هنوز تصمیمی برای خروج از NPT نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ظریف فردا و پس فردا به قزاقستان سفر خواهد کرد و در کنار آن با مقامات عالی رتبه در رابطه با مسائل دوجانبه و منطقه ای دیدار خواهد کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(یکشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک و گرامیداشت هفته وحدت اظهار داشت: در روزهای آینده کنفرانس وحدت اسلامی را با مهمان هایی از سراسر دنیا خواهیم داشت.

وی با اشاره به قهرمانی فوتبال ساحلی نیز گفت: قهرمانی فوتبال ساحلی کشور جام بین قاره ای را خدمت ملت ایران و این قهرمانان تبریک عرض می کنم.

سخنگوی وزارت خارجه ضمن اشاره به زلزله آذربایجان شرقی به خانواده های داغداران تسلیت گفت و عنوان کرد: از شخصیت ها و دولت هایی که این حادثه را تسلیت گفتند تقدیر می کنم.

موسوی با بیان اینکه مهمترین تحولی که هفته گذشته شاهد آن بودیم آغاز گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران بود ادامه داد: حضور وزیر امور خارجه و رئیس جمهور در باکو را داشتیم. آقای ظریف روز گذشته در بیست و چهارمین نشست اکو حضو داشتند و آقای عراقچی به روسیه رفتند و در آنجا سخنرانی کردند.

ظریف فردا به قزاقستان سفر می کند

وی افزود: چند نشست بین المللی هم داریم که به زودی شاهد آن خواهیم بود. آقای ظریف فردا و پس فردا به قزاقستان سفر خواهد کرد و در کنار آن با مقامات عالی رتبه در رابطه با مسائل دوجانبه و منطقه ای دیدار خواهد کرد.

موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه رئیس جمهور نامه ای به کشورهای عربی و دعوت به شرکت در اتحاد صلح هرمز ارسال کرده است، آیا تاکنون پاسخی از این کشورها علی الخصوص عربستان داده شده است، تصریح کرد: طرح یا پویش صلح هرمز با جزئیاتش برای کشورهای درگیر و ذی نفع ارسال شد. بازتاب ها و بازخوردهای خوبی در کشورهای منطقه ای و کشورهای عضو سازمان ملل شاهد آن بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بررسی ها در بعضی از کشورها در حال انجام است و احتمالا بررسی دسته جمعی هم روی این طرح خواهد شد و امیدوار هستیم این گام خیرخواهانه جمهوری اسلامی ایران مورد اقبال باقی کشورها قرار بگیرد و شاهد منطقه ای امن و باثبات در منطقه خودمان من جمله کشورهای منطقه خلیج فارس باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه کدام یک از بندهای برجام عملا از ذیل تعهدات ایران خارج شده است تاکید کرد: همانطور که آقای عراقچی هم گفتند جمهوری اسلامی ایران به اندازه کافی به دیپلماسی فرصت داد. ما با خواهش و درخواست کشورهای باقی مانده در برجام یک سال صبر کردیم که پس از خروج آمریکا جمهوری اسلامی ایران با تضمین هایی که بدهند در برجام باقی بماند.

موسوی افزود: متاسفانه اقدامات صورت نگرفت و جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت ماه تصمیم گرفت براساس حقوقی که دارد نسبت به کاهش تعهدات خود اقدام کند. این کاهش تعهدات می توانست به صورتی دفعی و تدریجی باشد اما جمهوری اسلامی برای اینکه فرصت بدهد گام های تدریجی برداشت اما پس از سه گامی که برداشته شد به رغم شعارها و لفاظی ها متاسفانه اقدام عملی صورت نگرفت و گام چهارم کاهش تعهدات برداشته شد. این گام براساس بندهای ۵ و ۶ برجام برداشته شد و جزئیات فنی را دوستان ما در سازمان انرژی اتمی اعلام کردند.

اروپایی‌ها نه حق دارند و نه می توانند «اسنپ بک» را اجرا کنند

وی ادامه داد: برداشتن این گام نشان داد جمهوری اسلامی ایران در مواضعی که اعلام کرد جدی است و تعارف ندارد و گام های مهمی بر می دارد. ایران نشان داد وقتی تصمیم مهمی گرفته می شود همکاران ما در انرژی اتمی توانایی دارند گام ها را عملی کنند و بهتر از گذشته به آنها برگردند.

موسوی در مورد اظهارات عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه در مورد بازبینی دکترین هسته ای و اظهارات اروپایی ها مبنی اینکه اگر ایران به برداشتن این گام ها ادامه دهد ممکن است مکانیزم «اسنپ بک» را اجرایی کنند نیز گفت: ما بارها اعلام کردیم این ها نه حق چنین کاری دارند و نه می توانند این کار را انجام دهند زیرا کاری که ما می کنیم برای حفظ برجام و در دل برجام و براساس مفاد خود برجام است و این حق ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: اگر این کار را انجام دهند طیف وسیعی از انتخاب ها پیش روی ملت ایران است و بعد از آن ما بسته به شرایط تصمیم خواهیم گرفت که روی کدام یک از انتخاب ها بررسی و اقدام کنیم. ما به دیپلماسی بها می دهیم. درب دیپلماسی و گفتگو باز است اما به کسی و وعده هایی که داده می شود امید نبسته ایم.

موسوی با بیان اینکه فرصت های لازم را به دیپلماسی می دهیم، اظهار داشت: بخش های مختلف کشور نشان دادند کار خود را انجام می دهند و معطل وعده‌ها و مذاکرات آنها نخواهند بود. بخش های مختلفی در کشور در این چندماه نشان دادند آنها هم در کنار وزارت خارجه می‌توانند به کار خود که در راستای منافع ایران است، عمل کنند.

موسوی در پاسخ به سوالی در رابطه با کنایه همتای آمریکایی در خصوص برگزاری نمایشگاه حقوق بشر و واکنش توئیتری خود دراین راستا اظهار داشت: گاهی اوقات کمی رو می خواهد وقتی کشوری با پرونده ای مشحون از اقدامات ضد حقوق بشری به کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران طعنه بزند و فکر کند که در جایگاه درستی قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد: حقوق بشر آمریکایی دستاوردی جز حمله به هواپیماهای مسافربری، حمله به زنان و کودکان بی دفاع، دادن سلاح های کشتارجمعی در سطح جهانی نداشته است و نمونه آن کودتای ۲۸ مرداد است که آشکارا نقض حقوق ملت ایران بوده است را شاهد بودیم. جالب است امروز سالگرد شهادت دکتر فاطمی است و این نشان می دهد مبارزین ملت همواره در مقابل اقدامات خصمانه امریکا ایستاده اند و مبارزه کردند. پس آنها در جایگاهی نیستند که از دستاوردهای حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران که روز به روز بیشتر می شود انتقادی کنند.

موسوی در ماسخ به سوالی در رابطه با موضع ایران در رابطه با اظهارنظر رئیس جمهور ترکیه در مورد ایران و حمله به روسیه گفت: روابط دوستانه ما با کشورهای منطقه به ویژه کشور دوست و همسایه ترکیه سرجای خود است و ما در اوج روابط هستیم. هیچ وقت روابط دو کشور به مانند امروز خوب نبوده است اما این دلیل نمی شود که جمهوری اسلامی از مواضع اصولی خود کوتاه بیاید و مواضع اصولی خود را بیان نکند. ایران مخالف هرگونه مداخله نظامی و نقض حاومیت ملی و تمامیت ارزی کشورهای منطقه است ضمن اینکه عرض کردیم نگرانی های امنیتی ترکیه را درک می کنیم و اعلام کردیم باید به آن نگرانی ها توجه و به خواسته های آنها جامه عمل پوشانده شود.

هشدار اردوغان درست و به جا بود

وی افزود: البته برخی اظهارنظرها در داخل کشور صورت گرفته که اظهار نظر رسمی جمهوری اسلامی ایران نیست. آنچه موضع رسمی است توسط این حقیر یا سایر مقامات مطرح شد موضعی است که عرض کردم. نکته ای که جناب اردوغان راجع به احتمال گسترش اغتشاشات به بقیه کشورها بود بیان کردند از دید ما هشدار مهم و به جایی است. به هر حال دست های پنهانی هستند که خواستار آشوب و اختلاف افکنی در کشورهای اسلامی هستند که وی به درستی هشدار داد. ما هم از هشدار و موضع ایشان قدردانی می کنیم. کشورهای اسلامی در منطقه دشمنان مشترک دارند که خوب است کشورهای منطقه با هوشیاری و با همدلی و هم افزایی نسبت به آن حساس و هوشیار باشند.

هنوز تصمیمی برای خروج از برجام و NPT نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با واکنش فضای مجازی به اظهارات اخیر مقامات عالی رتبه وزارت خارجه در رابطه با خروج از برجام و NPT اظهار داشت: آنچه بیان شد ترسیمی از وضعیت ما در آینده و هوشیاری است که کشور ایران می تواند به کشورهایی که نمی توانند یا نمی خواهند به تعهدات خود عمل کنند، بدهد. این سخنان هنوز به مرحله تصمیم گیری نرسیده است. ما طیف های مختلفی از تصمیمات و آپشن ها را پیش رو داریم و آن را براساس مقتضیات زمان و واکنش های طرف مقابل حتما اتخاذ خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تاکید کردم جمهوری اسلامی ایران به خصوص وزارت خارجه به عنوان متولی دیپلماسی در بحث بن بست شکنی ها همواره ابتکار داشته و راه هایی را برای بن بست شکنی پیشنهاد داده اما متاسفانه این آمادگی در طرف های مقابل نیست و جمهوری اسلامی زیاد نمی تواند معطل آنها بماند کما اینکه معطل نماند و کارهایی که تشخیص می دهد به نفع منافع ملی مردم ایران است، انجام می دهد. با این وجود باز درب دیپلماسی و گفتگو را باز گذاشتیم و اجازه دادیم اروپایی ها اگر طرح و پیشنهادی دارند ارائه دهند و با ما در میان بگذارند تا بن بست شکنی صورت گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: علی رغم اینکه به ابتکارات ارج می نهیم اما منافع ملت ایران را معطل برخی پیشنهادات غیر عملی نگه نمی داریم و در و پنجره دیپلماسی را باز می گذاریم و منتظر خواهیم بود که در آینده چه خواهد شد.

اینستکس آنطور که مدنظر ما بوده عملیاتی نشده است

موسوی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینستکس و اینکه آیا این راه حل همچنان در اولویت های ایران برای کاهش آثار تحریم است بیان کرد: اینستکس تقریبا اجرایی شده و آماده است اما هنوز آن طور که مدنظر ما بوده عملیاتی نشده است. اخیرا مسئولین دو شرکت متناظر اینستکس ایرانی و اروپایی ملاقات داشتند و در مورد موانع بحث و گفتگو کردند. این ساز و کار آماده است اما این آمادگی مقدماتی دارد که هنوز ایجاد نشده است و طرح های ابتکاری هنوز اجرایی نشده است. اینستکس ابزار اجرایی شدن این طرح ها است. تا وقتی طرح های بزرگتر به نتیجه برسد اینستکس به عنوان ابزار در خدمت آن طرح ها خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با برجام و برداشتن گام های کاهش تعهدات، و اینکه آیا راهکار ایران فقط برداشتن این گام ها است بیان کرد: ما براساس فرصت دو ماه هایی که در گام ها به طرف مقابل می دهیم همزمان با گام ها آماده شنیدن و ارزیابی طرح های آنها هستیم که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. در اینکه گام های ایران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت تصمیم مقامات عالی نظام و کمیته ویژه بررسی روند اجرای برجام و بازخورد گام های ما در طرف مقابل است.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: کار در کشور ادامه دارد و کسی معطل به نتیجه رسیدن و یا قول های طرف مقابل نماند و نخواهد ماند. وزارت خارجه وظیفه دارد به عنوان نهاد متولی اصلی مذاکره درها را باز گذارد و گفتگوها را انجام دهد و ابتکارات را بررسی کند اما بخش های اقتصادی کشور قطعا باید کار خودشان را انجام دهند و معطل نشوند. اگر مذاکرات به نتیجه برسد و اقدامی صورت گیرد چه بهتر که قطعا به کسب و کار و شرایط اقتصادی کشور کمک خواهد کرد. در غیر این صورت همین راه را با منابع داخلی ادامه خواهیم داد.

موسوی در رابطه اظهارات بعیدی نژاد در رابطه با NPT و موضع وزارت خارجه در این زمینه گفت: بعیدی نژاد نظر موجود در داخل کشور را که شامل طیف های مختلفی از نظرات می شود را بیان کردند. عرض کردم فعلا جمهوری اسلامی ایران تصمیمی برای این کار ندارد. گام هایی که طراحی کرده حساب شده است و براساس مقتضیات زمانی و مقدار واکنشی که می توانیم در طرف مقابل ببینیم اقداماتی که مدنظرمان است را عملی خواهیم کرد و گام ها را خواهیم برداشت. باید به آینده فرصت بدهیم که اوضاع به چه سمتی خواهد رفت.

وی در رابطه با نامه روحانی به پادشاه عربستان و اینکه آیا جوابی از عربستان داشتیم؟ اظهار داشت: فقط به عربستان نبوده و در چارچوب پویش صلح امید این نامه با جزئیات به سران ۷ کشور منطقه و سازمان ملل متحد ارسال شده است و بازخوردهایی گرفته ایم. اجازه دهید روند انجام شود اگر جایی اطلاع رسانی لازم باشد اطلاع خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امانوئل مکرون موضع گیری های تندی نسبت به گام چهارم کاهش تعهدات ایران داشت، آیا فکر می کنید با توجه به اینکه اینستکس تنها یک ابزار بوده است ما باید به ناچار به یک توافق تن بدهیم یا اینکه امیدواری وجود دارد با همین برجام رایزنی هایی داشته باشیم؟ بیان کرد: موضع آقای مکرون و برخی کشورهای اروپایی قابل درک است. اینها هم جدیت ایران را دیدند و هم در برابر نتوانستن های خود پاسخ جدی برای افکار عمومی داخل خود و ما ندادند. این واکنش ها را درک می کنیم اما نمی پذیریم. آنچه باید انجام دهند اقدامات عملی است که تا این لحظه اقدامات عملی به رغم کوشش ها و مذاکرات و پیغام پسغام هایی که هنوز وجود دارد به مرحله عملیاتی نرسیده است.

وی افزود: اینکه آنها برای اجرای تعهدات خود در برجام موضوعات دیگری را پیش می کشند نیز از طرف جمهوری اسلامی قابل قبول نیست. اگر قرار است برجام نجات پیدا کند راه حل بازگشت به توافقاتی است که در برجام شده و تعهداتی است که ما و آنها داشتیم. مقام معظم رهبری فرمودند برجام نمونه ای است که ببینیم طرف های مقابل با یک توافق چگونه برخورد می کنند. ایشان فرمودند اگر ببینیم زمانی این توافق را آنها خوب اجرا کردند می تواند در سایر مباحث هم بحث و گفتگو کرد نه در حد مذاکره و بده و بستان اما اینکه اینها در همین هم اجرا نکردند و اینکه از موضوعات دیگر صحبت می کنند قدری غیرمعمول است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اینکه اگر راه نجات «برجام» تن دادن به رایزنی هایی غیر از توافقات هسته ای باشد، چه خواهید کرد؟ افزود: آن زمان، نظام تصمیم خواهد گرفت اگر مصالح و عزت و حکمت ایجاب کند نظام تصمیم خواهد گرفت چه اقدامی صورت گیرد.

موسوی در خصوص اینکه بعد از برداشتن گام چهارم تماسی از سوی مقامات غربی با ایران صورت گرفته است؟ گفت: رایزنی ها ادامه دارد البته ایران در برداشتن گام چهارم جدی است. همان زمان هم تلاش هایی انجام دادند تا ایران به سمت برداشتن گام چهارم نروند اما نتایج ملموسی صورت نگرفته است که ایران قانع شود این کار را انجام ندهد.

وی با بیان اینکه اما پیغام ها ادامه دارد، افزود: باز هم امیدوار هستیم در فرصت دو ماهه ای که داده شد آنها تعهدات خود عمل کنند و تاکید می کنیم ما معطل نخواهیم ماند اما تلاش‌ها را ارج می نهیم و استقبال می کنیم که اگر به نتیجه رسید «فبها».

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با پهپاد ساقط شده در روز جمعه و اینکه مربوط به کدام کشور بوده است؟ بیان کرد: اطلاعیه ای که از سوی ارتش جمهوری اسلامی دیدم این بود که در حال بررسی و مطالعه روی قطعات آن هستند که مختصاتش را به دست بیاورند که دقیقا از کجا آمده است و احتمال قوی به زودی اطلاع رسانی خواهد شد. اطلاعات دقیقی ندارم.

موسوی در پاسخ به سوالی در رابطه با راه اندازی واحد دیپلماسی حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر این راه اندازی با هدف تسهیل حمل و نقل با همسایگان باشد ارج می نهیم. این موضوع را بررسی می کنیم. دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه تصدی گری نمی‌کند بلکه فعالیتش زمینه سازی و تسهیل سازی است.

وی در خصوص اینکه مذاکرات ایران و فرانسه به کجا رسیده است؟ اظهار داشت: طرح ها ادامه دارد و موانعی وجود دارد که خود آنها باید این موانع را برطرف کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه خواسته مشخص ایران عمل به تعهدات است، افزود: همین جا دارد از دولت های چین و روسیه تشکر کنم که در سیاست های اعلامی خود مواضع خوبی گرفتند و به تعهدات پایبند بودند اما مابقی شرکا نتوانستند پایبند باشند و کارهای خود را منوط به اجازه از دیگران کردند.

موسوی با بیان اینکه از میان یازده تعهدی که قرار بود کشورها پس از خروج از برجام انجام دهند، ما گفتیم دو مورد را برای اولویت اصلی اجرایی کنیم، خاطرنشان کرد: یکی فروش نفت ایران به مقدار قبل از خروج ایالت متحده آمریکا از برجام و دیگری بازگشت عایدات آن به کشور بوده است. در این حول و حوش مذاکرات هنوز ادامه دارد که تاکنون موفق نبوده است.

کد خبر: 1042622

وب گردی

وب گردی