ناشران از کتاب‌های نشر دانشگاهی حمایت نمی‌کنند/ حال کتاب‌خوانی در کشور خوب نیست

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: ناشران به دلیل گرانی کاغذ از کتاب‌های نشر‌های دانشگاهی‌ حمایت نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عیسی علیزاده در نشست خبری بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی که صبح امروز در ساختمان جهاد دانشگاهی‌ برگزار‌شد، با اشاره به چالش‌های کتاب دانشجویی اظهار‌ کرد: جهاد دانشگاهی برای حوزه کتاب اهمیت ویژه‌ای قائل است. گرچه شعار سال حال خوش کتاب‌خوانی نامیده شده است؛ اما حال کتاب و کتابخوانی حال خوبی نیست. یکی از مهم‌ترین تالیفات ناشر و مولف، اثر ابتدایی آن است. معمولا دانشجویان پایان‌نامه خورد را به کتاب‌ تبدیل می‌کنند، ممکن است دانشجویان با مشکلاتی در زمینه نگارش کتاب مواجه شوند.

وی ادامه داد: ناشران به دلیل گرانی کاغذ از کتاب‌های نشر‌های دانشگاهی‌ حمایت نمی‌کنند؛ بر اساس نظر سنجی ایسپا بیشتر دانشجویان همچنان تمایل داشتند کتاب کاغذی مطالعه کنند. کپی رایت، پایین بودن تیراژ کپی‌ رایت از جمله دیگر مشکلات این حوزه به‌شمار می‌رود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: بسیاری از دانشجویان به نگارش کتاب نویسی آشنا نیستند، بحث زبان و ادبیات فارسی حوزه پر اهمیتی است، اگر به طور جدی به این حوزه توجه نشود، شاهد مشکلات بسیاری خواهیم بود.

وی افزود: اگر قرار باشد ناشری از یک اثر حمایت کند، باید نام یک استاد در کنار نام دانشجو قرار گیرد، شاید این استاد نقشی‌در تالیف کتاب‌ نداشته باشد و این موضوع برای مولف سنگین است.

علیزاده اضافه کرد: هزینه نشر کتاب بسیار گران است، دانشجو نمی‌تواند در این زمینه فعالیت کند از طرفی دانشجو نمی‌تواند با هزینه خود اقدام به چاپ کتاب‌ کند.

وی بیان کرد: حال کتاب و کتابخوانی در کشور ما حال خوبی نیست، عوامل متعددی در این حوزه نقش دارند و باید در راستای موانع تلاش کرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی‌گفت: بسیاری از افرادی که دانشجو بودند از جشنواره کتاب سال دانشجویی اطلاع نداشتند، نباید نشر دانشگاهی به حوزه کتب‌ آموزشی خلاصه شود. همچنین مباحث مقابله با کپی رایت و قاچاق کتاب از جمله دغدغه‌ها ‌و مطالبات این حوزه به شمار می‌رود که باید به آن رسیدکی کرد.

انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1042830

وب گردی

وب گردی