برگزاری چهارمین نشست سرمایه‌گذاران کشورهای اسلامی در راستای تجاری‌سازی دانش

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) از برگزاری چهارمین نشست سرمایه‌گذاران کشورهای اسلامی در راستای تجاری‌سازی دانش خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسن ظهور رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) در سومین دوره آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) اظهار کرد: امسال جایزه مصطفی(ص) در چهار حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو و تمامی حوزه‌های علم و فناوری در بخش دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی به برگزیدگان اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: فراخوان این جایزه از اردیبهشت ۹۷ آغاز و در آبان ماه ۹۸ به پایان رسید و ۲۰۲ نهاد معتبر علمی و ۵۱۲ دانشمند برای معرفی نامزدها مشارکت داشتند، همچنین هزار و 694 اثردریافت شد.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) بیان کرد: آثار با مشارکت ۵۰۰ داور و مشاوران برجسته علمی و همکاری ۲۰۰ دانشگاه از ۳۵ کشور مورد ارزیابی قرار گرفت، همچنین ۲۳ جلسه علمی توسط کمیته علمی جایزه در راستای بررسی آثار نیز برگزار شد.

وی با اشاره به تعداد آثار دریافت شده در حوزه‌‌های مختلف بیان کرد: در حوزه علم و فناوری اطلاعات ۱۹۹، در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی ۶۶۴ ، علم و فناوری نانو ۱۷۲ و در کلیه زمینه ها ۶۱۴ اثر دریافت شد. همچنین در بخش دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی، برگزیدگان با درنظر گرفتن مقیم بودن آنان در کشورهای اسلامی، داوری‌ها صورت گرفت.

ظهور افزود: جایزه مصطفی (ص) در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی به صورت مشترک بین ۲ دانشمند اوگور شاهین با تابعیت ترکیه و علی خادم حسینی با تابعیت ایرانی و در حوزه دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی به صورت مشترک به عمران اینان با تابعیت ترکیه، بهاروند با تابعیت ایران و عبدالاحد با تابعیت ایران اعطا می‌شود.

جزئیات برنامه‌های هفته جایزه مصطفی(ص)

در ادامه مراسم مهدی صفاری‌نیا دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) در سومین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) اظهار کرد: بی‌شک قدرت و عزت جهان اسلام به واسطه علم و دانش میسر خواهد شد و نشانه رفتن این قله‌های افتخاری نیازمند زیرساخت‌های متناسب با آن است.

وی اضافه کرد: جوایز بین‌المللی می‌توانند نقش مهمی در این حوزه ایفا کنند که از جمله آن می‌توان به جایزه مصطفی (ص) اشاره کرد، این آئین تلاش می‌کند زمینه‌های همکاری امت اسلامی را فراهم آورد. تقدیر از دانشمندان برجسته منجر به تشکیل کانون‌های مختلفی می‌شود، در این راستا بنیاد مصطفی(ص) ماموریت خود را هم‌افزایی ظرفیت این دانشمندان می‌داند. ظرفیت‌سازی از جمله ماموریت‌های بنیاد مصطفی است، همچنین برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور و دانشمندان جوان کنز از مصادیق این ماموریت به‌شمار می‌رود. گفتمان‌سازی ماموریت دیگر بنیاد مصطفی (ص) به‌شمار می‌رود که شکل‌دهی جامعه خادم‌المصطفی از نمونه های آن است.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) گفت: منابع مالی جایزه از محل منابع خیرین جهان اسلام و وقف تامین شده است، این هفته به نام هفته جایزه مصطفی (ص) نامگذاری شده است که شامل برگزاری ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری است که با حضور بیش از ۸۰ نفر از برجستگان علمی ۲۷ کشور در ۱۴ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری چهارمین نشست سرمایه‌گذاران کشورهای اسلامی در راستای تجاری‌سازی دانش از جمله دیگر برنامه‌های این هفته است که در آن ۴۰ شرکت دانش بنیان از ۱۲ کشور حضور دارند. بازدید از ده‌ها مرکز علمی و فناوری شبی با فناوران و کارآفرینان در پارک فناوری پردیس از جمله سایر برنامه‌های هفته جایزه مصطفی خواهد بود.

جایزه مصطفی(ص) در تمامی کشور‌های اسلامی فراگیر شود

در ادامه مراسم علی خادم‌حسینی برگزیده جایزه مصطفی(ص) در سومین دوره اعطای این جایزه اظهار کرد: تصور می‌کنیم ساخت و ترمیم بافت‌های بدن در پزشکی اهمیت زیادی دارد، امیدوارم این تلاش‌ها در آینده به درمان بیماری‌های بسیاری منجر شود. فعالیت‌های انسان مثل میوه‌ای است که روی درخت قرار گرفته است، ریشه این درخت باید خیلی قوی باشد تا میوه‌هایش جان بگیرد. خانواده من از کودکی کمک زیادی به من کردند که رشد کنم. همان‌طور که ریشه باید قوی باشد، تنه درخت نیز باید قوی باشد. من در دانشگاه استادان فرهیخته‌ای داشتم و آنان به من کمک کردند تا کنجکاوی و علاقه‌ام به دانش افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: جوانان باید برای رشد علمی علاقه و کنجکاوی زیادی از خود نشان دهند؛‌ این احساس را هیچ‌‌ فردی نمی‌تواند از انسان بگیرد. در هر اقدامی امکان شکست وجود دارد و جوانان باید بدانند برای هر موفقیت باید 10 بار شکست را تجربه کنند؛ اما مهم این است که پیش روند.

خادم حسینی افزود: دریافت جایزه مصطفی(ص) برای من یک افتخار است، امیدوارم این جایزه در تمامی کشورهای اسلامی فراگیر شود.

تبادلات علمی پلی استوار در هیاهوی طوفان‌های بزرگ سیاسی است

در ادامه مراسم سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سومین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) اظهار کرد: همراهی بشریت با رافت مسلمانی و دانش‌مداری اسلامی، مسیر رشد و رفاه را هموار خواهد ساخت. در حال حاضر زمان یادآوری دوره‌ای است که دانشمندان کشورهای اسلامی جان جهان را تازه کرده و آنچه را آموختند به تساوی تقسیم کردند.

وی ادامه داد: شهروندان جهان اسلام می‌دانند بازگشت به دوره درخشش اسلامی تنها با تغییر رویه‌ها و تغییرات اساسی در فرهنگ، نظام کسب و کار و علم و فناوری ممکن است و کشورها باید به نیروی جوان خود ارج بیشتری بگذارند. پیشرفت و تعالی، ذات اسلام و مسلمانی است و کشورهای اسلامی باید بدانند در صورتی پیشرفت می‌کنند که از نوآوری‌های نسل جوان خود حمایت کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در حال حاضر در دورانی قرار گرفته‌ایم که حرکت چرخ‌های توسعه غرب کند شده و انگیزه‌هایشان رنگ باخته است؛ اما جهان اسلام با وجود همه مشکلات و جنگ‌های استعماری همچنان تاثیرگذار و امیدوار است، درگیر فتنه‌ها نشده و هنوز دست بر آتش تدبیر و پای در میدان عمل دارد.

وی افزود: در هر مکانی جوانان حضور داشته باشند، نشاط و ارتباط راهگشا نیز حاکم می‌شود. نیروی انسانی جوان می‌تواند رابطه علمی کشورهای اسلامی را شکوفا کند و تبادلات علمی میان کشورها مانند پل‌های استواریست که در هیاهوی طوفان‌های بزرگ سیاسی نیز برقرار است. جایزه مصطفی(ص) همچون نام صاحب آن‌، مهر و دوستی را به همراه دارد برای امتی که مدتی است بر اساس جبر روزگار از هم دور افتاده‌اند و می‌توانند در هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، زیست‌فناوری، فناوری‌های فضایی، سلول های بنیادی، نانو و غیره سرآمد شوند. این جایزه پاسداشت فرهیختگانی است که همتی شایسته را در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی تصویر می‌کنند.

ستاری بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده دانش در جهان اسلام با تکیه بر جوانان خستگی‌ناپذیرش در زمینه‌های علمی دارای کارنامه درخشان بین‌المللی است. جوانان موفق و توانمند ما می‌توانند به توانمندسازی سایر کشورها کمک کنند. جمهوری اسلامی توانسته در عرصه‌هایی مثل نانو با کشورهای غربی برابری کند، همین الگو می‌تواند در سراسر جهان اسلام به کار گرفته شود. اقتدار اسلامی با همیاری همه دانشمندان جهان اسلام محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042724

وب گردی

وب گردی