حضور علی رجبی، مدرس روزنامه‌نگاری و مدیرعامل باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کارگاه سوژه‌یابی در دوره تربیت خبرنگاری ترنج با ارائه علی رجبی مدیرعامل باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برای شرکت‌کنندگان در حوزه علمی و دانشگاهی برگزار شد.

رجبی با بیان اینکه سوژه‌پردازی بخش اساسی کار یک گزارش‌نویسی است، گفت: حتی در موضوعاتی همچون طلاق و اعتیاد نیز که به نظر با سوژه‌های دستمالی شده مواجه هستیم، با استفاده از زاویه دید جدید به مسئله می‌توان سوژه‌های جدید و ناب کشف کرد.

وی ادامه داد: خبرنگاری که فعالیت خود را با حضور مداوم در حوزه خبری و کنکاش در متن زندگی اجتماعی همزمان کرده، نه‌تنها سوژه‌های بکر و جذابی را خواهد یافت؛ بلکه با پرداخت مناسب و تشخیص راهکارهای مناسب، شرایط فکری و اندیشه‌ای جدیدی را فراروی مخاطبان، اعم از مردم و مسئولان قرار می‌دهد و این می‌تواند نقش برجسته‌ای در توسعه اجتماعی داشته باشد.

مدیرعامل باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران با اشاره به ویژگی‌های سوژه‌پردازان گفت: سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی، دو ویژگی هستند که خبرنگاران باید توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشند و تمایز میان اطلاعات با داده‌ها و تبدیل آنها به آگاهی، یکی از مهمترین وظایف یک گزارشگر است.

رجبی با اشاره به ویژگی‌های یک سوژه خوب اظهار کرد: یافتن سوژه خوب، اولین قدم در سوژه‌یابی است و بعد از آن وارد مرحله مهمی به نام پرداخت می‌شویم. چه بسیار سوژه‌های نابی وجود دارد که با یک پرداخت ضعیف از بین می‌روند.

وی با اشاره به اینکه تجربه شخصی، مشاهده و خلاقیت از روش‌های سوژه‌یابی هستند، گفت: اطراف خود را به دقت ببینید؛ چرا که مشکلات شما مشکلات مخاطب هم محسوب می‌شود؛ پس مشاهده و پرسشگری حتی در مواجهه با موضوعات بدیهی، گزارشگر را قادر می‌سازد تا گزارش خواندنی‌تری بنویسد.

این مدرس روزنامه‌نگاری دوره ترنج تأکید کرد: نگارش مشاهدات میدانی در یک دفترچه سوژه، بازدید و سرکشی از حوزه خبری ابزار کلیدی مشاهده فعالانه، مشاهده، مقدمه سوال و سوال ابزاری برای کشف است.

گفتنی است دوره تربیت خبرنگاری «ترنج» در هشت هفته با آموزش خبرنویسی، گزارش‌نویسی، مصاحبه، رسانه آنلاین، سوژه‌یابی و اصول نگارش در دو حوزه علمی-دانشگاهی و فرهنگی- اجتماعی در تحریریه شهید باغبانی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042537

برچسب‌ها