یادداشت موفق مخاطب را به حرکت وادار می‌کند / وظیفه یادداشت‌نویس عمق دادن و خط دهی است

استاد روزنامه‌نگاری و معاون خبر خبرگزاری فارس در دوره تربیت خبرنگاری ترنج شناخت اصل و فرع و نگاه کلان به پدیده‌ها و رویدادها را جزو ضروریات کار یادداشت نویسی دانست و گفت: یادداشتی موفق است که در نقطه پایانی مخاطب را به حرکت یا دست کم تفکر وادار کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کلاس یادداشت‌نویسی دوره تربیت خبرنگاری ترنج با تدریس محسن مهدیان، استاد روزنامه‌نگاری و معاون خبر خبرگزاری فارس در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.

مهدیان در ابتدای بحث به شباهت میان گزارش تحلیلی و یادداشت اشاره کرد و گفت: یادداشت به مانند گزارش تحلیلی دقیق‌شدن بر یک رویداد و توصیف ابعاد مختلف آن را دنبال می‌کند.

وی یادداشت‌نویسی را نیاز این روزهای جامعه عنوان کرد و گفت: با توجه به وجود چالش تصویر، مقدار زیادی از تصاویر ادارکی جامعه را روایتی از واقعیت و در بسیاری از مواقع غیر منطبق با واقعیت تشکیل می‌دهد.


معاون خبر خبرگزاری فارس از زندگی کردن مردم با رسانه گفت و تاکید کرد: رسانه‌های جدید با بمباران اطلاعات و گرفتن قدرت تفکر از مخاطب، تغییر دادن ارزش‌های خبری و روایت غیر واقع از رویداد‌ها مخاطب را منفعل کرده‌اند.

این استاد روزنامه‌نگاری وظیفه یادداشت‌نویس را عمق دادن،خط‌دهی و سرجای خود گذاشتن رویدادها در ذهن مخاطب دانست و تصریح کرد: برای هر فعال رسانه‌ای که می‌خواهد جامعه را از چالش تصویری نجات دهد یادداشت‌نویسی یکی از ضروری ترین مهارت‌های رسانه ای است.

وی در بیان مراحل یادداشت نویسی انتخاب سوژه را اولین قدم معرفی کرد و یادداشت را ابزاری برای بیان حرف جدید یا حرف کهنه با روش جدید دانست.


معاون خبر خبرگزاری فارس، سوژه‌یابی، ترسیم نقشه راه، طرح پرسش کلیدی در ذهن یا متن را قدم‌های بعدی یادداشت‌نویسی معرفی کرد و گفت: یادداشت، خصوصا در شبکه‌های اجتماعی به شروعی درگیرکننده و تکان دهنده نیاز دارد.

این مدرس روزنامه‌نگاری قصه را شروع خوبی برای یادداشت نویسی دانست و اظهار کرد: بدنه متن یادداشت باید با کلماتی همه فهم و ساده نوشته شود زیرا زیبانویسی در یادداشت ساده‌نویسی و روان‌نویسی است و متن یادداشت باید عوام‌فهم و خواص‌پسند باشد.

مهدیان در پایان از ضرورت برقراری ارتباط چشمی با مخاطب در یادداشت گفت و ادامه داد: یادداشت‌نویس باید مخاطب را بفهمد، جایگاه و سطحش را بداند و در ابتدای متن یادداشت از نقطه مشترک با مخاطب شروع کند.

گفتنی است کارگاه یادداشت‌نویسی در دو روز برای شرکت‌کنندگان دوره تربیت خبرنگاری ترنج در دو حوزه علمی-دانشگاهی و فرهنگی- اجتماعی در تحریریه شهید باغبانی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1042879

وب گردی

وب گردی