سوال مصاحبه نقش حیثیت خبرنگار را دارد/ لزوم پرهیز از طرح سوالات کلی

کیان عبدالهی، در کارگاه مصاحبه دوره ترنج گفت: سوالاتی که خبرنگار از مصاحبه‌شونده می‌پرسد در نقش حیثیت او است و مصاحبه‌کننده توسط سوالات‌ او ارزیابی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کلاس آموزش اصول مصاحبه دوره تربیت خبرنگاری ترنج با تدریس کیان عبداللهی، سردبیر خبرگزاری تسنیم و استاد روزنامه‌نگاری در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.

عبداللهی در این کلاس با اشاره به مراحل مختلف یک مصاحبه گفت: اشراف و تسلط خبرنگار در این مراحل نقش اصلی و کلیدی دارد و سوالاتی که خبرنگار از مصاحبه‌شونده می‌پرسد در نقش حیثیت او است و مصاحبه‌کننده توسط آن سوالات ارزیابی می‌شود.

این مدرس روزنامه‌نگاری ادامه داد: در مرحله پیش از مصاحبه، اشراف داشتن در حوزه مورد علاقه یا تخصصی، داشتن اطلاعات کافی در خصوص موضوع مصاحبه، آگاهی از خصوصیات شخص مصاحبه‌شونده، نوشتن سوالات و داشتن استراتژی امری ضروری است.

سردبیر خبرگزاری تسنیم با مرور انواع مصاحبه گفت: برای مصاحبه، انواع مختلفی بیان شده که در شکل گسترده آن می توان از مصاحبه شفاهی، کتبی، گسترده، عمقی، مصاحبه هدایت‌شده، مصاحبه آزاد، مصاحبه تفسیری، مصاحبه خبری، مصاحبه باز، مصاحبه بسته، مصاحبه مطبوعاتی، مصاحبه رادیویی و تلویزیونی نام برد.


عبداللهی با بیان اینکه به طور کلی دو نوع سوال در مصاحبه وجود دارد، اظهار کرد: سوالات کلی پاسخ‌های کلی را به دنبال دارند که پاسخ کلی موجب طولانی شدن مدت مصاحبه شده و باعث می‌شود که کنترل مصاحبه در دست مصاحبه‌شونده باشد و طرح سوالات کلی محیط مصاحبه را گرم و صمیمی می‌کند.

وی ادامه داد: در سوالات جزئی مصاحبه‌شونده مجبور می‌شود که با سوال به صورت مستقیم مواجه شود؛ مدت مصاحبه کوتاه می شود و کنترل مصاحبه در دست مصاحبه‌کننده خواهد بود.

این استاد روزنامه‌نگاری با اشاره به انواع تنظیم مصاحبه گفت: در تنظیم مصاحبه گاهی اوقات نقل‌قول مستقیم مصاحبه‌شونده باید ذکر شود اما در بعضی مواقع باید حرف‌های او تصحیح شود.

این کلاس با مرور چند مصاحبه از مصاحبه‌های به یادماندنی رسانه‌های حرفه‌ای به پایان رسید.

گفتنی است دوره تربیت خبرنگاری ترنج در هشت هفته با آموزش خبرنویسی، گزارش‌نویسی، مصاحبه، رسانه‌آنلاین، سوژه‌یابی و اصول نگارش در دو حوزه علمی-دانشگاهی و فرهنگی- اجتماعی در تحریریه شهید باغبانی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042780

وب گردی

وب گردی