ترویج علم سبب تخصصی شدن امور می شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان گفت: همگانی شدن علم منجر به تخصصی شدن امور در فضای جامعه می شود. یعنی در شرایطی قرار خواهیم گرفت که درهر زمینه متخصصان اظهار نظر می کنند و یک موضوع خاص مورد بررسی افراد متخصص قرار می گیرد.

مهدی زارع رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانوز درباره اهمیت و نقش علم و فناوری در جامعه اظهار کرد: با توجه به این که در شرایط اطلاعاتی و ارتباطاتی قرار داریم، نیازمند تبادل اطلاعات با جوامع پیشرفته و تأملی در رابطه با توسعه فضای اطلاعاتی_ارتباطی مدرن یعنی ICT هستیم.

وی افزود: با تمرکز بر حوزه اطلاعات و ارتباطات بسیاری از هنجارهای اجتماعی ما می تواند در سطح بین الملل مورد توجه قرار بگیرد. به عبارت دیگر ما ابزارهای بسیاری در جامعه مانند فرهنگ غنی، مباحث توسعه غنی بر مبنای اعتقادات اسلامی داریم که می تواند فعالیت و کارهای ما را در راستای استفاده از دانش بشری تسهیل کند. در دین ما زوایای متعددی وجود دارد که بیشترین تأکید آن این است؛ ابزارها، روش های علمی و خود علم را از کشورها و فرهنگ های مختلف بیاموزیم. طبیعتا با این نگاه آموزه های غنی اعتقادی و این موضوع که با محدودیتی در این زمینه روبه رو نیستیم؛ اگر بتوانیم به تقویت تعاملات و تبادل نظر خود در این زمینه بپردازیم، بخشی از مشکلات ما حل خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان با تأکید بر آنکه باید از ارزش ها و باورهای اجتماعی در برابر مشکلات و چالش ها موجود در زمینه تعاملات اجتماعی محافظت کنیم، تشریح کرد: نباید در مسیری حرکت کنیم که ارزش های اجتماعی ما در چارچوب تبادل اطلاعات علمی و کسب علم از طریق فناوری های نو و پیشرفته از بین بروند. به طور کلی معتقد هستم استفاده از پتانسیل های نرم افزاری دانشمندان، دانش آموختگان توانمند، امکانات سخت افزاری قوی و منابع طبیعی بسیار گسترده در سطح کشور، سبب تبادل دنیا با ما خواهد شد.

زارع از مشکلات و چالش های موجود در زمینه علم و فناوری خبر داد و گفت: در بحث فناوری تکنولوژی و کسب علم با مشکلاتی مانند مواجه شدن ارزش ها و باورهای اجتماعی با چالش ها، ارائه القائاتی از فرهنگ مهاجم در روند کسب علم و مقولات جهانی سازی و تحت تأثیر قرار گرفتن جامعه ما از تبلغیات فرهنگ های دیگرهنگام تبادل در زمینه کسب علم که از نظر سخت افزاری قدرت بیشتری دارند، روبه رو هستیم. در واقع القائات فرهنگ های غیر بومی که نتایج آن می تواند آشفتگی در نظام اجتماعی جامعه، افزایش هنجار شکنی در جامعه یا کمرنگ شدن نقش نظارتی نهادهای نظاره گر در جامعه چه در بعد کوچک مانند خانواده چه در بعد بزرگ تر مانند نهاد مذهبی و اعتقادی را به وجود آورد، از جمله چالش های وجود در این زمینه است.

وی افزود: همچنین در کنار مسائل گفته شده نمی توان صبر کنیم این چالش ها و چالش هایی مانند گسترش شبهات فکری یا مواجه شدن با فرهنگ قدرتمند از نظر سخت افزاری و یا آنکه استفاده از ابزار ها و تکنولوژی های جدید باعث ایجاد شکاف نسل ها شود و ابزار های موجود و در دست را نادیده بگیریم. اما به طور کلی حرکت به سوی تکنولوژی و پیشرفت در کنار مخاطرات و ضررها؛ قطعا مزایای بیشتری هم دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان با بیان آنکه عوامل متعددی سبب بوجود آمدن این چالش ها و مشکلات می شود، اظهار کرد: یکی از این عوامل را می توان بحران هویت دانست؛ به این معنا که ما هویت سازی دقیقی در جامعه انجام نداده ایم. درحال حاضر جامعه ما با قرار گرفتن در دو فضای سنت ومدرنیته خود را در این زمینه لرزان می داند و متأسفانه اعتقدات مذهبی و آیینی ما به طور مناسب به نسل جوان منتقل و گسترش پیدا نکرده است. علاوه بر بحران هویت می توان به بحران های رسوخ پذیری اشاره کرد، به این معنا که جامعه مستعد پذیرش شایعات باشد. این مورد هم می تواند جزو چالش ها و موانع اصلی توسعه علوم در نظر گرفت.

وی ادامه داد: اگر ما شناخت اجتماعی را نسبت به سایر مقوله ها مانند علوم، دشمن و تبیین راهبردها بیشتر کنیم؛ قطعا جامعه به بلوغ فکری خود نزدیک می شود. با تقویت شناخت در جامعه و نشان دادن باورهای اعتقادی و اجتماعی به دنیا و جامعه خود، شبیه به یک واکسیناسیون، مانع از ایجاد سایر معضلات می شود. معتقد هستم که علت تمام مشکلات موجود در این زمینه، عدم شناخت و بینش عمیق جوانان در کنار دانش خود است. به عبارت دیگر بینش آن ها نسبت به جامعه و پدیده های اجتماعی کم تر است که در نهایت این امر منجر به عدم استفاده از دانش، کاردبرد کم و یا ارتباط کم با صنعت می شود. به طور کلی باید نسبت به تمام پدیده های اجتماعی بینش و دانش عمیق و چند بعدی داشته باشیم.

زارع با بیان آنکه در صورت همگانی شدن علم، فضای جامعه به سوی تخصصی شدن امور پیش خواهد رفت؛ افزود: همگانی شدن علم منجر به تخصصی شدن امور در فضای جامعه می شود. یعنی در شرایطی قرار خواهیم گرفت که درهر زمینه متخصصان اظهار نظر می کنند و یک موضوع خاص مورد بررسی افراد متخصص قرار می گیرد. همچنین فراگیر شدن علم سبب کاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی می شود؛ به این معنا که گسترش علوم سبب کاهش ناهنجاری های اقتصادی می شود که با کاهش ناهنجاری ها، هزینه های اقتصادی و اجتماعی هم کاهش پیدا می کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان ادامه داد: از دیگر نتایج مثبت ترویج و همگانی شدن علوم، دسترسی به آخرین اطلاعات تخصصی در زمینه های گوناگون است. به این معنا که وقتی جامعه در مسیر همگانی شدن علوم قرار می گیرد، تبادل اطلاعات به راحتی انجام می شود، یعنی محدودیت هایی که در جوامع توسعه نیافته وجود دارد، در این جامعه وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042888

وب گردی

وب گردی