آغاز ثبت‌نام ازدواج دانشجویی از امروز/ پایان آذرماه آخرین فرصت ثبت‌نام

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: سایت ثبت‌نام ازدواج دانشجویی از امروز سه‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه در طرح همسفر تا بهشت باز شده و دانشجویان تا پایان آذرماه فرصت دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی در نشست خبری آغاز ثبت نام بیست‌وسومین دوره ازدواج دانشجویی که امروز سه‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه ۹۸ در دفتر مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، با تبریک ایام خجسته ماه ربیع‌الاول و هفته وحدت اظهار کرد: روز ازدواج نبی اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) را پشت سر گذاشتیم. خدا را شاکریم در آستانه سالروز بیست‌وسومین دوره ازدواج دانشجویی هستیم.

وی ادامه داد: خانواده، کوچک‌ترین و مهم‌ترین رکن جامعه است. بهترین «بنا» براساس فرموده پیامبر (ص) ازدواج است و وساطت برای ازدواج جزو بهترین وساطت‌هاست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: اسلام و پیشوایان دینی برای ازدواج، اهمیت ویژه‌ای قائل بودند. در نظام جمهوری اسلامی نیز توجه ویژه‌ای به ازدواج صورت گرفته و حتی سند ملی خانواده تدوین شده است.

رستمی بیان کرد: متغیرهای مختلفی از جمله مسائل مالی و روانی بر ازدواج اثر منفی گذاشته و شاهد کاهش نرخ ازدواج هستیم که نه از نظر اعتقادی و نه از نگاه ملی، اتفاق خوبی نیست. ازدواج، آرامش جامعه و ادامه نسل را به همراه دارد و جبران اتفاقات رخ داده نیاز به تامل دارد.

وی افزود: 4 میلیون دانشجو در جامعه زیست می‌کنند. این موضوع، فرصت ویژه‌ای است تا برنامه‌ریزی خوبی برای امر ازدواج انجام شود. مدت‌هاست ازدواج دانشجویی به‌طور جدی دنبال می‌شود و هر سال بر غنای آن افزوده می‌شود.

رستمی یادآور شد: در ارزیابی‌های صورت گرفته، یکی از ماندگارترین و موفق‌ترین ازدواج‌ها به ازدواج دانشجویی مربوط می‌شود. این ذخیره می‌تواند در اختیار سیاست‌گذاران و پژوهشگران قرار بگیرد تا مدل موفقی تبیین شود.

رستمی در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت ثبت نام ازدواج دانشجویی گفت: سایت از امروز سه‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه ۹۸ در طرح همسفر تا بهشت باز شده و دانشجویان تا پایان آذرماه فرصت دارند. دانشجویانی که از ابتدای ۹۷ عقد کرده و باید زمان عقد، دانشجو باشند تا مشمول طرح شوند. فعلا محدودیتی نداریم و ان‌شاءالله هر تعدادی ثبت نام کنند، برای آنها ظرفیت در نظر گرفته می‌شود.

وی درباره تسهیلات ویژه برای ازدواج دانشجویی خاطرنشان کرد: به‌زودی از طرحی رونمایی خواهیم کرد. در گزارشی که به مقام معظم رهبری ارائه دادیم، به ازدواج‌‌های موفق دانشجویی اشاره کردیم. موضوع کلی‌تر این است که تمام دانشجویان را مشمول طرحی قرار دادیم که تشویق، زمینه‌سازی و حمایت تعریف شود. در واقع در طرح پیش رو برای دانشجویان مجرد هم برنامه‌هایی خواهیم داشت تا ازدواج به‌هنگام داشته باشند.

رستمی تاکید کرد: در طرح پیش رو از قبل تا بعد از ازدواج را در نظر داریم و نه‌تنها همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان نهادهای بزرگ آموزش عالی را می‌طلبد، بلکه حضور دیگر نهادهای دولتی نیز نیاز است تا ان‌شاءالله نهضتی شکل بگیرد.

رستمی درباره ضمانت اجرایی طرح پیش رو گفت: ازدواج و حمایت از وقوع ازدواج در جامعه، فقط از دست یک نهاد برنمی‌آید و نهادهای مختلف باید کمک کنند. وقتی طرح آماده شود و به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد، امیدواریم با توجه به حضور نفرات اول قوا در این شورای مهم، طرح اجرایی شود.

رستمی درباره آمار ازدواج‌های دانشجویی گفت: ابتدا در سال ۱۳۷۶ در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد. تاکنون قریب به ۵۰۰ هزار زوج در این اتفاق مبارک شرکت کرده‌اند. چند سالی است سفر به مشهد نیز تدارک دیده شده است. در سال‌هایی که آمار کلی ازدواج افزایش داشته، ازدواج دانشجویی نیز بیشتر بوده است. سال گذشته حدود ۲۰ هزار زوج ثبت نامی داشتیم که ۱۳ هزار زوج اعزام شدند و بقیه به‌دلیل اتفاقاتی مانند امتحانات نتوانستند ما را همراهی کنند. البته ظرفیت پذیرش جمعیت بیشتری را نیز داریم.

وی درباره تاریخ اعزام‌ها گفت: با پایان ثبت نام و از اول دی‌ماه، اعزام‌ها آغاز می‌شود.

رستمی در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، نظارتی بر طرح‌های برخی دانشگاه‌ها برای همسان‌گزینی دانشجویان دارد یا خیر، گفت: مطالعاتی درباره ازدواج‌های دانشجویی انجام داده‌ایم. تحقیقات در قالب‌های مختلفی بوده که بخشی به نحوه آشنایی مربوط می‌شود. نیاز به نهادهای واسطی داریم که بتوانند دختران و پسران هم‌کُفو را انتخاب کنند. تجربیات خوبی در دانشگاه‌های پایتخت و دیگر شهرها داریم. البته هنوز به طرح جامع و کاملی برای وساطت و معرفی نرسیده‌ایم؛ اما در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ارتباط بین نهادهای واسط اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042820

وب گردی

وب گردی