برجام اگر حافظ منافع ملی نباشد، کاغذ پاره‌ای بیش نیست

دبیر بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: برجام زمانی ارزش دارد که منافع ایران را تامین کند در غیر اینصورت کاغذ پاره‌ای بیش نیست.

میلاد عبدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی و افق پیشرو توافق‌نامه ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی بیان کرد: دولتمردان و تیم مذاکره کننده مدعی بودند که معاهده برجام که بین ایران و کشورهای ۱+۵ امضا شد، باعث رفع تمام تحریم‌ها خواهند شد و روند فروش و صادرات نفت، مشکلات بانکی، اقتصادی و معیشتی مردم رو به بهبودی گرایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: مسئولان از ثمرات معاهده برجام بارها در محافل و مراسمات نقل می‌کردند؛ اما چیزی که مشاهده شد تقریبا به آن فضاسازی ایجاد شده شباهت نداشت. یعنی نه تنها تحریم‌ها به طور کامل در روز اجرایی برجام رفع نشد بلکه این سال‌ها به سیاست فشار و تحریم حداکثری بیشتر متوسل شدند و تحریم‌های زیادی را اعمال کردند.

آمریکا با قلدری از برجام خارج شد

دبیر بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بیان کرد: نقطه اوج عقیم بودن برجام آنجا بود که آمریکای مستکبر با قلدری هرچه تمام به زیر تعهدات خود در برجام زد و از آن معاهده خارج شد. بدون آنکه پاسخ موثر و گیرا و متقابل از طرف ایران به خروج آمریکا داده شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران باید از آن زمان که آمریکا از برجام خارج شد، تعهدات خود را خیلی محکم‌تر و پر مغزتر تقلیل می‌داد تا خروج متقابل خود را به همگان محسوس می‌کرد تا شرایط را به نفع خود تغییر دهد؛ اما شرایط به این گونه پیش نرفت.

عبدی چشم امید داشتن روحانی به اروپایی‌ها را اشتباه دانست و گفت: اروپا زمانی از گسترش روابط صحبت می‌کرد که نه تنها خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام را جبران کند بلکه تمهیدات لازم برای بهره‌مندی کامل ایران از برجام را ترتیب دهند؛ اما اروپایی‌ها هیچ موقع اقدامی مثبت و کارساز را انجام نداده‌اند.

ایران تاکنون سه گام برای کاهش تعهدات برجامی برداشته است

این فعال دانشجویی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در همین راستا شروع به کاهش تعهدات برجامی خود کرد تا طرف اروپایی را برای برداشتن گام‌های عملی و مثبت وادار کند. ایران تا قبل از ۱۵ آبان، سه گام در بازه‌های زمانی دو ماهه برداشته بود که گام چهارم در ۱۵ آبان با دستور رئیس جمهور با محوریت تزریق گاز به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو آغاز شد.

وی با بیان اینکه سوال اصلی این است که آیا گام‌هایی که برداشته شده تاثیری در رویکرد اروپا داشته است، گفت: جواب این سوال خیر است. زیرا اروپا همان راهی را می‌رود که آمریکا می‌خواهد و ترسیم می‌کند و از خودش اراده و اختیاری نشان نمی‌دهد.

عبدی افزود: فرق آمریکا و اروپا در رابطه با موضوع برجام این است که آمریکا به شکل صریح از برجام خارج شد اما اروپا در برجام مانده است، که با عدم حضور آنها فرقی ندارد. نتیجتا هیچ سود و عایدی برای ایران ندارد. در نهایت آنها هم برای اهداف و منافع خودشان تلاش می‌کنند تا ایران را با وعده‌های الکی سرگرم کنند و از طرفی هم طرح‌های بعدی خودشان را پیگیری کنند و ایران را به سمت یک معاهده همه جانبه که متضمن مسائل موشکی و حضور منطقه‌ای ایران باشد، سوق دهند.

مسئولان با هوشیاری اسیر وعهده‌های پوچ نشوند

دبیر بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به اینکه زیاده‌خواهی‌های آمریکا و اروپا حد آخری ندارد، گفت: ایران هر چقدر پا پس بکشد آنها به همان اندازه جلو خواهند آمد و خودشان را حق به جانب نشان خواهند داد. پس در نتیجه مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید تمام هوشیاری خودشان را به خرج دهند که اسیر وعده‌‌های پوچ و واهی اروپا نشوند و هرچه سریعتر اقدامات مناسبی برای استیفای حقوق و منافع ملت ایران ترتیب دهند.

وی خاطرنشان کرد: کشور و مسائل‌‌ش بیش از این شرطی نشود که هر لحظه در انتظار این بمانیم و ببینیم که اروپایی‌ها چه سیاستی اتخاذ خواهند کرد، شرط اساسی برای حل مشکلات کشور تکیه بر منابع و ظرفیت‌های داخلی است. در ضمن قسم جلاله خورده نشده است که جمهوری اسلامی ایران به هر طریقی که شده حتی اگه منافعش تامین نشد در برجام باقی بماند. برجام زمانی ارزش دارد که منافع ایران را تامین کند در غیر اینصورت کاغذ پاره‌ای بیش نیست و پشیزی نباید ارزش داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042893

وب گردی

وب گردی