جزئیات برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت اعلام شد/ تقدیر از 27  برگزیده در بخش کتبی

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی جزئیات برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت را تشریح کرد.

عبدالمجید طالب‌تاش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جزئیات مسابقات ملی قرآن و عترت دانشجویان گفت: هر ساله دانشگاه‌های کشور مسابقات سراسری دارند که دانشجویان، استادان و کارکنان در آن شرکت می‌کنند. جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور یک جشنواره فرا‌دانشگاهی است و بعد از آن که تمام دانشگاه‌ها برگزیدگان خود را مشخص کردند، این برگزیدگان در جشنواره شرکت کرده و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

او با بیان این که این جشنواره دو بخش دارد اضافه کرد: یک بخش مربوط به ادبیات و هنر دینی و یک بخش مربوط به مسابقات قرآن کریم است. دبیرخانه بخش ادبیات و هنر دینی را در شیراز برقرار کردیم و آثار هنری و ادبی همه دانشگاه‌ها به واحد شیراز ارسال شده است. بنا داریم در روزهای 28،29 و 30 آبان بخش هنر را ارزیابی کنیم.

طالب‌تاش گفت: داورانی که انتخاب کردیم نیز در شیراز حضور پیدا کرده و آثاری که رسیده را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. رشته‌های مختلف اعم از خط، نقاشی، تذهیب و غیره خواهد بود و در نهایت برگزیدگان انتخاب می‌شوند.

9 استان برگزار کننده مسابقات بخش کتبی

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این که مسابقات قرآن و عترت نیز دو بخش است، ادامه داد: بخش اول کتبی و بخش دوم شفاهی است. در بخش کتبی دانشگاه‌های کشور برگزیدگان خود را معرفی و 9 مرکز استان به عنوان برگزار کنندگان بخش کتبی مسابقات انتخاب شد؛ همچنین سوالات را تنظیم و قرنطینه کرده و به استان‌ها فرستادیم. ان‌شاءالله برگزیدگان بخش کتبی در واحدهای دانشگاه 9 استان حضور پیدا کرده و مسابقات برگزار می‌شود. ظرف دو روز نیز این تصحیح و نتایج مشخص می‌شود.

به گفته او نتایج بخش کتبی و نتایج بخش هنری و ادبی قبل از برگزاری مسابقات شفاهی مشخص خواهد شد.

او درباره رشته‌های بخش کتبی نیز توضیح داد: بخش کتبی در 9 رشته آشنایی با تفسیر قرآن کریم، آشنایی با مفاهیم نهج البلاغه، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه، آشنایی با احادیث اهل بیت، آشنایی با سیره معصومین، حفظ موضوعی قرآن کریم، احکام، پرسمان معارفی و سبک زندگی اسلامی-ایرانی است که برای 240 دانشجوی برگزیده امروز در 9 مرکز برگزار می‌شود.

از 27 برگزیده بخش کتبی تقدیر می‌شود

طالب تاش از این مراکز نیز صحبت به میان آورد و ادامه داد: مراکزی که برای بخش معارف انتخاب شده‌اند عبارت‌اند از اصفهان، تهران، کرمان، ساری، همدان، مشهد، شیراز، اراک و تبریز. از بین 240 دانشجویی که در مسابقات حضور پیدا خواهند کرد نیز 27 نفر از آنها انتخاب شده و در افتتاحیه جشنواره قرآن و عترت از آن‌ها تقدیر به عمل خواهد آمد. البته نتیجه را روز 25 آبان ماه اعلام و به دانشگاه ها ابلاغ می‌کنیم که چه کسانی برگزیده شدند.

بخش شفاهی از دوازدهم تا چهاردهم آذرماه برگزار می‌شود

او درباره مسابقات شفاهی نیز گفت: مسابقات شفاهی را از دوازدهم تا چهاردهم آذرماه پیش بینی کردیم که در جوار حرم مطهر احمد بن موسی (ع) شاه‌چراغ در شیراز برگزار می‌شود. در واقع در آن جا یک افتتاحیه و اختتامیه خواهیم داشت. افتتاحیه در روز دوازدهم آذر ماه خواهد بود که در این مراسم، از برترین‌های بخش‌های کتبی و برترین‌های بخش هنری و ادبی تقدیر به عمل خواهد آمد.

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: بلافاصله بعد از این مراسم مسابقات بخش دوم که بخش شفاهی است، شامل قرائت قرآن، حفظ 5 جز، 10 جز و حفظ کل قرآن کریم در 5 سالن طی دو روز دوازدهم و سیزدهم برگزار می‌شود. روز سیزدهم آذرماه برگزیدگان را انتخاب و در روز چهاردهم مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.

او با بیان این که برنامه اختتامیه در حرم شاه چراغ برگزار می‌شود ادامه داد: مردم نیز علاوه بر دانشجویان می‌توانند در این مراسم شرکت کنند. از دستگاه‌های مختلف نیز در تهران از جمله مسئولان وزارت علوم، دانشگاه جامع علمی و کاربردی، دانشگاه پیام نور، بسیج دانشجویی، جهاد دانشگاهی، مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و غیره دعوت کردیم تا در این مراسم شرکت کنند.

او گفت: تبلیغات گسترده‌ای هم شروع خواهیم کرد تا در این زمینه اطلاع رسانی‌های لازم انجام شود؛ با صدا و سیما و خبرگزاری‌ها هم در این راستا هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

حضور داوران بین‌المللی در جشنواره

طالب‌تاش با بیان این که در دوره سه روزه مسابقات شفاهی و مراسم اختتامیه برنامه‌های جامع دیگری نیز خواهیم داشت ادامه داد: بنا داریم کرسی تلاوت را برگزار کنیم؛ چرا که در جشنواره ملی از داوران بین المللی استفاده می‌شود. با توجه به حضور این داوران، سعی می کنیم محفل انس با قرآن کریم را در حرم شاه چراغ برگزار کنیم که عموم مردم و دانشگاهیان نیز در آن شرکت کنند.

او تاکید کرد: همکاران ما در واحد شیراز کمیته‌های لازم مثل کمیته اطلاع رسانی، کمیته فرهنگی، کمیته تبلیغات و غیره را تشکیل دادند؛ رویکردی که این جشنواره دارد بهره‌گیری از پتانسیل و ظرفیت‌های دانشجویان در برگزاری است و به همکاران توصیه کردیم از ظرفیت‌های نهادهای دانشجویی مثل هیئت‌های مذهبی دانشجویی استفاده شود؛ چون وقتی داشجویان خود برگزار کننده باشند مبلغی برای این جشنواره در بین دانشجویان خواهند بود.

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است این جشنواره شهر شیراز را تحت تاثیر قرار داده و فضای فرهنگی را در این شهر ایجاد می کند.

970 نفر از راه‌یافتگان به جشنواره ملی قرآن و عترت

او در پاسخ به این سوال که قرار بود آیین‌نامه جشنواره ملی قران و عترت تغییر کند و آیا این اتفاق افتاد یا خیر، توضیح داد: هنوز در شورای قرآن و عترت دانشگاه که در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار می‌شود در این باره صحبتی نشده است. البته پیشنهاداتی بوده ولی هنوز تصویب نشده و آیین‌نامه همان آیین‌نامه سال گذشته است.

طالب‌تاش در خصوص تعداد راه‌یافتگان به جشنواره ملی قرآن و عترت نیز گفت: راه‌یافتگان بخش معارفی (کتبی)۲۲۰ نفر، بخش آوایی(شفاهی) ۳۰۰ نفر و بخش هنری، ادبی و پژوهشی ۴۵۰ نفر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042836

وب گردی

وب گردی