افتتاح سرداب «القبله» در سال ۱۴۰۰/ احداث بزرگ‌ترین سرداب حرم حسینی به نیمه رسید

سرداب «القبله» به عنوان بزرگ‌ترین سرداب حرم امام حسین (ع) تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته و قرار است تا سال ۱۴۰۰ به طور کامل تکمیل و افتتاح شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، حرم امام حسین (ع) سالانه میزبان میلیون‌ها زائر از کشورهای مختلف جهان است و با توجه به خیل عظیم زائران و فضای محدود، مقرر شد تا حرم امام حسین (ع) توسعه یابد.

در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)، صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) در مرحله نخست طراحی و اجرایی شد که هم‌اکنون روند احداث آن در بخش‌های زیارتی و غیرزیارتی در حال انجام است.

یکی دیگر از اقدامات برای توسعه حرم امام حسین (ع) به منظور سهولت زیارت به ویژه در ایام مناسبتی، توسعه سرداب‌های حرم سیدالشهدا (ع) بود که برای این منظور طرح احداث سرداب «القبله» به عنوان بزرگ‌ترین سرداب حرم حسینی طراحی و از سال گذشته هم‌زمان با میلاد پیامبر اعظم (س) عملیات اجرایی آن در دو فاز آغاز شد. فاز نخست احداث سرداب القبله از باب الزینبیه تا باب القبله حرم حسینی بود که به خوبی انجام شد.

در احداث سرداب القبله حرم امام حسین (ع) قرار است تمام سرداب‌های حرم مطهر حسینی به هم متصل شوند که این بخش مهم از طرح به مهندسان ایرانی سپرده شده است. برای این منظور با توجه به اینکه صحن‌های حرم مطهر روی یک چهارطاقی قرار گرفته است، مرحله نخست برای اتصال سرداب‌ها و خالی کردن سطح زیرین زمین حرم، مقاوم‌سازی پایه سقف بود که این امر به همت مهندسان و متخصصان کشورمان صورت گرفت و پس از آن عملیات احداث بزرگ‌ترین سرداب حرم امام حسین (ع) سرعت گرفت.

اربعین امسال با توجه به خیل عظیم عاشقان حسینی در کربلا و حرم امام حسین (ع)، بخشی از سرداب باب القبله بازگشایی شد تا برخی از زائران بتوانند برای زیارت از این بخش تردد کنند. سرداب القبله بر اساس برنامه‌ریزی و طراحی از پیش تعیین شده، یک هزار و ۸۰۰ مترمربع مساحت با ظرفیتی بالغ بر ۴ هزار زائر، ۲ ورودی دارد که ورودی اول از سمت باب الزینبیه و دیگری از سمت باب الرجاء است.

روند احداث سرداب باب‌القبله هم‌اکنون نیز به خوبی طی می‌شود تا جایی که بیش از ۱۸ ساعت در شبانه‌روز اقدامات برای ساخت این سرداب صورت می‌گیرد.

به گفته متولیان این پروژه بزرگ، تاکنون حدود ۵۰ درصد از عملیات اجرایی این طرح طی شده است و با تلاش مهندسان و متخصصان ایران و عراق، قرار است تا سال ۱۴۰۰ به طور کامل افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

گفتنی است، مساحت سرداب‌های حرم امام حسین (ع) بیش از ۴ هزار مترمربع است. سرداب «الرأس‌الشریف» در بخش غربی، سرداب «الامام‌الحجه (عج)» در بخش شمالی، سرداب «الشهدا» در بخش شرقی ضریح امام حسین (ع) متصل شده و با اتصال این سرداب‌ها، سرداب اصلی «باب القبله» در قسمت جنوبی صحن شریف و در طبقه منفی یک یعنی نزدیک‌ترین محل به محل قبر مطهر اباعبدالله (ع) احداث خواهد شد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1042672

وب گردی

وب گردی