تولید 4 داروی گیاهی توسط یک شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی/ داروهای گیاهی به کشورهای سوریه، عراق و ترکیه صادر می‌شوند

کرم‌پیلیسنت، کرم درماسنت، کپسول سنتلا تی اس تی و دمنوش گیاهی تی سنت از محصولات تولید شده توسط شرکت دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و دارای کد IRC دارویی و پروانه ساخت دارو از سازمان غذا و دارو است.

علی مازوجی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ترانه‌های شفا‌بخش طبیعت در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره محصولات دارویی تولید شده این شرکت گفت: کرم‌پیلیسنت، کرم درماسنت، کپسول سنتلا تی اس تی و دمنوش گیاهی تی سنت از محصولات تولید شده توسط این شرکت دانش‌بنیان است که هر چهار محصول دارای کد IRC دارویی و پروانه ساخت دارو از سازمان غذا و دارو است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ادامه داد: کرم پیلیسنت اولین آنتی استریای ایرانی با درمان ترک‌های پوستی، استرچ مارک‌ها، لکه‌بر، درمان اسکار یا داغی زخم و سفید کننده پوست است.

او درباره کرم گیاهی دوم گفت: کرم درماسنت درمان کننده قوی انواع زخم، سوختگی، التهاب، اگزما، کک و مک، خشکی و عرق‌سوز است. کپسول سنتلا تی اس تی نیز اولین داروی گیاهی دارای خواص افزایش طول عمر با مکانیسم کاهش استرس، اضطراب و درمان افسردگی و کلاژن‌ساز بسیار خوب برای جوان‌سازی پوست عمل می‌کند. این کپسول همچنین باعث جلوگیری از بروز امراض مزمن و کمک درمان بیماری ام اس و افزایش قوای جسمی و راندمان کاری می‌شود.

مازوجی گفت: دمنوش تی سنت برای درمان اختلالات خواب مانند بد‌خوابی، بی‌خوابی، افزایش حافظه یاد‌گیری و ادراک، جلوگیری از فراموشی و کمک برای درمان کاهش علائم بیماری آلزایمر مفید است.

او درباره افتخارات این شرکت افزود: شرکت دانش‌بنیان ترانه‌های شفا‌بخش طبیعت به عنوان شرکت فناور برتر در پنجمین جشنواره فرهیختگان شناخته شده و دارای تاییدیه شرکت دانش بنیان از معاونت علمی‌و‌فناوری ریاست جمهوری بوده و همچنین تاییدیه شرکت خلاق از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری را نیز اخذ کرده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در ادامه درباره حمایت‌هایی که از این شرکت شده است، صحبت به میان آورد و ادامه داد: اعطای تسهیلات قرض الحسنه برای ساخت نمونه اولیه هر چهار دارو توسط ستاد فناوری گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین اعطای تسهیلات ساخت و تجاری سازی دو کرم دانش‌بنیان درماسنت و پیلیسنت توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از جمله حمایت‌هایی است که از داروهای گیاهی شرکت دانش بنیان ترانه‌های شفا‌بخش طبیعت صورت گرفت.

او در خصوص مشکلات پیش روی این شرکت برای تولید این چهار محصول گیاهی گفت: متاسفانه سازمان‌های مرتبط در امور اراضی و کشاورزی با ما همکاری لازم را ندارند که این موضوع باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود؛ همچنین در اختیار نداشتن یک زمین کشاورزی جهت تولید انبوه گیاه آب بشقابی در شمال کشور، از مهم‌ترین معضلات ماست.

مازوجی تصریح کرد: نداشتن سرمایه جهت استقلال در تولید کارخانه‌ای محصولات و عدم برون سپاری به کارخانجات بزرگ از دیگر مشکلات پیش روی شرکت است؛ همچنین اکثر شرکت‌های پخش دارو با داروهای جدید ایرانی و ارزان قیمت به علت سود کم برای آن‌ها همکاری نمی‌کنند.

او ادامه داد: اجبار به پخش دارو توسط شرکت‌های پخش و نداشتن راهکار موازی جهت بقای شرکت‌های دانش‌بنیان نو‌پا در حوزه دارو از دیگر مشکلات و معضلات پیش روست.

مجری این طرح اضافه کرد: برخی پزشکان پوست و مو برای تجویز داروهای جدید ایرانی و ارزان قیمت به علت کم‌اثر شدن برندهای گران قیمت خارجی در حوزه پوست و احتمالا ارزان شدن تدریجی نسخه‌های درمانی برای بیماران، مقاومت می‌کنند.

مازوجی درباره خلاقیت‌های این شرکت دانش‌بنیان نیز گفت: اولین موزه نمایشی گیاهان ایران در موزه تاریخ طبیعی و حیات وحش دارآباد نیز توسط این شرکت ساخته و طراحی شد.

او اضافه کرد: اهلی سازی گیاه سنتلا اسیاتیکا یا آب بشقابی برای اولین بار در ایران و خاورمیانه از گیاه وحشی در استان گیلان و تولید زراعی و گلخانه‌ای این گیاه و ژن ارزشمند ایرانی از جمله نوآوری‌های این شرکت دانش‌بنیان است. همچنین گیاه آب بشقابی که به صورت خودرو در اطراف شهرستان‌های رشت، فومن شقت و بندر انزلی رشد داشت به چرخه گیاهان دارویی کشور اضافه شد.

او با بیان این که هر چهار محصول از دی ماه ۹۷ وارد بازار دارویی کشور شده اند، ادامه داد: صادرات داروها به کشورهای سوریه، عراق و ترکیه در گام اول و تولید انبوه برگ گیاه آب بشقابی و بی نیازی کامل در کشور از مهم‌ترین چشم‌اندازهایی است که مد نظر داریم.

ماروجی با گلایه از مسئولان فعلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: متاسفانه قرارداد تولید برگ گیاه آب بشقابی در زمین بایر واحد رشت لغو شد که ضرر مالی بیش از یک میلیارد ریالی در سال ۹۶ به شرکت عضو پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی را در پی داشت.

او درباره اهداف این شرکت دانش‌بنیان نیز صحبت به میان آورد و گفت: تولید داروی جدید در حوزه درمان بیماری‌های لثه، تولید داروهای جدید در حوزه مجاری تنفسی فوقانی و سینوس‌ها، تولید داروی جدید در حوزه بیماری پوستی برص یا ویتیلیگو و تولید داروی جدید در جلوگیری از ایجاد زخم بستر در بخش آی سی یوی بیمارستان‌ها از مهم‌ترین اهدافی است که دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042589

وب گردی

وب گردی