رشد کمی دانشگاه‌ها، مرجعیت دانشگاه را به خطر انداخته است

مشاور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: ما استادان دانشگاه اصلا در دانشگاه‌ها، زندگی کردن به مردم یاد نمی‌دهیم. رشد کمی دانشگاه‌ها، مرجعیت دانشگاه را به خطر انداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بهمن نامور مطلق مشاور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در آیین بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با محوریت علم باز، علمی برای همه اظهار کرد: من معمولا آخر هفته‌ها از تهران خارج می‌شوم. این هفته به سمت زاینده‌رود رفتم و در روستایی، ساختمانی پنج‌طبقه دیدم که هیچ نسبتی با بافت روستایی و طبیعت ندارد. زمین پُر از زباله و آب هم بسیار آلوده بود.

وی ادامه داد: در ادامه وقتی برای خوردن غذا توقف کردیم، خانواده‌ای کنار ما نشسته بود. او جمله‌ای بر زبان آورد که مصائب دانش در ایران را نشان می‌دهد. وقتی همسرش خواست برای او کره بریزد، گفت: هر چقدر می‌خواهی بریز؛ چراکه پزشکان هر روز حرف متفاوتی می‌زنند و دیگر می‌خواهم هرطور دلم می‌خواهد زندگی کنم.

مشاور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در تهران خاطرنشان کرد: در واقع مرجعیت دانشگاه‌های ما در جامعه کجا قرار می‌گیرد. از طرفی امپریالیسم علمی، ایران را تحریم کرده و ارتباط ما با جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

نامور مطلق بیان کرد: یکی از پرتعدادترین کشورها از نظر دانشگاه هستیم؛ اما این همه دانشگاه چه کرده‌اند؟ مردم ما به‌دلیل بی‌تدبیری‌ها بیمار هستند؛ اما هیچ برخوردی صورت نمی‌گیرد؟ مردم از کجا باید بپرسند چه بخورند و چه نخورند؟ هزاران استاد در رسانه‌های مختلف صحبت کرده و همدیگر را نقد می‌کنند و باعث سردرگمی مردم می‌شوند.

وی افزود: ما استادان دانشگاه اصلا در دانشگاه‌ها، زندگی کردن به مردم یاد نمی‌دهیم. رشد کمی دانشگاه‌ها، مرجعیت دانشگاه را به خطر انداخته است. جایی دیدم نوشته‌اند ایران مرجعیت علمی در جهان دارد، در حالی که ما در کشورمان هم مرجعیت نداریم. فراتر از علم، به پارادایم علمی نیاز داریم.

نامور مطلق گفت: تبدیل علم به فرهنگ و حتی علم به علم خوب است. فضای مجازی هم موهبت و هم آفت بوده و اگر فردی سوال داشته باشد، بی‌پناه است و نمی‌داند باید به کجا مراجعه کند. همان‌طور که پدران ما اتومبیل آوردند و فرهنگ ترافیک را نیاوردند، ما هم گردشگری و فضای مجازی را آوردیم و فرهنگش را نیاوردیم. آیندگان به ما خرده خواهند گرفت؛ بنابراین نیاز به اکولوژی علم و فرهنگ داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042611

وب گردی

وب گردی