ردپای انگیزه‌های سیاسی در پرونده موکلم مفسده‌انگیز است

وکیل «بابک زنجانی» گفت: در طول 6 سال گذشته به کرات شاهد بودیم با اینکه پرونده موکلم قضایی است اما بهره‌برداری‌های سیاسی و جناحی از این پرونده می‌شود و غلبه انگیزه‌های سیاسی که می‌تواند مفسده‌انگیز باشد، بروز می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، رسول کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی در خصوص مطالبی که در ارتباط با پرونده موکلش مطرح شد، گفت: باید بگویم که شفافیت و اطلاع‌رسانی از سوی قوه قضائیه در پرونده آقای «بابک زنجانی» در نوع خودش کم‌نظیر و بی‌نظیر بود به این معنی که 26 جلسه دادگاه برگزار شد که از این 26 جلسه، 25 جلسه به صورت علنی و با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه مطرح و برگزار شد و هیچ خط قرمزی در خصوص بیان مطالب، طرح شکایات و ادعاها از سوی 4 وکیل شرکت نفت که در جلسات حضور داشتند و همچنین کارشناسان متعدد بانک مرکزی که به بیان نقطه‌نظرات خودشان می‌پرداختند وجود نداشت.

وی افزود: این وکلا و کارشناسان در این خصوص هر آنچه که اراده کردند و صلاح دانستند بدون هیچ دغدغه و اغماضی در جلسات دادگاه به صورت علنی مطرح کردند و این مطالب هم بلافاصله از سوی خبرنگاران و اصحاب رسانه مطرح، منتشر و منتقل می‌شد و افکار عمومی در جریان ریز جزئیات دادگاه موکلم قرار می‌گرفتند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اگر این دادرسی را مقایسه کنیم با برخی از دادگاه‌های مشابه که به صورت علنی هم برگزار نشده بود و خیلی هم افکار عمومی در جریان مطالب دادگاه قرار نمی‌گرفتند به نظر من در نوع خودش دستگاه قضایی از حیث اطلاع‌رسانی و شفافیت و انتقال مطالب به افکار عمومی از بدو تشکیل پرونده تا امروز هر آنچه که ممکن بوده را انجام داده است.

کوهپایه‌زاده گفت: در طول 6 سال گذشته ما به کرات شاهد بودیم هر چند پرونده موکلم یک پرونده قضایی است اما بهره‌برداری‌های سیاسی و جناحی به خصوص در هنگام نزدیکی به ایام انتخابات در سطح عمومی و علنی جامعه از سوی برخی رجل سیاسی مطرح شده و غلبه انگیزه‌های سیاسی در مبارزه با فساد بعضاً مشاهده می‌شود که این نحو مبارزه می‌تواند خودش مفسده‌انگیز باشد.

وکیل بابک زنجانی تاکید کرد: موضوعی که حتماً باید مدنظر قرار داد این است که موکلم اموالی در داخل و خارج از کشور داشته است؛ اموال داخل کشور ایشان در بدو بازداشت به صورت داوطلبانه از سوی موکل، طی وکالت رسمی بلاعزل، تفویض و منتقل شد به شرکت ملی نفت ایران که ارزش ریالی آن را نماینده دادستان در دادگاه حدود 2600 میلیارد تومان اعلام کرد آن هم در زمانی که یورو حدود 4 هزار تومان قیمت داشت.

وی ادامه داد: بخشی از اموال بابک زنجانی نیز مربوط به اموال خارجی بود که باز موکلم وکالت رسمی بلاعزل تنظیم و تفویض کرد به شرکت نفت ایران جهت پیگیری و مطالبه این حقوق از جمله مبلغ حدود 600 میلیون دلار نفتی که به شرکت فال (Fall) فروخته بود و این شرکت هم بدهکاری خودش را پذیرفته است.

این وکیل دادگستری گفت: در واقع پیگیری حقوقی مطالبات با توجه به وضعیت بازداشت موکل از طریق اعطای وکالت‌نامه رسمی به شرکت ملی نفت ایران انجام شد؛ همچنین قبل از بازداشت موکل که اسناد و مدارک و دلایل آن هم در پرونده مضبوط است مبلغ 700 میلیون یورو از پول‌های دریافتی توسط موکلم به پیمانکاران مورد تأیید وزارت نفت پرداخت شده بود.

کوهپایه‌زاده گفت: لیست اموالی که از طرف موکلم به شرکت ملی نفت ایران منتقل شده که بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته ارزیابی، تقدیم و منتقل شده، موجود است که به برخی از آنها سخنگوی قوه قضائیه اشاره کرده است.

وی گفت: به هر حال آنچه که مشخص است، اراده جدی دستگاه قضائی در دوران مدیریت جدید جهت مبارزه با همه مصادیق، مظاهر، ظواهر و بواطن فساد است و آنچه که مایه دلگرمی مردم بوده این است که دستگاه قضا فارغ از هیاهوهای سیاسی و جنجال‌های جناحی بر اساس قوانین و مقررات و با توجه به وظیفه قانونی و رسالت ذاتی خودش، این روند مبارک را که آغاز کرده است همچنان باصلابت و اقتدار پیش خواهد برد و این هیجانات زودگذر تأثیری بر این اراده مستحکم نخواهد گذاشت.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1042796

وب گردی

وب گردی